ביטולים ועוצר הזמנות: ענף התיירות והתעופה חוזר עשרה צעדים לאחור

בהתאחדות המלונות מעריכים כי אובדן ההכנסות של ענף מלונות התיירות הנכנסת כתוצאה מסגירת השמיים נאמד בכחצי מיליארד שקל בחודש, ומבקשים סיוע מיידי • נשיא ההתאחדות הטרי, אבי ניסנקורן: "מודל הפתיחה-סגירה גורם נזק רב למלונות"

בתי מלון בתל אביב. מבול של ביטולים / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic
בתי מלון בתל אביב. מבול של ביטולים / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic

ההגבלות החדשות עליהן הוכרז אמש לאור התפשטות הוואריאנט החדש של הקורונה לוקחות את ענף התעופה והתיירות עשרה צעדים לאחור. חופשה החנוכה, שאמורה הייתה להאיר את המצב העגום עמו מתמודדים בענף התיירות הנכנסת בעיקר, הולכת ונגוזה מול העיניים, כשמהלילה בחצות (28.11) תיאסר כניסת זרים לישראל.

מלונות ירושלים ותל אביב לדוגמה, שנערכו לארח תיירים בחורף השמשי של ישראל, מקבלים במקום זאת מבול של ביטולים. מלונות אלה עומדים על תפוסה ממוצעת של 30% בהיקפי הלינה, כך שעבורם, להבדיל ממלונות אילת, תיירות הפנים אינה מפצה על היעדר התיירים. 

התאחדות המלונות: דרוש סיוע מיידי

עם ההצהרה על איסור כניסת זרים אמש הובטח כי משרד התיירות ומשרד באוצר יגבשו מתווה של סיוע לענף. בהתאחדות המלונות קוראים לסיוע מיידי. "מכתבי הראשון אליכם בתפקידי כנשיא ההתאחדות עוסק בצורך הדחוף לפיצוי בגין מכה קשה וחמורה שנוחתת עלינו פעם נוספת", כתב אבי ניסנקורן, הנשיא הנכנס של התאחדות המלונות, בפנייה לקברניטי האוצר והתיירות לאור סגירת הגבולות לתיירים - פחות מחודש לאחר שהם נפתחו (מאז -1 בנובמבר). 

אבי ניסנקורן / צילום: יוסי זמיר
 אבי ניסנקורן / צילום: יוסי זמיר

לדברי ניסנקורן, "עבור המלונות מוטי התיירות הנכנסת, מדובר בפגיעה ובנזק כלכלי עצום, שכן מודל הפתיחה-סגירה גורם נזק רב למלונות, שזה עתה נפתחו ונערכו בהדרגה לבואם של התיירים, לאחר חודשים ארוכים שבהם הושבתו מפעילות או פעלו באופן חלקי ביותר. 

"בהקשר זה אציין כי בישראל יש מאות מלונות המבוססים על תיירות נכנסת. מלונות אלה מעסיקים כ-20 אלף עובדים... רבים ממלונות אלה נמצאים בצומת החלטה קריטית מבחינתם, שכן מצד אחד התפוסות נמוכות, ומנגד ההוצאות הקבועות הכבדות (ארנונה, שכר דירה, שכר עבודה וכיוצא בזה) והיעדר מנגנון חל"ת גמיש לעובדים אינם מצדיקם כלכלית את השארת המלון פתוח".

מאידך טוען ניסנקורן כי תהליך של סגירה ופתיחה מחדש של בתי מלון כרוך בעלויות גבוהות ועלול להוביל לנטישה של עובדים את הענף.

בהתאחדות המלונות מעריכים כי "אובדן ההכנסות של ענף מלונות התיירות הנכנסת כתוצאה מסגירת השמיים נאמד בכחצי מיליארד שקל בחודש". 

"נוהל לחיצה על כפתור" למקרה חירום

גם העוסקים העצמאים ובכללם מורי הדרך, שפרנסתם תלויה בתיירות הנכנסת, פנו לסיוע מיידי: ראש תחום כנסת וממשלה בפורום העצמאים מבית ההסתדרות, שי גל, שיגר פנייה לראש הממשלה נפתלי בנט ולשרים הרלוונטיים, בהתייחס לדבריו של בנט במסיבת העיתונאים שכינס בסוף השבוע, לפיהם למהלכים שיינקטו יהיו "מהלכים כלכליים".

גל מציין את הפגיעה של מורי הדרך יחד עם העוסקים בתיירות הנכנסת "שייפגעו מיידית מהוואריאנט החדש, כאשר רק כשבועיים לאחר שנפתחה המדינה לתיירות פנים הם מוצאים את עצמם שוב ללא פרנסה".

על כן מבקש גל ליישם "נוהל לחיצה על כפתור" למקרה חירום, ש"על-פיו יידע כל עוסק כי בעת שחלה הגבלה, הוא יפוצה על כך, ומהו גובה הפיצוי. בעוד ברורה דאגתכם, המשותפת לכולנו, בדבר הצורך למנוע את התפשטות הגל החמישי, עליכם לעשות כל דבר אפשרי ומעבר לכך כדי למנוע 'גל חמישי' של קריסת עסקים".