החורף היבש של סוכני הנסיעות: חדשות הקורונה שוב משאירות את הדרכונים במגירה

התחזקות המגפה במערב אירופה גורמת לנוסעים לחשב מסלול מחדש • הישראלים מעדיפים את דובאי ואילת, והנתונים מראים שהשנה תירשם בענף סוכני הנסיעות צמיחה של 60% לעומת 2020, אבל החזרה לשגרה עדיין רחוקה

שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock
שוק כריסטמס בווינה. הצעדים החריפים נועדו להציל את השווקים האלה / צילום: Shutterstock

בתחילת השבוע "זרקה" ממשלת אוסטריה פצצה מפתיעה, כשהודיעה כי לצד הסגר שתקף לכלל תושבים המדינה, שיחול עד 13 בדצמבר, לא תתאפשר כניסת תיירים. התחלואה המזנקת במדינה מובילה לצעדים הקיצוניים, והחשש הוא שגם מדינות אירופה האחרות שבהן הגל הנוכחי מכה בעוצמה - ילכו בעקבותיה. אתרי הסקי באוסטריה שהקדימו פעילותם יידרשו להיסגר עד לתום הסגר לפחות, והתקווה היא שלאחריו תחזור המדינה למצב שבו הסגר יוטל רק על מי שלא חוסן כאשר ממילא עונת הסקי נפתחת בהמשך.

הגבלות הוטלו גם במדינות אחרות. בהולנד עסקי ההסעדה והברים נסגרים לקהל בשעה 20:00, ושווקי חג המולד שמושכים אליהם תיירים בגרמניה יהיו סגורים השנה בחלק מהמחוזות.

כיצד מגיבים הנוסעים? "ציפיתי לתגובה יותר חריפה ולגל של ביטולים", אומר עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה ישראל. "יש ביטולים נקודתיים למדינות מסוימות, והחלפת יעדים בהתאם. מי שתכנן לטוס לווינה מחליף יעד".

"יש האטה של 35% בהזמנות ליעדי אירופה לעומת השבוע שעבר", אומרת שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית השיווק באשת טורס. "כל ניוז כזה מוביל ללחיצה על הברקס, אבל לאט לאט זה משתחרר, כשמנגד עדיין יש 65% שמזמינים".

מחליפים יעדים

תנועת הנוסעים ליעדי מערב אירופה מחשבת מסלול מחדש. "הביקוש הכי גבוה הוא לאיחוד האמירויות", אומרת כהן-עורקבי. גם זיו רוזן מנכ"ל קבוצת גוליבר מציין מגמה דומה, ולדבריו "דובאי ניצבת בראש בפער גדול". עוד ברשימה: לונדון, בטומי, מדריד, פראג, ניו יורק אתונה ואיסטנבול - לפי רוזן, הירידה בהזמנות אליה בעקבות מעצר בני הזוג אוקנין כבר התפוגגה.

"עד לפני כמה ימים, ווליום ההזמנות של נובמבר שיקף המשך לתשוקה לטוס שראינו באוקטובר", אומר רוזן. "בימים האחרונים אנחנו חווים ירידה בדומה למה שקרה ביולי, כשראש הממשלה בנט המליץ שלא לטוס. במחלקת ההזמנות מרגישים את החשש, תחת אי הוודאות והדיבור על אירופה האדומה והסגרים. השיח מביא לירידה בהזמנות, אבל אנחנו מאמינים שזה זמני".

לדברי ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה, הנוסעים למדו להתגמש. "במקום לבטל טיסה, משנים את היעד בהתאם לתחלואה. אנחנו מזהים ויתור על יעדי מזרח אירופה בעיקר, ומנגד אנחנו רואים עלייה בהזמנות לפריז, לונדון, אתונה ודובאי, שממשיכה להסתמן כיעד מוביל בחורף הקרוב לצד מרוקו ולפלנד".

ומה קרה למחירים? לפי כהן-עורקבי "מחירי הטיסות ירדו בכ-10%-20%, משום שלא חזרנו למספרים של 2019. יש את אתגר הילדים הלא מחוסנים שנדרשים לבידוד בחזור, והתיירות כיום יותר מורכבת לנוכח דרישות הבדיקות. בחנוכה וסביב חג המולד, ככל שהביקוש גדול יותר המחירים בהתאם - בעיקר בלונדון ופריז".

את גרף ההזמנות אפשר גם לתאר כרכבת הרים. עוד לפני שהשיח על אירופה האדומה תפס כותרות, השקל המתחזק לנוכח האירו והדולר דאג לעלות את ההזמנות - שמאז נבלמו כאמור. היתרון בשקל החזק עבור התיירות היוצאת הוא לא רק בכך שהוא קונה עבורנו יותר, אלא שהוא מגדיל את הפער במחיר בהשוואה ל-2019. "המחיר הממוצע לטיסה ישירה ללונדון כיום הוא 512 דולר, וב-2019 בתקופה הזו זה היה 568 דולר", אומר רוזן. "המחיר נמוך יותר כי התפוסות לא גבוהות".

האם אפשר להגדיר את החורף הזה כמאכזב ביחס לתחזית הביקוש?
"יש אכזבה, כי אחרי שנה וחצי שלא ממש עבדנו, ההתאוששות פסחה על הקיץ והיא התרחשה בחגים. ירידה עכשיו ועיסוק בביטולים לוקחים לנו את האוויר שהיינו זקוקים לו בכדי להיערך לעונה הבאה, שעד שהיא תגיע נסגור שנתיים ללא פעילות.

"אנחנו פועלים כחברת דיגיטל, כך שבהיבט העלויות שלנו זה שונה. אני לא בטוח שכל הסוכנים יוכלו לשרוד אם נחווה חורף צחיח. עם זאת, ברור לנו שמתישהו תבוא התאוששות של ממש והיא תכלול גם פיצוי, משום שתיירות היא מוצר שתמיד יצרכו".

 
  

ראייה קצרת טווח

לא רק דובאי נהנית מהדחף לנפוש במזג אוויר קיצי בחורף. גם אילת צפויה ליהנות מביקוש גבוה. "כשיש אי ודאות על טיסות לחו"ל, תיירות הפנים מתחזקת", אומרת כהן-עורקבי. "אילת כבר כמעט מלאה לגמרי לחנוכה, ואנחנו רואים התייקרות במחירי החופשה שם בהתאם. גם באזורים אחרים בארץ יש ביקוש לקראת חנוכה, אבל בשיעורים מתונים בהרבה".

התחלואה באירופה גם מחזירה את הצורך ברכישת טיסות או חבילות הניתנות לשינוי או לביטול. "הייתה תקופה שראינו היחלשות ויותר שאננות, אבל היום הביקוש לביטוחי נסיעה גדל מחדש", אומרת כהן-עורקבי. בנוסף, רוב ההזמנות של המתעניינים בחופשה הן לתקופה הקרובה.

אם לפני הקורונה חלחל שינוי בהרגלי הצריכה בכל הנוגע לחופשה עם תכנון של חודשים קדימה, הראייה כיום היא קצרת טווח. לדבריה, "אנחנו רואים הזמנות לחודש-חודשיים קדימה, למעט בתיירות מאורגנת בקבוצות. שינוי נוסף שאנחנו חווים הוא שהיעדים הפכו להיות ספונטניים. בעבר היה קיבעון על היעד שאליו רוצים לטוס, והיום רוצים חופשה ופחות משנה לאן. מה שקובע הוא מצב התחלואה והמחיר".

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מציג תמונה ורודה יותר. "נובמבר יהיה חודש חזק מקודמו, ולפי קצב ההזמנות כעת, דצמבר ימשיך את הקו. אנשים לוקחים את החדשות מאירופה בפרופורציה. הצעדים החריפים שננקטים באוסטריה כעת באים במטרה להציל את שווקי הכריסטמס, וגם את עונת הסקי. את הטיסות שלנו לאוסטריה העברנו בינתיים ליעדים אחרים".

גם סירקיס מציין את דובאי כיעד דומיננטי לתקופה זו, כשישראייר לבדה מפעילה בחלק מהימים שלוש טיסות יומיות המצטרפות לאלה של אל על, ארקיע, פליי דובאי, ובקרוב אמירייטס שתצטרף לקו. "ביום-יום יש יותר מושבים בטיסות לדובאי מאשר לאילת", אומר סירקיס. "אם לא ישימו לנו ברקס נוכל לשמור על האופטימיות".

השוק מתכווץ

לפי הערכות חברת המידע העסקי Coface Bdi, ענף סוכני הנסיעות יסכם את 2021 עם צמיחה של 60% בהכנסות בהשוואה ל-2020. בתוך כך, יש לזכור כי ב-2020 ההכנסות צנחו דרמטית. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות ממכירת שירותים ועמלות יסתכם ב-2.85 מיליארד שקל בתום 2021, לעומת הכנסות של 1.78 מיליארד ב-2019.

עד כמה הפערים משמעותיים ביחס לימי השגרה? 2021 צפויה אמנם לשקף שיפור לעומת שנת השפל, אבל ביחס ל-2019 מדובר בירידה של 61%, כשהכנסות הענף הסתכמו אז בכ-7.4 מיליארד שקל.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-Coface Bdi, "ניכרת מגמת התכווצות של השוק בגלל תהליכים דיגיטליים. רבים מהנוסעים הפרטיים נוטים לרכוש חבילות נופש ותיירות באמצעות אתרי אינטרנט בינלאומיים שאינם בבעלות סוכנויות הנסיעות, דוגמת Booking.comו-Airbnb, כאשר גופים עסקיים עדיין משתמשים בשירותי סוכנויות נסיעות".

עוד מעריכים בחברה כי תיירות הפנים תשקף 62% מהכנסות הענף בסיכום 2021, בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, זאת לעומת היקף של כ-2.8 מיליארד שקל בשנת 2019. תיירות הפנים כללה בעיקר את הנופשים הפרטיים והמרות של חופשה בארץ לטיולים בחו"ל, שתוכננו במסגרת טיולי תמריץ של חברות עסקיות. נגזרת התיירות הנכנסת בסיכום 2021 תהיה כצפוי שולית יחסית, היות שרק לאחרונה נכנס לתוקף מתווה המאשר כניסת תיירים. בתום 2021 צפוי סגמנט זה להוות נגזרת של 1% מההכנסות לעומת 17% בשנת 2019.