שרשרת האוטובוסים הסיניים והדגמים החדשים של יונדאי וקיה

ההשקעה הממשלתית בתחבורה הציבורית מעודדת יבואניים להוציא זיכיונות לאוטובוסים חשמליים מסין, שכבר מתחילים להגיע לישראל • וגם: כלמוביל משיקה שני דגמים חדשים וקבוצת לובינסקי מביאה את הדור החדש של רכב הפנאי מוקה • השבוע בעולם הרכב

האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC / צילום: Shutterstock
האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC / צילום: Shutterstock

שוק ייבוא האוטובוסים לישראל רוחש ורועש. זאת על רקע ההחלטות האחרונות של הממשלה להעמיק את התמיכה בתחבורה הציבורית בשנים הקרובות, הצפי להרחבת המכרזים של "אשכולות" ההסעה הציבורית, ההחלטה "לחשמל" את צי האוטובוסים בישראל בתוך מספר שנים וההפרטה של אגד. לאחרונה גברו המאמצים של קבוצות עסקיות מענף הרכב ומחוצה לו להשיג זיכיונות יבוא, בעיקר של אוטובוסים חשמליים, וחלקם צפויים להצטרף לתחרות מול המותגים הסיניים "הוותיקים", שמחזיקים כיום קרוב ל-60% משוק האוטובוסים בישראל ובהם גולדן דראגון, BYD, יוטונג ועוד.

קבוצת צ'יינה מוטורס קיבלה השבוע רשמית את רישיון הייבוא של האוטובוסים של חברת WISDOM הסינית. הרישיון ניתן לחברה הבת "איסט ווסט הולדינגס". היצרנית הסינית מתמחה בייצור מגוון אוטובוסים לייצוא החל מקומפקטיים ועירוניים וכלה באוטובוסים תיירותיים.

בשבוע שעבר ערכה היצרנית הזו בסין טקס לרגל המשלוח הראשון של אוטובוסים בין עירוניים לישראל, מתוך כ-156 אוטובוסים שהוזמנו. האוטובוסים הבין עירוניים הראשונים של המותג מיועדים לחברת ההסעות תנופה, שבה שותפה צ'יינה מוטורס. קבוצת צ'יינה מוטורס ממשיכה לייבא את המותג הסיני יוטונג ללא שינוי ולאחרונה הגיע לארץ אוטובוס חשמלי עירוני של המותג עם תקינה אירופאית לצורך בחינה.

אוטובוס של חברת WISDOM הסינית / צילום: יח''צ
 אוטובוס של חברת WISDOM הסינית / צילום: יח''צ

קבוצת מכשירי תנועה, יבואני סוזוקי ומשאיות ואוטובוסים מאן, קיבלה לאחרונה את זיכיון הייבוא לישראל של חברת המשאיות הסינית הממשלתית CRRC. המותג שייך לקבוצה סינית ענקית, שגם מייצרת את הרכבות הקלות עבור "הקו האדום". מכשירי תנועה תשווק את האוטובוס העירוני החשמלי של CRRC שכבר פועל במספר ערים באירופה. זאת לצד אוטובוס חשמלי מלא מתוצרת מאן, המותג האירופי העיקרי שהיא מייבאת לישראל.

יצרנית אוטובוסים הסיני ANKAI ערכה בשבוע שעבר בסין טקס לרגל משלוח ראשון של חמישה אוטובוסים חשמליים עירוניים, שמיועדים לחברת ההסעות "אלקטרה אפיקים". היבואנית היא חברת EV MOTORS שמייבאת לישראל גם את כלי הרכב החשמליים של JAC.

קבוצת כדורי, יבואנית כלי הרכב הפרטיים החשמליים של SKYWELL, תתחיל לייבא בקרוב לבחינה אוטובוסים עירוניים חשמליים של המותג. חברת UTI מבצעת מתחילת השנה ניסויים בישראל באוטובוס חשמלי של חברת SUNWIN הסינית ואילו תעבורה בוחנת את הייבוא של האוטובוסים של חברת "פוטון", באמצעות חברת בת שמשותפת לה ולקבוצת יוניון ואוטובוס ראשון נמצא כבר בישראל למבחן. בענף מציינים כי עוד מספר חברות מנהלות כיום מו"מ לקבלת זיכיונות לייבוא אוטובוסים סיניים.

קיה חושפת את הדור החדש של הנירו

חברת קיה הציגה בקוריאה את הדור החדש של הקרוס-אובר המשפחתי "נירו", אחד הדגמים ההיברידיים הנמכרים ביותר בישראל. הרכב מאמץ שפת עיצוב חדשה ומצויד בתא נוסעים מתקדם על טהרת המסכים הדיגיטליים. הרכב יוצע בקוריאה עם הנעה היברידית, הנעת פלאג-אין והנעה חשמלית וגם הגרסאות הללו צפויות להגיע לישראל לקראת אפריל-מאי 2022. בנוסף צפויות להגיע גרסאות מרכב מיוחדות של הרכב, שמיועדות לשירותי הובלה בנוסח LAST MILE לחברות שילוח עירוניות, חברות שירותים רפואיים וכדומה. המפרטים המלאים טרם נחשפו.

אלנטרה היברידית חדשה ליונדאי בישראל

חברת כלמוביל השיקה השבוע בישראל שני דגמים חדשים. באגף המשפחתיות השיקה החברה את האלנטרה הייבריד החדשה, שאמורה להחליף בהדרגה את האיוניק היבריד הוותיקה. המכונית מצוידת במערכת ההנעה המוכרת של האיוניק (וקיה נירו) שמשלבת בין מנוע 1.6 ליטר בנזין למנוע חשמלי עם הספק משולב של 139 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ. הרכב מאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות ורושם צריכת דלק מוצהרת של כ-22.7 ק"מ לליטר. הרכב נמתח לאורך 4.66 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.72 מ'. תא הנוסעים כולל לוח מחוונים דיגיטלי וצג מולטימדיה גדול ומערך מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות. המחיר של גרסת הבסיס מתחיל בכ-148 אלף שקל.

אלנטרה הייבריד החדשה של יונדאי / צילום: יח''צ
 אלנטרה הייבריד החדשה של יונדאי / צילום: יח''צ

במקביל השיקה השבוע החברה את הגרסה המעודכנת של הקרוס-אובר מיצובישי אקליפס קרוס. הרכב עבר מתיחת פנים קלה ומגיע עם רמות אבזור חדשות ומערך בטיחותי משודרג. המנוע נותר ללא שינוי. המחירים מתחילים בכ-155 אלף שקל ומגיעים עד 186 אלף שקל.

אופל משיקה בישראל את הדור החדש של המוקה

קבוצת לובינסקי השיקה השבוע בישראל את הדור החדש של רכב הפנאי מוקה, שחולק פלטפורמה עם פיז'ו 2008. אורכו 4.15 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מ' ומציע תא מטען בנפח 350 ליטר. הרכב ישווק בישראל עם מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 130 כ"ס ותיבה בת 8 מהירויות ובגרסה חשמלי עם מנוע קדמי בהספק 136 כ"ס וסוללה של 50 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח של עד 338 קילומטרים בין טעינות.

הדגם החשמלי תומך בטעינה מהירה של עד 100 קילוואט. האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסה כאשר מחיר דגמי הבנזין נע בין כ-133 אלף שקל ל-142 אלף שקל והגרסה החשמלית עולה כ-159 אלף שקל.

הדור החדש של המוקה של אופל / צילום: יח''צ
 הדור החדש של המוקה של אופל / צילום: יח''צ

פוקסקון משקיעה באוטוטוקס

חברת הבת FIT של ענקית האלקטרוניקה הטאיוונית Foxconn הודיעה על השקה של כ-10 מיליון דולר בחברת אוטוטוקס, שמספקת פתרונות לתקשורת אלחוטית בין כלי רכב לכלי רכב אחרים ובינם לתשתית חכמה (V2X).

FIT ואוטוטוקס ישתפו פעולה כדי להאיץ את החדירה של שבבי V2X לשוקי תעשיית הרכב והדו גלגלי (אופניים וקורקינטים) תוך מינוף טכנולוגיות ה-V2X של אוטוטוקס ופלטפורמת ZooZ, שנועדה לצמצם את התאונות שבהן מעורבים כלי רכב דו ותלת גלגליים. זוהי ההשקעה הגדולה ביותר עד כה של פוקסקון בחברת אוטוטק ישראלית והיא באה בין השאר על רקע האצת המאמצים של פוקסקון לפתח מותג רכב חשמלי "חכם" מתוצרת עצמית.