ילדות זקוקות להרבה יותר מלימוד מוגבר של תחומים ריאליים כדי להפוך לדור הבא של המנכ"ליות

אין ספק שהדחיפה ללימוד מקצועות ריאליים הוא בעל ערך, הכרחי וקריטי לקריירה של נשים • עם זאת, כדי שלדור הבא של בנות יהיה סיכוי הוגן להפוך למנכ"ליות וליזמות שהן עשויות להיות, עלינו להתאים את החינוך שלהן, כך שיכלול את כל הכישורים הדרושים כדי להצליח

שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, Jacob Lund
שוויון מגדרי / צילום: Shutterstock, Jacob Lund

כבר יותר מעשור, שמערכת החינוך בישראל ובעולם מאמצת את גישת STEM ( ראשי תיבות של Science, Technology ,Engineering ו-Mathematics), הדוגלת בתהליך למידה רב-תחומי של מקצועות הליבה תוך דגש על לימודי מתמטיקה, טכנולוגיה, הנדסה ומדעים. למעשה זה אחד המונחים החמים בחינוך, במיוחד כשמדובר בצמצום הפער בין המינים והאפשרות להעניק לבנותינו מגרש משחקים שווה בעסקים ובחיים.

מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה הם מקצועות ריאליים חיוניים. הרעיון בשימת הדגש לעודד נשים ללמוד אותם, אומץ לראשונה בארצות הברית בשנות ה-50, וסייע להגדיל את מספר הנשים המפעילות את צד "המוח השמאלי" משמונה אחוזים בלבד ב-1970 לכמעט 30% כיום.

בעוד שיש כיום יותר נשים מאי פעם בתחומי הרפואה, הסטטיסטיקה, המחקר והמחשוב, פער השכר בין המינים נותר מופלה בעקביות. נשים אולי תופסות מקום ליד השולחן, אבל ברוב המקרים עדיין אין להן את המפתחות למשרד הפינתי, כי הן לא בתפקידים משמעותיים של "מורידי הגשם" - המשרות שמכניסות את הכסף ולעיתים קרובות מובילות לתפקיד המנכ"ל.

מבין 500 החברות הציבוריות הגדולות הנסחרות בבורסות האמריקאיות, נשים מחזיקות בשישה אחוזים בלבד מתפקידי המנכ"ל. מתוך 2,825 המיליארדרים בעולם, רק 336 הן נשים - ורק כ-100 מהנשים הללו צברו הון בזכות עצמן.

זה לא בגלל שלנשים אין את הדחף או השאיפה להוביל. זה בין היתר בגלל שהדרך למנהיגות רצופה בפערים תרבותיים, חברתיים והתנהגותיים. בניגוד לגברים, שלעתים קרובות מלמדים אותם לקחת סיכון ו"ללכת על זה", כנשים - אנו מעודדות להיות "גברות מושלמות"- מנומסות ונעימות. זה גורם לנו יותר לפחד מאשר להעז וזה אף מַשְׁרֶה עלינו פחד מכישלון. אנחנו צריכות לא רק לעודד, אלא לאמן את הבנות שלנו להעז. עלינו לגשר על הפערים הללו על ידי חימוש הנשים הצעירות שלנו במיומנויות הליבה שהן צריכות כדי להפוך למנהיגות.

בהון סיכון, יש יותר ויותר נשים שמצטרפות לשורות, אבל עדיין לא קל להיבחר ולהתקדם בתעשייה. אני והשותפה שלי, מור אסיא, עקפנו את הבעיה הזו על ידי הקמת החברה שלנו, אבל אני לא יכולה לצפות שזה יהיה העתיד של כל הבנות שלנו. כאמא לארבעה ילדים - כולל שתי בנות - מה שאני רוצה לבנות לנו היא דרך ברורה יותר. אם אנחנו רוצות שהעתיד יראה אחרת עבור נשים, עלינו לעמוד על כך שבתי-הספר יתמקדו גם בפיתוח מיומנויות מנהיגות המטפחות יכולות בעולם האמיתי - מהסוג שמלמד כל אישה, כאשר היא מתמודדת עם דלת שלא נפתח, להבין איך להיכנס דרך החלון.

עלינו לאמץ סוג חדש של חינוך לתחומים ריאליים ולשלב גם נושאים של מכירות, תיאטרון, יזמות וניהול. עלינו להשלים את ההתמקדות במדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה עם מקצועות יצירתיים יותר, שיבנו את הכישורים הדרושים להצלחה. עלינו ללמד ילדות צעירות לבנות את הביטחון העצמי שלהן, את כישורי הנאום והאימפרוביזציה שלהן. עלינו להכשיר תלמידות, וכמובן גם תלמידים, להיות יזמיות עם הבנה של עקרונות בניהול.

כדי לעשות את זה בכל ענף בעולם העסקים, היכולת לתת פיץ' טוב - בין אם זה למוצר, לעסק או לעצמך- היא דרישה מוחלטת. השלב הראשון הוא התרגול האולטימטיבי להצגה, ניהול משא ומתן וטיפול בבעיות בלתי צפויות. כדי להיות מנהיג או יזם, צריך להבין איך לספר סיפור, איך ללכוד קהל ואיך להישאר קריר ורגוע כשבוחנים אותך.

יזמות היא המיומנות של ביטחון עצמי והתעוזה לצאת לעולם ולבנות משהו מכלום. למשל, הילדות שלי נהנות לעצב צמידים ולמכור אותם בשכונה כדי לחסוך כסף לדברים שהן רוצות. זו גם מיומנות שאנחנו צריכים ללמד בבתי-הספר. אולי המיומנות החשובה ביותר כמבוגר היא היכולת להיות עצמאי ובלתי תלוי. יזמות מכשירה אותך בבניית המציאות לעצמך.

ברוב התפקידים הבכירים והניהוליים במשק, עליכן להיות מסוגלות להדריך, להוביל ולנהל אנשים. כל עובד דורש תשומת לב, מיקוד והכוונה שונים. כמנהלת, את צריכה להבין מתי לקפוץ פנימה, ומתי לקחת צעד אחורה ולתת לעובדים שלך "לנצוץ". ניתן ללמד זאת בבתי-הספר או באמצעות פעילויות מחוץ לבית-הספר, כגון צופים. לאורך כל הפעילויות הללו, חייבת להיות הבנה שמנהיגות צריכה לזרום לשני הכיוונים. אפילו התלמידים הצעירים (או האחים) יכולים להיות אחראים על אחרים כדי להוביל צוותים קטנים או יוזמות חוצות דרך.

אין ספק שהדחיפה ללימוד מקצועות ריאליים הוא בעל ערך, הכרחי וקריטי לקריירה של נשים. ראינו כיצד עידוד הבנות שלנו להתמקד במקצועות אלה הגדיל את מספר הנשים בתחומים טכניים, תוך התבססות על התקדמות שסללו כמה פורצות דרך אמיצות. עם זאת, כדי שלדור הבא של בנות יהיה סיכוי הוגן להפוך למנכ"ליות וליזמות שהן עשויות להיות, עלינו להתאים את החינוך שלהן, כך שיכלול את כל הכישורים הדרושים כדי להצליח.

הכותבת היא שותפה מייסדת ומנכ"לית משותפת של פלטפורמת ההשקעות iAngels