באילו אפליקציות הישראלים השתמשו הכי הרבה בבלאק פריידיי?

האפליקציות המובילות בשימוש בסופ"ש האחרון היו זארה, אסוס ואמזון • וגם: הקניות בבתי העסק צמחו ב-113 מיליון שקל, עלייה של 22.3% לעומת יום הקניות המבוקש בשנה שעברה, בעוד הקניות אונליין באתרים בארץ צמחו בכ-70 מיליון שקל

הישראלים ביצעו במהלך יום שישי עסקאות אשראי בסכום כולל של 1.125 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, William Potter
הישראלים ביצעו במהלך יום שישי עסקאות אשראי בסכום כולל של 1.125 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, William Potter

אם נדמה היה לכם שבשבועות האחרונים אתם מוקפים מכל עבר בפרסומים על מבצעי בלאק פריידיי, אתם כנראה לא טועים. נתוני הוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי בעקבות יום הקניות הבינלאומי מוכיחים כי הפרסום אכן עבד, והציבור הישראלי שבר שיאי שימוש בכרטיסי אשראי, בארץ ובאתרי קניות בחו"ל.

מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המפעילה את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי האשראי בישראל, עולה כי יום הקניות הורגש היטב בשישי האחרון בקניונים, מרכזי הקניות ואתרי הסחר באינטרנט, היקף ההוצאות בכרטיסי אשראי עלה ב-19.5% לעומת יום הקניות ב-2020. מהנתונים עולה כי הישראלים ביצעו במהלך יום שישי עסקאות אשראי בסכום כולל של 1.125 מיליארד שקל. מדובר בעלייה גם אל מול הסכומים שנרשמו ב-2019, לפני הקורונה אז הסתכמו העסקאות בכרטיסי אשראי בארץ בכ-950 מיליון שקל, עלייה של 18.4%. חשוב לציין כי מדובר על הפעילות בכרטיסי אשראי רק ברכישות של ישראלים בישראל ובאתרי סחר ישראלים.

אולם לא רק בעסקאות בארץ נרשמו נתונים מרשימים של קניות על ידי לקוחות ישראליים. על פי נתוני חברת כאל, שתורגמו לכלל חברות כרטיסי האשראי על פי חלקה של כאל בשוק, הישראלים ביצעו בבלאק פריידיי 435 אלף עסקאות באתרי קניות שמקורם בחו"ל. זאת לעומת 410 אלף עסקאות אשתקד, גידול בשיעור של 6%. עם זאת, במונחים כספיים הישראלים רכשו השנה מאתרים בחו"ל מוצרים ושירותים בהיקף של 74 מיליון שקל, בהשוואה ל-77 מיליון שקל אשתקד, היקף המגלם קיטון במונחים כספיים בשיעור של 4% לעומת אשתקד.

העסקה הממוצעת באתרי קניות בחו"ל עמדה השנה על 170 שקל בהשוואה ל-188 שקל אשתקד, כאשר ניכר כי הירידה בשער הדולר בשנה החולפת השפיעה על גודל העסקה הממוצעת וגם על היקף העסקאות הכולל.

בכאל מציינים כי מגמה נוספת שהתגלתה היא כי ניכרת עלייה בקניות באתרים שמקורם בארה"ב אל מול ירידה ברכישות מאתרים סינים. למרות זאת, בחינת אתרי הקניות עצמם לפי ניתוח שנערך ב-Max מעלה כי חמשת האתרים הבולטים הם אליקספרס, אמזון (שם נרשם זינוק ברכישות על רקע הורדת הרף המזכה במשלוח חינם), שיין, בוקינג (עם זינוק חד על רקע הגבלות הקורונה בשנה שעברה) ואסוס.

חוששים מזן הקורונה החדש?

כאשר בוחנים את נתוני הקניות בכרטיסי אשראי שבוצעו בתוך גבולות ישראל, ניכר כי הישראלים ניצלו את מזג האוויר הקיצי (למרות שאנחנו בסוף נובמבר), ויתכן כי גם את החשש מפני הגבלות תנועה בשל התפרצות אפשרית של זן הקורונה החדש (אומיקרון), והעדיפו להגיע לבתי העסק הפתוחים על פני רכישה באונליין.

לכן, עיקר העלייה השנה בהוצאות בכרטיסי אשראי נרשמה בעסקאות בבתי העסק עצמם. מדובר על עלייה של למעלה מ-113 מיליון שקל בסכום ההוצאות בעסקאות אשראי עם הצגת כרטיס, שהסתכמו בכ-620 מיליון שקל, זינוק בשיעור של 22.3% לעומת השנה שעברה. נכון, גם הרכישות בעסקאות אונליין עלו השנה בשיעור דו ספרתי של 16.3%, והסתכמו ב-505 מיליון שקל.

הענפים הצומחים: ביגוד והנעלה וגם תיירות

נתוני שב"א מגלים באילו ענפים נרשמה בשישי החגיגי פעילות גבוהה לעומת השנה שעברה. ההוצאות בכרטיסי אשראי בחנויות ובאתרי הביגוד וההנעלה עלו ב-17.9% והגיעו לסכום של 143.3 מיליון שקל. נתון מעניין הוא שבקניות ביגוד והנעלה אונליין נרשמה ירידה בהיקף הקניות, מ-55 מיליון שקל אשתקד ל-33 מיליון שקל ביום שישי האחרון.

בענף החשמל והאלקטרוניקה נרשם גידול של 13.8% בהוצאות בכרטיסי אשראי שעמדו על 99 מיליון שקל. כאן דווקא נרשם גידול של כ-12% בקניות אונליין. החנויות ואתרי הצעצועים והספרים אמנם הציגו את הזינוק הגבוה ביותר מבחינת הגידול בהיקף הרכישות, וזה הגיע ל-24.7%, אך עדיין מדובר על סך הוצאות קטן ביחס לענפי הביגוד והחשמל, והוא נאמד בכ-20 מיליון שקל.

הענף שבו נרשם הגידול המשמעותי ביותר הוא ענף התיירות, המלונאות והתעופה שההוצאות בו צמחו ביותר מ-340% ועמדו על סכום של 35.28 מיליון שקל. חשוב לציין כי בשנה שעברה, ביום המבצעים חברות התעופה עדיין היו בפעילות מצומצמת ובתי המלון בישראל היו סגורים לקהל כחלק מההגבלות על המשק בשל התפשטות נגיף הקורונה.

חודש נובמבר הפך לחודש הקניות

לצד הפיק של בלאק פריידיי, נראה כי הרשתות והחניות נהנו מביקושים גם לאורך החודש כולו. בשעות העומס בשישי, בין 8:00 ל-14:00, נרשמו הוצאות בסכום כולל של למעלה מ-745 מיליון שקל, בעוד בשישי שעבר, ה-19 בנובמבר 2021, נרשמו בשעות אלו הוצאות בסכום כולל של 655 מיליון שקל.

הדקה העמוסה בשישי האחרון הייתה 12:13 במהלכה נרשמו למעלה מ-12,800 עסקאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 3.2 מיליון שקל.

על פי נתוני מקס, כאשר מסתכלים רק על הנתונים לגבי רכישות באתרים בינלאומיים החודש ניכר כי נרשמה עלייה חדה יותר ביחס לשנה קודמת - עלייה של 30% במחזורים, 13% בכמות כרטיסים רוכשים, 8% עלייה בכמות העסקאות, כאשר עסקה ממוצעת הינה 172 שקל לעומת 157 שקל - תוספת מעלה מ-20%, זאת כאשר לחברות התיירות ישנו חלק לא מבוטל בעליות המחזורים.

זארה ועלי אקספרס: באילו אפליקציות השתמשתם בבלאק פריידיי?

בחברת פלאפון דגמו את הקניות בגזרת המובייל, משמע בחנו את נתוני הגלישה הסלולרית ברשת שלהם, כשהם דוגמים אפליקציות נבחרות החודש, בין בלאק פריידיי (26.11) לבין למחרת יום הרווקים הסיני (12.11).

לפי נתוני פלאפון, האפליקציות המובילות בשימוש בסופ"ש האחרון: Zara (עם עלייה של 207% בנפח הגלישה בהשוואה ליום הרווקים הסיני), Asos (עם עלייה של 114%) ואמזון (עם עלייה של 104%). לצידן היו עוד אפליקציות מובילות שביום הרווקים הסיני היו יותר כניסות אליהן: eBay (עם 97% ביחס ליום הרווקים הסיני), AliExpress (עם 70%) ו-Next (עם 60%). נראה שהמבצעים לא הובילו לעלייה משמעותית בנפח בשישי האחרון (בקניות במובייל בלבד).

ערן ברנע, מנהל אגף אסטרטגיה מחקר ואנליזה של פלאפון, yes ובזק בינלאומי, מסביר כי "ניתן לראות שרשתות הסחר הבינלאומיות ממשיכות לייצר תנועה גבוהה בימי המכירות המיוחדים כמו בלאק פריידיי, סייבר מאנדיי ויום הרווקים הסיני, אבל תנועת הגולשים מתפרסת על פני החודש כולו מכיוון שהמבצעים לרוב מתחילים כבר בתחילת החודש ונמשכים לאורך כל החודש והישראלים מודעים לכך. חודש נובמבר בשנים האחרונות מאופיין בעלייה ערה בכניסות לאתרי הקניות בהשוואה לשאר חודשי השנה, אבל בלאק פריידיי, מה שהיה בעבר יום הקניות הגדול שכולם חיכו לו, הופך להיות עוד אירוע בחודש נובמבר אבל לא היחידי".