לא רק רגולטור חונק: ענקיות הטק הסיניות מתמודדות עם ההאטה בכלכלת סין

כשהצריכה והפרסום הדיגיטלי קיבלו מכה, ישנן חברות המחפשות מנועי צמיחה חדשים

סין. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים / צילום: Shutterstock, IHOR SULYATYTSKYY
סין. כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים / צילום: Shutterstock, IHOR SULYATYTSKYY

ענקיות הטכנולוגיה הסיניות חשות את הצביטה של ההאטה הכלכלית, וזה מוסיף לחץ פיננסי על תעשייה שגם כך נתונה השנה למערכת שלמה של רגולציה נוספת.

כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בסין ייחסו את הצמיחה החלשה בהכנסותיהן מיולי עד ספטמבר להידרדרות התנאים המקרו־כלכליים. המכירות הרבעוניות של ענקית הרשתות החברתיות ומשחקי המחשב Tencent צמחו בקצב האיטי ביותר מאז הנפקת החברה ב־2004. חברת המשלוחים המקוונת Meituan דיווחה שקצב הצמיחה בהזמנות אוכל ירד. במנוע החיפוש Baidu דיווחו על האטה בפרסום, בעוד שבענקית המסחר המקוון עליבאבא קיצצו את תחזית הצמיחה לשנה הפיסקלית.

את האתגרים האחרונים שהחברות מתמודדים איתם ניתן להשוות לתוצאות שהציגו כמה מהחברות המקבילות האמריקאיות, כולל גוגל מבית אלפאבת ומיקרוסופט, שהמעבר לעבודה מהבית וקניות ברשת נתנו להן רוח גבית בזמן המגפה. בעוד שהמכירות לרבעון של אמזון האטו בגלל מחסור בעובדים ועיכובים בשרשרות האספקה, גם אמזון וגם גוגל אמרו שהביקוש לפרסומות דיגיטליות נותר חזק.

פלטפורמות האינטרנט הסיניות כבר מתמודדות עם ההשפעה של מדיניות חדשות ששולטות באופן מחמיר על תחומים כמו איסוף מידע, אלגוריתמים שהן מפעילות וכמות הזמן שבני נוער מבלים ברשת. "השאלה היא אם הפלטפורמות האלה נועדו לשרת סוחרים במה שניתן לתאר כתעשיות החסינות למיתון או חסינות לפעולות ענישה. ואין הרבה פלטפורמות כאלה בנקודת הזמן הנוכחית", אמר מייקל נוריס, מנהל מחקר ואסטרטגיה בחברת הייעוץ משנחאי AgencyChina.

הכלכלה של סין צמחה ב־4.9% ברבעון השלישי לעומת שנה קודם לכן, פחות ממה שחזו כלכלנים והאטה גדולה מאוד לעומת קצב ההתרחבות של הרבעון השני, 7.9%. לאחרונה, הצמיחה הכלכלית הואטה בגלל מגוון גורמים שכללו הפסקות חשמל, נושאים של שרשראות האספקה ופעולות ענישה על הסקטור הפרטי כולל בתחומי הטכנולוגיה, נכסי המקרקעין והחינוך.

עבור כמה ענקיות אינטרנט סיניות, ההאטה הכלכלית תורגמה לביקוש חלש יותר לפרסום דיגיטלי.

ההכנסה של Tencent לרבעון השלישי מפרסום מקוון עלתה ב־5% משנה לשנה, האטה לעומת צמיחה של 23% ברבעון הקודם, כתוצאה מרגולציה הדוקה יותר בתחומים כמו חינוך, ביטוח ומשחקי מחשב ברשת. בינתיים, תעשיות אחרות לא חזרו לקצב פעילות מלא, כך אומרים מנהלים בכירים.

"קטגוריות אחרות יזנקו אל הפער וימלאו או ינצלו את המחירים הנמוכים יותר", אמר ג'יימס מיטשל, מנהל אסטרטגיה ב־Tencent. "אני חושב שזה יקרה עם הזמן, אבל כשסביבת המקרו מאתגרת יותר, זה קורה פחות מהר".

מכירות שירותי השיווק המקוונים של מפעילת הפלטפורמה המקוונת Pinduoduo - בעיקר פרסומות דיגיטליות - עלו ב־44% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה, פחות מהצמיחה של 64% ברבעון השני ו־157% ברבעון הראשון.

ביום שישי, הרגולטור החזק ביותר בבייג'ינג פרסם טיוטה לכללים חדשים לתעשיית הפרסום באינטרנט, כולל איסור על פרסומות להוראה פרטית אחרי שעות הלימודים המכוונות לתלמידים צעירים וכן הטלת אחריות על מפרסמים ופלטפורמות אינטרנט על תוכן הפרסומות המוצגות בהן.

מנהל האסטרטגיה העיקרי של Baidu הרמן יו אמר שהחולשה בהכנסות מפרסומות כנראה תימשך גם אחרי הרבעון השלישי, בייחוד אם הלחץ מסגרים שהוטלו בגלל הקורונה והרחבת הרגולציה יימשכו. סין רשמה מספר קטן מאוד של מקרי קורונה בהשוואה למדינות אחרות, אבל התפרצויות בודדות המשיכו להתרחש והן גורמות לעצירות זמניות בנסיעות ובפעולת חברות.

ההכנסה מפרסומות ברבעון השלישי ב־ByteDance, המפעילה את האפליקציה טיק טוק ואת הגרסה הסינית שלה, Douyin, היו קטנות יותר למרות שתחום המסחר המקוון גדל במהירות באפליקציות האלה, כך אמרו עובדי החברה. ByteDance אינה נסחרת והיא לא מפרסמת נתוני הכנסות רבעוניים.

מחוץ לסין, ByteDance מגדילה את פעילותה בשווקים בינלאומיים. בשבוע שעבר, החברה השיקה אפליקציה למוכרים בטיק טוק, הניסיון האחרון שלה לשקף את הצלחת המסחר המקוון שלה בסין עם Douyin, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. החברה גם העבירה חלק מעובדי השיווק שלה לסינגפור על מנת לתמוך בתחום הפרסום והמסחר המקוון בטיק טוק, אמרו האנשים.

ב־ByteDance הפנו שאלות לעובדי טיק טוק. דוברת של טיק טוק אמרה שהאפליקציה לא העבירה עובדים של צוות השיווק מסין לסינגפור.

גם חברות אחרות מבקשות לגוון את מנועי הצמיחה שלהן כשהכלכלה הסינית מאטה קצב.

בעליבאבא אמרו שההכנסות בתקופה שמיולי עד ספטמבר סבלו מההאטה בצריכה המקומית וכן מהעלייה בתחרות, וצופים שההכנסות לשנה הפיסקלית 2022 יגדלו ב־20% עד 23% בהשוואה לתחזית של כמעט 30% במאי.

החברה הודיעה שהיא בוחנת את תחום מחשוב הענן והמסחר הבינלאומי כתחומי צמיחה, אם כי הם אחראיים רק על חלק קטן מהמסחר המקוון שהוא בסיס ההכנסות של עליבאבא בסין. בינתיים, ב־Baidu אמרו שהכנסת הליבה הונעה על ידי צמיחה של 73% במחשוב ענן, בחישוב שנתי.

רפאלה הואנג ואניאק באו השתתפו בהכנת הכתבה.