הבלאק פריידיי הגיע לעולם הפשע: גל חריג של פריצות בקניונים בארה"ב

שורה של מעשי "שוד והרס" - פריצות מהירות לחנויות ובזיזה של סחורה - מלווה השנה את בלאק פריידיי • המומחים מייחסים את התופעה, בין שאר הגורמים, למחסור בסחורה אצל ארגוני פשע שעוסקים בסחר "שחור"

סניף של כלבו נורדסטרום בלוס אנג'לס שבו אירעו אירועי השוד בבלאק פריידיי / צילום: Shutterstock, Michael Gordon
סניף של כלבו נורדסטרום בלוס אנג'לס שבו אירעו אירועי השוד בבלאק פריידיי / צילום: Shutterstock, Michael Gordon

בלאק פריידיי , יום הקניות העמוס ביותר בשנה בארצות-הברית, לווה השנה בשורה ארוכה וחריגה של מעשי בזיזה המוניים. למשל, אל סניף של הכלבו נורדסטרום בלוס אנג'לס פרצו כ-80 שודדים ברגע אחד והצליחו להימלט עם שקים מלאים בסחורה גנובה. כוח המשטרה שהגיע למקום הצליח לעצור רק שלושה מהם.

 

הדוגמאות רבות: במונטריי שבקליפורניה נשדדו משקפי שמש בשווי של 30 אלף דולר על ידי ארבעה שודדי ממרכז קניות הומה ביום שישי האחרון אחר-הצהריים, באירוע שנמשך שתי דקות בלבד, לפי עדותו של מנהל החנות; בשיקגו, דיווחו כלי התקשורת על ארבעה מקרי שוד דומים בסוף השבוע של בלאק פריידיי ממרכז מסחרי מקומי; במינסוטה, קבוצה המונית של כ-30 אנשים פרצה לסניף של בסט ביי ויצאה ממנו עם שלל מוצרי אלקטרוניקה. גם בסן פרנסיסקו דיווחו חנויות היוקרה ברברי ולואי ויטון על מעשי שוד מהירים. סן פרנסיסקו פגיעה יותר מהשאר מול התופעה, בגלל הכמות הגדולה של קמעונאי היוקרה שם והריכוז הגבוה של תושבים עשירים.

בסרטונים שמופצים בימים האחרונים ברשתות החברתיות נראות דמויות רעולות-פנים שפורצות לחנויות, אוספות מכל הבא ליד ונסות החוצה עם שקי הסחורה הגנובה, אל מכוניות מילוט שממתינות להן בחוץ.

מנכ"לית בסט ביי, קורי בארי, סיפרה בקשר לתופעה הזאת שלעתים השודדים שולפים אקדח מאיים ולעתים משתמשים במוטות ברזל, ומשטרת לוס אנג'לס דיווחה על שני מקרים אלימים - במקרה אחד רוססו העובדים בגז מדמיע ובמקרה נוסף נדחפו העובדים לרצפה במנוסתם של השודדים.

המשטרה חוקרת האם מדובר בתופעה של פשע מתוכנן, ומודאגת בעיקר מהאופי חסר הבושה של המעשים הללו, בהם מעורבים עשרות שודדים המסתערים בבת אחת אל תוך החנויות, בשעות צפופות לעיני כל.

קרימינולוגים טוענים כי הזינוק במקרי שוד מהסוג הזה מאפיין את עונת החגים לאורך שנים רבות, אלא שבשנים האחרונות הם נעשו אלימים ותוקפניים יותר, בין השאר בגלל שיפור אמצעי האבטחה בחנויות. עוד מוסיפים המומחים כי קשה לבודד גורם אחד להקצנה של התופעה, אבל ציינו במיוחד את המחסור העונתי במוצרים קמעונאיים מול הביקוש העצום בעונת בחגים, וכן את ארגוני פשע העוסקים בסחר קמעונאי "שחור", המבקשים להצטייד בסחורה לקראת עונת החגים - ממש כמו הקמעונאיות הלגיטימיות. לפי ההערכות, אם אכן מדובר בארגוני פשע - המשטרה תצליח לעקוב אחרי מסלול הכסף והסחורה ביתר יעילות.