"מחול שדים": עד המדינה ניר חפץ על דרישת הטיית הסיקור בוואלה

ביום השלישי לעדותו של ניר חפץ, הדיון התמקד בתיק 4000 ובהתכתבויותיו עם אילן ישועה בבקשות לשינוי הסיקור באתר וואלה • בין היתר, חפץ העיד על הראיון שהעניק נתניהו לעיתונאי דב גילהר, שהסתיים בסופו של דבר בפיצוץ, שהוביל, לדברי חפץ, ל"מחול שדים" מצד נתניהו

עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: רפי קוץ
עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: רפי קוץ

עדותו של עד המדינה ניר חפץ במשפט נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נמשכה היום (ד') בבית המשפט המחוזי בירושלים. חפץ ימשיך בעדותו בשבוע הבא. ביום שלישי הוא צפוי להתחיל בחקירה הנגדית שתימשך מספר שבועות. 

הדיון התמקד היום בתיק 4000 ובהתכתבויות של ניר חפץ עם אילן ישועה בבקשות לשינוי הסיקור באתר וואלה. עדותו נועדה לחזק את תזת התביעה באשר למעורבותו של נתניהו בדרישות הסיקור מוואלה. ההגנה מצידה תנסה להוכיח בחקירה הנגדית כי הבקשות היו לגיטימיות ולא מדובר בהיענות חריגה - לא מבחינת ההתערבות ולא מבחינת הכמות.

כתב האישום כולל רשימה של 315 דרישות לשינוי הסיקור. לפי כתב האישום, מתחילת שנת 2015 ואילך, הועברו מרבית הדרישות של נתניהו ובני משפחתו לחפץ, וחלק קטן לרובינשטיין ודוברי נתניהו - בועז סטמבלר, שי חייק, רן ברץ ולירן דן.

אחת הבקשות עליהן העיד היום חפץ היא דרישה מיום הבחירות שהתקיים ב-17 במרץ 2015 לפיה נתניהו ביקש לפרסם את סרטון "הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי". בסרטון הוא מתריע כי שלטון הימין בסכנה, וכי המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי. לפי כתב האישום, חפץ העביר את הדרישה לישועה וביקש להשאיר את הסרטון בעמוד הבית של וואלה למשך זמן רב.

"מצב רוחו של נתניהו היה גרוע"

חפץ סיפר כי בבוקר הבחירות הדאגה הייתה שאחוזי ההצבעה במגזר הערבי גבוהים יותר לעומת אחוזי ההצבעה בפריפריה. נתניהו קיבל עדכונים מהשטח מפילבר.

"מצב רוחו של נתניהו היה גרוע. היה מודאג. קוטעים את הסיור וחוזרים לבלפור. הוא מצלם באייפון שלושה טייקים של הסרטון. זה היה רגע דרמטי בעיניו", סיפר חפץ. הסרטון הופץ במהירות והגיע, לפי עדותו של חפץ, תוך זמן קצר למיליון ו-400 אלף איש. חפץ סיפר שהסרטון הופץ "לכל העולם ואשתו", וכי וואלה היה עוד כלי תקשורת אליו הופץ. הוא גם סיפר שלתפוצה היתה השפעה משמעותית: "יש תורים בקלפיות, זה המריץ את הציבור לצאת. לא ראיתי אף פעם הפצה דרמטית כל כך של הסרטון".

עו''ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו''ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ
 עו''ד אמיר טבנקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו''ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ

התובע עו"ד אמיר טבנקין עימת את חפץ עם דברים שונים שמסר במשטרה. לפיהם, לפרסום באתר וואלה הייתה חשיבות רבה מאחר וערוצי הטלוויזיה לא יכלו לשדר סרטונים כאלו כי מדובר תעמולת בחירות. "אני לא זוכר שאמרתי את זה, אבל זה מדויק", השיב חפץ. לאחר שהידיעה הועלתה בוואלה, חפץ סיפר כי הראה לנתניהו שהידיעה בכותרת הראשית של אתר וואלה.

עריכת הראיון עם העיתונאי דב גילהר

חפץ העיד על הראיון שהעניק נתניהו לעיתונאי דב גילהר. לדבריו נתניהו הסכים להתראיין רק לאחר שהובטח שגילהר לא יקטע את דבריו. הראיון הסתיים בפיצוץ, ונתניהו יצא מהחדר בזעם.

הראיון של נתניהו למערכת וואלה העסיק מאוד את חפץ ואת משפחת אלוביץ' ובכירי אתר וואלה במשך מספר ימים. בחקירה הנגדית של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, עו"ד בעז בן-צור ביקש להפריך את הטענה כי מדובר בהטיית סיקור לטובת נתניהו, וטען כי מדובר בדיוק להפך.

בן-צור טען כי העריכה של הראיון כדי לרצות את המרואיין לא הייתה אירוע חריג דווקא לנתניהו כחלק מיחסי שוחד. הוא הציג ראיון אזוטרי עם נטלי פורטמן, והראה כי הראיון עימה נערך למרות שלא היה סיכום מוקדם אלא סתם אינטרס כלכלי של אתר וואלה מול המפיק משה אדרי.

אילן ישועה אישר בחקירתו הנגדית כי שאלותיו של גילהר היו מקניטות. במקביל בחקירה הנגדית הראה בן-צור כי המדיניות של עריכה מחודשת של הראיון כדי לרצות את המרואיין לא היה אירוע חריג ומיוחד במערכת וואלה דווקא כלפי נתניהו.

חפץ תיאר היום את התגובה של נתניהו כ-"מחול שדים", הוא דרש שהראיון ייגנז. חפץ הסביר שכעסו של נתניהו היה מוצדק, כי הייתה התחייבות מפורשת שלא קוימה. עורך וואלה אבי אלקלעי התעקש לשדר את הראיון אבל לדברי חפץ, "אלוביץ' אמר לישועה שצריך להיענות לכל מה שנתניהו מבקש, מבחינתו לעשות ראיון חוזר".

ישועה העביר לחפץ את הראיון, וחפץ הראה לנתניהו את הווידאו וציין "מאיזו שנייה עד איזו שנייה לחתוך קטעים שמפריעים לו. אלו הוראות שנתניהו נתן לי".

"לשלוח למרואיינים כותרות לאישור זו חציית קו אדום. ישועה עושה פה מבחינתו מעשה חמור. לא נתקלתי בזה בקריירה שלי", אמר חפץ.

אחת השיחות שהוצגה התייחסה להסרת פרסום מאתר של קבוצת דה מרקר בעניין של יאיר נתניהו. השיחה התקיימה בין חפץ, נתניהו ובנו. השופט משה בר-עם העיר "זה טבעי שמר נתניהו יתערב בפרסום שלילי של הבן שלו". חפץ אמר: "אני רוצה לחזק. ההתערבות של נתניהו מתבקשת, יאיר נתניהו ספג מהתקשורת והוא רגיש לזה".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.