מנכ״ל גוגל קלאוד: "נהיה הראשונים להשיק שירות במסגרת מכרז נימבוס"

בהתבטאות ראשונה אחרי הזכייה הסופית במכרז הענן הממשלתי נימבוס, שיתף בועז מעוז בכנס ההייטק של גלובס באסטרטגיית החדירה לשוק הישראלי והממשלתי, בכמה יגדל צוות הענן של גוגל ישראל והאם החברה תצליח לשבור את תדמית ספקית הענן להייטקיסטים שדבקה בה ולהגיע גם לקופות חולים וחברות ביטוח

בועז מעוז, מנכ''ל Google Cloud / צילום: כדיה לוי
בועז מעוז, מנכ''ל Google Cloud / צילום: כדיה לוי

"נהיה הראשונים להשיק שירות ענן עבור המגזר הממשלתי במסגרת מכרז נימבוס כבר בשנה הבאה," כך הבטיח הבוקר בוועידת ההייטק השנתית של גלובס (ג׳) בועז מעוז, מנכ"ל גוגל קלאוד, שירות הענן שזכה לאחרונה לחותמת בית המשפט המחוזי בירושלים כזוכה סופי במכרז הענן הממשלתי, לצד אמזון ולאחר דחיית העתירה של המתחרה אורקל.

זו ההתבטאות הרשמית הראשונה של גוגל לאחר הזכייה הרשמית במכרז שהיקפו המשותף לה ולאמזון כ-4 מיליארד שקל למשך כעשרים שנה. "ההרגשה אחרי הזכייה היא נהדרת - אבל לא רק בגלל המכרז עצמו, אלא גם בגלל המשמעות החברתית שלו, הנגשת שירותי ענן לישראל פירושם הנגשה של שירותים טכנולוגים ליותר ויותר אוכלוסיות".

גוגל בונה כיום ארבע חוות שרתים בישראל שנועדו לשרת את מכרז נימבוס וחברות נוספות במגזר האזרחי - שתיים מהן צפויות להיות מוכנות לשירות כבר בשנה הבאה: חוות השרתים המתארחת בגלובל דאטה סנטר במבנה תת קרקעי בפתח תקווה וחוות השרתים המשותפת לגוגל ומיקרוסופט, הנמצאת במודיעין. חוות השרתים של אמזון צפויות להיפתח רק בשנת 2023.

"משרדי הממשלה יכולים לצרוך ענן של גוגל כבר מלפני ארבעה חודשים, אבל אזור השירות המוגדר לנימבוס יהיה מוכן בשנת 2022". את הדברים אמר מעוז בראיון לנבו טרבלסי, כתב הטכנולוגיה של גלובס, בוועידת ההייטק השנתית של העיתון.

לא היה לכם סיכוי לזכות. כולם העריכו שדווקא אמזון ומיקרוסופט תזכה, אתם שחקן קטן ושולי בתחום הענן הארגוני של מוסדות.
"הנשיא פרס המנוח אמר שאופטימי ופסימי מתים אותו הדבר, אני העדפתי להיות אופטימי. אנחנו מובילים כספקית הענן של שוק הסטארט אפים הישראלי וענף ההייטק כולו, שהוא גם המוביל בישראל בצריכת מחשוב ענן. סימנו את מכרז נימבוס כמכרז שהוא משנה מציאות למדינה, עבדנו קשה וניצחנו".

בינתיים ראינו שחברות ממשלתיות שאולי לא מחויבות למכרז, כמו קופות חולים, למשל, בוחרות שוב ושוב במיקרוסופט, אולי כי הן רגילות.
"לא הייתי אומר את זה, אבל גוגל כשחקן חדש בתחום המסורתי צריכה להוכיח את עצמה. הסיבה שעד היום גוגל התמקדה בסטארטאפים בישראל הוא כי הם צרכני הענן הגדולים ביותר. אבל מכרז נימבוס יגרום לטלטלה בשוק ויגרום ליותר ויותר חברות לצרוך מחשוב בענן. ישראל היא מעצמה בצריכת ענן כבר היום - והעובדה שרוב הצמיחה בתחום עוד לפניה מגלמת את פוטנציאל החדשנות שיש לה: ענן הוא מאפשר לצמיחה כלכלית, לשיבוש של שוק".

לאחרונה היינו עדים למספר השבתות של שירותי ענן בגוגל, אמזון ושירותים נוספים בעולם. כשאתרים רבים נסמכים על שרת אחד או שניים, המעבר לענן לא מסוכן?
"חייבים להסתכל על זה בראייה היסטורית. המהפכה התעשייתית, המצאת הרכב, השקת הטלפון הסלולרי הראשון, אני מאמין שכל מהפכה טכנולוגית הביאה עמה שיבוש שוק גדול. אז מה שאנחנו רואים כיום הוא טרנספורמציה דיגיטלית גדולה והוא קורה לרוחב כל שירותי הענן. גם מדינת ישראל הכריעה באמצעות מכרז נימבוס שהטרנספורמציה תתחיל מהענן, אבל גם היום, השרידות של שירותי ענן ציבורי היא משמעותית טובה יותר משרידות של מערכות ענן מקומיות, כאלה המותקנים במשרדים של חברות.

"פורסם בגלובס שיש לנו ארבעה אתרים בישראל: צריך לזכור שרכיבים כמו מתג או שרת לפעמים קורסים, ואין תחליף לחברות כמו גוגל או כמה ממתחרותיה, שלהן הניסיון הטוב בעולם בתחום תכנון השרידות של שירותים שכאלה".

מעוז שיתף בנתוני הצמיחה של שירותי הענן של גוגל, שצומח בכ-45% בשנה - כבר כשנתיים, ומוכר ב-20 מיליארד דולר. "הסניף הישראלי גדל הרבה יותר מהר מהגידול בהכנסות, ובשנה הבאה נכפיל את צוות המכירות שלנו כדי לשרת הלקוחות ולהגיע לשחקנים מוסדיים רבים יותר".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף החברה הכלכלית לפיתוח פתח תקווה, אמדוקס, מיקרוסופט, Google Cloud ורשות החדשנות