רודב וגת צמאים: מנסים לרכוש שוב את מניות המיעוט בחברת המשקאות יפאורה

חברת קרור שבשליטת השניים הגישה הצעה לרכישת כ-30% מניות יפאורה שאינן ברשותה, לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל לחברת המשקאות

מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר
מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר

חברת קרור אחזקות  מבצעת ניסיון נוסף לרכישת מניות חברת המשקאות יפאורה מידי כלל תעשיות ומשקאות  של לן בלווטניק. קרור, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, שמחזיקה ב-69.55% ממניות יפאורה, הגישה הצעה לרכישת מניות יפאורה שאינן ברשותה (30.45%), תמורת סכום של 450 מיליון שקל.

ההצעה משקפת ליפאורה שווי של כ-1.48 מיליארד שקל, ולדברי קרור היא תעמוד בתוקף למשך עשרה ימים ממועד המסירה לכלל משקאות, כלומר עד לתום יום חמישי, 2 בדצמבר. אם תושלם עסקת המניות, תהפוך קרור להיות בעלת המניות היחידה ביפאורה.

לדברי קרור, התמורה בעסקה תהיה מתואמת דיבידנד, כך שבמקרה שבו תכריז יפאורה על חלוקת דיבידנד טרם השלמת העסקה, יופחת סכום הדיבידנד שתקבל כלל משקאות מסך התמורה הכוללת שתשלם לה קרור במסגרת העסקה. בתגובה להודעה זינקה מניית כלל משקאות למחיר המשקף לחברה שווי של 410 מיליון שקל.

יפאורה מציגה צמיחה בתוצאות

במקביל פרסמה כלל משקאות את דוחותיה הכספיים ואת תוצאותיה של יפאורה בתוכם. מהדוחות עולה, כי בתשעת החודשים הראשונים של 2021 רשמה יפאורה צמיחה של 10% בהכנסות ל-764 מיליון שקל, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לדברי כלל משקאות, צמיחה זו נבעה מעלייה בביקושים ומהתאוששות המשק ממשבר הקורונה. הרווח התפעולי של יפאורה צמח בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ב-5% ל-131 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) גדל ב-7% ל-177 מיליון שקל.

בשורה התחתונה רשמה יפאורה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 צמיחה של 17% ברווח הנקי ל-104 מיליון שקל, אשר הושפעה לטובה גם מרווח בגין עליית ערך של ניירות ערך סחירים שבבעלותה, בסך של 7 מיליון שקל. לשם השוואה, בתשעת החודשים הראשונים של 2020 רשמה החברה הפסד בגין ירידת ערך של ניירות ערך סחירים בסך של 8.5 מיליון שקל, אשר פגע בתוצאותיה.

הגישה ב-2018 הצעה לרכישה מכלל תעשיות

קרור שולטת, כאמור, בחברת המשקאות הקלים יפאורה, ומחזיקה גם ב-37.7% ממניות חברת תעשיות תפוגן. בחודש אפריל 2018 הגישה קרור הצעה לרכישת יתרת מניות יפאורה, שהוחזקו אז בידי כלל תעשיות, תמורת 375 מיליון שקל ולפי שווי של 1.2 מיליארד שקל ליפאורה.

בכלל תעשיות דחו אז את ההצעה והובילו מהלך להנפקתה בבורסה של החזקת המיעוט ביפאורה. במסגרת אותו מהלך, העבירה כלל תעשיות את מלוא החזקתה ביפאורה לידי חברה בת בבעלות מלאה בשם כלל תעשיות ומשקאות, ובהמשך מכרה חלק ממניות כלל תעשיות ומשקאות למשקיעים בבורסה.

ההנפקה ומכירת המניות בוצעו אז בדרך של הצעת מכר, שבמסגרתה מכרה כלל תעשיות כ-46% ממניות כלל תעשיות ומשקאות תמורת כ-230 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של כ-500 מיליון שקל. מחיר המניה בהצעת המכר עמד על 50.15 שקל, ומאז חילקה כלל משקאות דיבידנדים בהיקף מצטבר של 8.88 שקלים למניה (88.8 מיליון שקל), כך שבסך הכול לא הניבה ההנפקה תשואה משמעותית למשקיעים בה.

כלל תעשיות, שנותרה לאחר ההנפקה עם 54% ממניות כלל משקאות, המשיכה מאז למכור נתחים מהחזקתה, וכיום היא מחזיקה ב-13.9% בלבד ממניות כלל משקאות.