תרופת בונוס ביוגרופ הפחיתה תמותה ב-70% בחולי קורונה מאושפזים

תחום הטיפול בחולים הקשים בקורונה הוא התחום בו כרגע ישנם הכי מעט פתרונות טובים מאושרים לשיווק • בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 4.6% והחברה נסחרת לפי שווי של 1.56 מיליארד שקל

מטופל במחלקת קורונה / אילוסטרציה: Shutterstock
מטופל במחלקת קורונה / אילוסטרציה: Shutterstock

חברת בונוס ביוגרופ  פרסמה היום (ד') את התוצאות המלאות מניסוי שערכה ב-50 חולי קורונה שאושפזו במצב קשה. על פי דיווחי החברה, 47 מביניהם היו עדיין בחיים כ-30 ימים מתחילת הטיפול. בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 4.6% והחברה נסחרת לפי שווי של 1.56 מיליארד שקל.

תוצאות הניסוי בקבוצה זו הושוו בדיעבד לקבוצת ביקורת. אל מול כל אחד מ-30 המשתתפים הראשונים בניסוי, נבחרו שני חולים קשים בעלי מאפיינים דומים שלא היו חלק מניסוי ולא טופלו במוצר של בונוס. מדובר בניסוי מבוקר באופן חלקי (אין וודאות כי החולים שהשתתפו בניסוי היו בעלי מאפייני מחלה זהים לאלה שלא השתתפו, והרופאים גם ידעו אילו חולים משתתפים בניסוי ואילו לא). אולם, בהתחשב במגבלה הזו, התוצאות מרשימות: בקבוצת חולים זו נפטרו 14 מטופלים, לעומת רק שניים מבין שלושים המטופלים הראשונים בניסוי של בונוס. שעבורם נעשתה ההשוואה. מדובר ביעילות של 70%.

בנוסף, התרופה של בונוס קיצרה את משך האשפוז של החולים ב-8 ימים בממוצע, בהשוואה לקבוצת הביקורת, הבדל שנמצא מובהק סטטיסטית. כשליש מחולי הקורונה שטופלו בתרופה של בונוס, שוחררו מבית החולים עוד באותו יום, מחצית השתחררו עד יום אחד אחרי הטיפול ו-60% עד יומיים אחרי הטיפול.

תחום הטיפול בחולים הקשים בקורונה הוא זה עם הכי פחות פתרונות בשוק 

תחום הטיפול בחולים הקשים בקורונה הוא התחום בו כרגע ישנם הכי מעט פתרונות טובים מאושרים לשיווק. חיסונים מונעים את המחלה או את הפיכתה למחלה קשה ברוב האוכלוסיה, אולם עדיין ישנה תחלואה בקרב לא מחוסנים ומקרים קשים יוצאי דופן בקרב המחוסנים, בעיקר בחיסון בשתי מנות, ואין לדעת כמה זמן תימשך ההגנה באמצעות המנה השלישית. בחולים שאובחנו במהירות, ניתן לטפל באמצעות תרופות חדשות, שפותחו על ידי החברות פייזר, מרק ואסטרהזנקה, והן מפחיתות את הסיכון להתדרדרות אם הן ניתנות ימים ספורים לאחר ההדבקה. אין עדיין ניסיון רב בשימוש במוצרים הללו בעולם האמיתי, וגם אחרי השימוש בהם, ישנם עדיין חולים שממשיכים להתדרדר. ככל שהמגיפה מפושטת יותר, קשה יותר להגיע ולטפל בחולים הללו בזמן אמת, וצפויים להמשיך להיות חולים קשים בקורונה בבתי החולים בעתיד הנראה לעין.

כרגע ישנם כמה טיפולים מאושרים עבורם: התרופה האנטי ויראלית רמדסיביר של גיליאד, נוגדני מחלימים (טיפול שיעילותו בגרסתו הנוכחית הוטלה בספק) ונוגדנים המופקים במעבדה. אף אחד מהמוצרים הללו לא נחשב ל"משנה משחק" בטיפול במחלה הקשה. אם התוצאות של בונוס ישוחזרו בניסוי גדול יותר ומבוקר באופן מלא, המוצר שלה עשוי להיות מתחרה משמעותי בתחום. ככל הנראה, ניסוי אחד נוסף במספר מאות עד אלפי מטופלים, יספיק כדי לבחון את הסוגיה ובלבד שתוצאותיו יהיו דומות.

בונוס מפתחת טיפולים מבוססי תאי גזע ומוצריה מלפני תקופת הקורונה עדיין נמצאים בניסויים ראשונים וטרם הגיעו לשוק, לכן החברה אינה רושמת הכנסות. לחברה 80 מיליון שקל בקופת המזומנים.