הוועדה המחוזית ת"א דחתה את הערר בעניין העברת הטיפול בתוכנית דרום גלילות לותמ"ל

ראש העיר ת"א-יפו, רון חולדאי, ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "לא יתכן שיפקיעו באופן שרירותי את זכויותיהם של התושבים ללא הסכמה או התייעצות"

ראש עיריית ת''א, רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית ת''א, רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית ת"א דנה היום (ב') שוב בתוכנית פי גלילות רש/1/800 לפי סעיף 11 ד' לחוק התכנון והבנייה. כלומר, על בסיס טענת שני חברי וועדה כי החלטתה של ועדת המשנה פגומה מבחינה משפטית או תכנונית. במוקד הדיון עמדה הטענה כי ההחלטה של הוועדה המחוזית להכין תוכנית חדשה ולמעשה להעביר את התוכנית הנ"ל לטיפול הותמ"ל אינה לגיטימית.

על אף התנגדותם הנחרצת של שישה חברים, ראשי הערים חולון, אור יהודה, בני ברק ותל אביב-יפו, ונציגי עמותת האדריכלים וארגוני הסביבה, החליטו תשעת החברים האחרים של הוועדה לדחות את הערר.

רקע: בחודש אוקטובר האחרון, החליטה הוועדה המחוזית תל אביב לבטל את תוכנית "רובע גלילות" (המכונה רש/800/1) המתייחסת לשטח שנמצא באזור פי גלילות ובו היה אמור לקום רובע מגורים ותעסוקה הכולל 9,800 יחידות דיור, כ-700 אלף מ"ר תעסוקה ומסחר, מבני ציבור בשטח של 455,000 מ"ר וכן מרכז תחבורתי גדול במיוחד. יש לציין כי תוכנית רובע גלילות קודמה ע"י הוועדה המחוזית תל אביב במשך יותר מ-23 שנים.

ההחלטה נומקה ע"י הוועדה בהסבר ש"נוכח התמשכות הליכי התכנון בשל אי הגשת המסמכים המתוקנים בהתאם להחלטות הוועדה מחד, ולאור שינוי נסיבות הכולל, בין היתר את פינוי שדה התעופה דב הוז, קידום המתח"מ הכולל שתי תחנות מטרו, מסוף אוטובוסים ושש מסילות של רכבת כבדה, אשר יאפשרו טיוב משמעותי של ניצול הקרקע, אין מנוס מדחיית התוכנית ומסגירתה וקידום תוכנית עדכנית לתא שטח זה". ב-8.11.21 אישרה וועדת השרים את העברת הטיפול בתוכנית לותמ"ל.

"לא בוצעה כל התייעצות אמיתית"

במכתב שנשלח היום, ועליו חתומים ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי וחיים ביבס, ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, הם מתריעים מפני המהלך: "ידוע לנו שההחלטה על העברת המתחם לסמכות הותמ"ל לא התקבלה על דעת גורמי התכנון וראשי הערים בערים האמורות, יתרה מכך, לא בוצעה כל התייעצות אמיתית עמם לפני המהלך. חשוב להזכיר כי בעוד שבוועדה המחוזית לערים מעמד סטטוטורי, כחברות מן המניין במליאת הוועדה, בותמ"ל הן חסרות כל מעמד רשמי". עוד הם הוסיפו: "לא יתכן שיפקיעו באופן שרירותי את זכויותיהם של התושבים ללא הסכמה או התייעצות. חברי וועדה נכבדים. אנו דורשים מכם לקיים דיון חוזר בנושא ולחזור בכם מהחלטה זו (להעביר את הטיפול בתוכנית לותמ"ל)".

ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר, מרחיב בנושא: "אנחנו הצגנו כשלים בתיכנון, שהתקבלו ע"י הוועדה המחוזית. ובכל זאת, במקום לטפל בבעיות שהעלינו, כך ניקוז, תחבורה, ולעדכן את התוכנית, החליטו להכין תוכנית חדשה. ברור שהשתנו הנסיבות, אבל למה לא עושים את זה בתוכניות אחרות? ברור שהיתה פה סגירה מראש. ושהדרך לעקוף את הצורך להתייחס לכל ההערות שלנו זה להעביר את התוכנית לותמ"ל, שאותה מעניין רק להביא עוד יח"ד. זה לא עובד ככה. יש פה בנייה מאד משמעותית מסביב. הגוף שנכון שיטפל במקום הזה הוא הוועדה המחוזית".

יש לציין כי על ההחלטה של העברת תוכנית דרום גלילות לותמ"ל קיים ערר מ-17.11.21 של השרות מרב מיכאלי ותמר זנדברג. השתיים קוראות לוועדת השרים לשקול שוב את הנושא ולהחזרת התוכנית לטיפול הוועדה המחוזית: "התוכנית שהובאה להרכזה (ע"י הותמ"ל) היא התוכנית שנדחתה ע"י הוועדה המחוזית בשל היותה תוכנית שאינה עומדת ברף התכנוני, התחבורתי, והסביבתי הנדרש. כדי לוודא שהתוכנית תעמוד בתנאי סף סביבתיים ותחבורתיים הולמים, נבקש לבטל את ההכרזה, לבחון מחדש ולדון בהשבת התוכנית למסלול הקידום בוועדה המחוזית".