פאנדבוקס מנסה להיחלץ ממשבר הקורונה עם גיוס לפי שווי של מיליארד דולר

חלק מענפי הפינטק חוו צמיחה אדירה בקורונה אבל תחום האשראי לעסקים - שפאנדבוקס הישראלית פועלת בו - ספג מכה קשה, כאשר לקוחות התקשו לעמוד בהחזרי הלוואות בזמן המגפה • כעת מנסה פאנדבוקס לסמן כי יצאה מהמשבר מחוזקת עם גיוס 100 מיליון דולר בעלייה מתונה יחסית בשווי בהשוואה לגיוס הקודם

אייל שנער / צילום: פאנדבוקס
אייל שנער / צילום: פאנדבוקס

עבור חלק מענפי הפינטק מגפת הקורונה הייתה ברכה. המגפה והוראות הריחוק החברתי ש באו עמה הובילו למשל לזינוק אדיר בעולם של תשלומים דיגיטליים, מה שהקפיץ את השווי של חברות כמו מליו הישראלית, המאפשרת לעסקים קטנים לשלם לספקים דרך האינטרנט, במקום בצ'קים המסורתיים. מליו שילשה את שוויה בתוך שמונה חודשים וגייסה לפי שווי של ארבעה מיליארד דולר בפברואר האחרון.

אולם תחומים אחרים בעולם הפינטק דווקא נפגעו קשה ממגפת הקורונה. תחום אחד כזה הוא האשראי לעסקים קטנים ובינוניים בו פועלת פאנדבוקס הישראלית. ספקי הלוואות עצמאיים בארה"ב סבלו מאי-עמידה של עסקים קטנים בתשלומי ההלוואות שלהם בזמן המגפה לאור הפגיעה שספגו. כתוצאה מכך חלק מאותם ספקי הלוואות עצרו את קו האשראי שלהם לגמרי ונאלצו להימכר במכירים נמוכים לשחקנים גדולים יותר.

פאנדבוקס גם היא נפגעה מהמשבר ובתחילת הקורונה פיטרה 15% מעובדיה, קיצצה שכר להנהלה והאטה השקעות בגיוס לקוחות חדשים, אך כעת היא מנסה לסמן כי יצאה ממנו מחוזקת עם גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר (אחרי הכסף). הגיוס הובל על ידי משקיעה קיימת של פאנדבוקס, HOOPP - תוכנית הפנסיה של עובדי הבריאות באונטריו, קנדה, והשתתפו בו משקיעים קיימים וחדשים. הגיוס הנוכחי משקף עליית שווי מתונה יחסית בהשוואה לשווי שקיבלה פאנדבוקס בגיוס ב-2019, בעיקר בהשוואה לתקופת הגאות הנוכחית בשווי סטארט-אפים.

פראשנט פולוריה, מנכ''ל פאנדבוקס ישראל / צילום: Hagop’s Photography
 פראשנט פולוריה, מנכ''ל פאנדבוקס ישראל / צילום: Hagop’s Photography

לפי מאגר העסקאות של PitchBook, השווי של פאנדבוקס בגיוס האחרון שלה שהחל ב-2019 והסתיים ב-2020, היה 1 מיליארד דולר (אחרי הכסף). פאנדבוקס הוצגה כיוניקורן, סטארט-אפ בעל שווי של מיליארד דולר או מעל, גם בשורה ארוכה של פרסומים בעיתונות הישראלית בשנה האחרונה, חלקם פרסומים בהם התראיינו גורמים בחברה.

אולם כעת טוענת פאנדבוקס כי דיווחים אלו היו לא מדויקים, כאשר הגיוס הקודם של החברה בוצע לפי שווי נמוך יותר של 700 מיליון דולר בלבד (אחרי הכסף) ורק כעת, בסבב הנוכחי, הם הופכים ליוניקורן באופן רשמי. נראה שלכל הפחות בפאנדבוקס לא התאמצו להבהיר עד היום שאינם באמת יוניקורן ונהנו לרכב על תהילת החד-קרן עוד לפני שהפכו לכאלה בפועל.

המתחרות נרכשו בזול

פאנדבוקס הוקמה על ידי אייל שנער, יובל אריאב ותומר מיכאלי ב-2013. שנער, לשעבר סגן נשיא בקרן ההון סיכון באטרי, כיהן כמנכ"ל פאנדבוקס בשנותיה הראשונות אך ביוני 2020 פרש מתפקיד המנכ"ל והפך ליו"ר. במקומו קודם לתפקיד פראשנט פולוריה (Prashant Fuloria), ששימש קודם כסמנכ"ל התפעול של פאנדבוקס. פולוריה הוא אמריקאי יליד הודו שעבד בעבר בחברות כמו גוגל, פייסבוק ויאהו.

המוצר הראשוני של פאנדבוקס היה אשראי לעסקים קטנים אל מול חשבוניות לפירעון עתידי, מעין הלוואת גישור שנועדה לתת לעסקים כסף מידי במקום להמתין לתשלום עתידי בשוטף פלוס 60 או 90. עם הזמן החברה הרחיבה את היצע המוצרים שלה ומספקת קווי אשראי והלוואות נוספות לעסקים בסכום של עד 100 אלף דולר. הלוואות אלו פונות בין השאר למי שאינם יכולים לקבל אשראי מהבנקים על רקע היסטוריה פיננסית לא מספקת למשל. ספקי ההלוואות הפרטיים נותנים אשראי מהיר הרבה יותר מהבנקים, כאשר בפאנדבוקס הכסף מגיע לחשבון בתוך יום אחד לכל היותר.

פאנדבוקס מדווחת כי הכנסותיה השנתיות מריבית על האשראי שהעמידה חצו את 100 מיליון דולר (במונחי ARR), עם צמיחה של למעלה מ-200% בלקוחות החדשים בשנה האחרונה. מספר זה מעיד גם כי השווי הנוכחי של פאנדבוקס חושב על פי מכפיל נמוך יחסית של פי 11 בערך על ההכנסות, בהשוואה למכפילים של פי 50 ויותר שהפכו לסטנדרט בשנה האחרונה. מאז הקמתה נתנה פאנדבוקס אשראי בהיקף של 2.5 מיליארד דולר ליותר מ-325 אלף עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב.

הקשיים שספג הענף של אשראי לעסקים קטנים בקורונה באו לידי ביטוי במכירה של שתיים מהמתחרות של פאנדבוקס בשנה האחרונה. ספקית ההלוואות לעסקים Kabbage לדוגמה נרכשה בשנה שעברה על ידי אמריקן אקספרס בסכום של עד 850 מיליון דולר, אחרי שב-2017 הוערכה בשווי של 1.2 מיליארד דולר.

חברה אחרת בתחום OnDeck, ששוויה עמד בשיא על 1.9 מיליארד דולר, נמכרה תמורת כ-90 מיליון דולר אשתקד. OnDeck , שידועה כמי שנותנת הלוואות מסוכנות, דיווחה בתחילת הקורונה כי 42% מההלווים שלה נמצאים בשלב כלשהו של קשיי פירעון. חברות ישראליות אחרות הפועלות בתחום של אשראי לעסקים הן BlueVine ו- Behalf.

בתנאים אלו פאנדבוקס יכולה לראות כהישג את העובדה שהיא שמרה על עצמאותה ושרדה את משבר הקורונה עד כאן כחברה פעילה. המנכ"ל פולוריה מייחס זאת להשקעות של מעל 100 מיליון דולר שביצעה החברה לאורך השנים בבינה מלאכותית שמקבלת את החלטות האשראי, כמו גם ביכולת להתאים את הסיכונים והמוצרים הפיננסים במהירות לתנאים החדשים. יתרון נוסף של פאנדבוקס הוא ההתמקדות שלה בתחום ה-B2B - עסקים שמוכרים לעסקים אחרים - שנפגע קצת פחות מהמשבר לעומת עסקים המשרתים לקוחות פרטיים ישירות.

לדברי פולוריה, אף שפאנדבוקס עדיין אינה רווחית כחברה, "אנחנו רווחיים ברמת הלקוח הבודד וכאשר עצרנו הוצאות על רכישה של לקוחות חדשים בשנה שעברה, הגענו לתזרים מזומנים חיובי". את השווי הנוכחי של פאנדבוקס, מגדיר פולוריה בתור "מאוזן". "השווי הזה משאיר מקום לגדילה וצמיחה. אני יודע שיש חברות עם חמישית מההכנסות שלנו שמקבלים שווי של יוניקורן, אבל אני במקומם לא הייתי מרגיש בטוח כי הכיוון של השווקים יכולים להשתנות. אנחנו חזקים, לא נהרסנו מ-2020 והכי חשוב זה איפה נהיה בעוד 5-10 שנים".

שוק ענק עם תחרות קשה

פאנדבוקס פועלת כמובן בשוק גדול עם כ-30 מיליון עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, אך גם מתמודדת עם תחרות קשה בעולם האשראי, גם מול שחקני ענק כמו סקוור ופייפאל למשל. פאנדבוקס מעסיקה כיום 310 עובדים, בהשוואה ל-250 עובדים ב-2019. מתוך העובדים כ-150 מועסקים בישראל.

במקביל לגיוס הנוכחי הודיעה פאנדבוקס על שני שירותים חדשים שהיא משיקה. הראשון נקרא Flex Pay והוא בעצם מאפשר לעסקים קטנים לקנות עכשיו סחורה ולשלם אחר כך בפריסה לתשלומים. מדובר בחלק מהטרנד ״קנה עכשיו, שלם אחר כך" (Buy now, pay later) , שצובר תאוצה בארה"ב אצל לקוחות פרטיים וגם מתרחב לעולם של עסקים. בנוסף מתכננת החברה להשיק ב-2022 מודל מנויים, שיאפשר למי שמשלמים תשלום קבוע ליהנות מהצעות טובות יותר.