הפרק החסר של "הסימפסונים" בהונג קונג מעלה חששות להתגברות הצנזורה

פרק המתייחס לטבח בכיכר טיאננמן הותר מחוץ לרשימת הפרקים בסדרה הזמינים לצפייה במסגרת שירות הסטרימינג דיסני+ שהחל לפעול בהונג קונג לאחרונה

במהלך הפרק, בני משפחת סימפסון נתקלים בשלט בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שכתוב עליו: ''באתר זה, ב-1989, לא קרה כלום'' / צילום: Shutterstock, 360b
במהלך הפרק, בני משפחת סימפסון נתקלים בשלט בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שכתוב עליו: ''באתר זה, ב-1989, לא קרה כלום'' / צילום: Shutterstock, 360b

ההיעדרות של אחד מפרקי "הסימפסונים" משירות הסטרימינג של וולט דיסני בהונג קונג מעלה חששות לגבי עליית הצנזורה בטריטוריה הסינית.

דיסני השיקה את שירות הסטרימינג שלה, דיסני+, מוקדם יותר בנובמבר בהונג קונג עם מגוון תכנים השייכים לענקית הבידור, כולל 32 עונות של סדרת הקומדיה המונפשת.

אבל פרק אחד חסר בעונות של "הסימפסונים", הפרק מעונה 16 שכותרתו "גו גו גאי פאן" ומתרכז בנסיעה לסין של המשפחה הצהובה מהסדרה. במהלך הפרק, נתקלים בני המשפחה בשלט בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שכתוב עליו: "באתר זה, ב-1989, לא קרה כלום".

הפרק כולל גם התייחסות לצילום האייקוני של "האיש מול הטנק" שבו אדם אחד לא חמוש עומד מול טור טנקים לאחר שהצבא נכנס למחוץ הפגנות בהובלת סטודנטים ב-4 ביוני 1989.

מתוך הפרק שנמחק / צילום: צילום מסך
 מתוך הפרק שנמחק / צילום: צילום מסך

לא ידוע אם דיסני הסירה את הפרק תחת לחץ או אם החברה החליטה ביוזמתה להותיר אותו מחוץ לרשימת הפרקים כשהשיקה את שירות דיסני+ בהונג קונג. נציגים של דיסני לא הגיבו לבקשות תגובה. דוברת של המשרד בהונג קונג של רשות התקשורת, המפקחת על חברות שידור בעיר, סירבה להגיב.

היעדר הפרק מזין חששות לגבי עליית הצנזורה בהונג קונג, והמידה בה חברות מערביות נמצאות בלחץ לעזור במאמץ הזה או מצנזרות את עצמן לאחר אכיפתו של חוק ביטחון לאומי גורף על ידי בייג'ינג בשנה שעברה שמחץ התנגדות פוליטית ברחבי העיר. באוקטובר, הגוף המחוקק בהונג קונג העביר חוק צנזורה של סרטים שהרשה לממשלה לאסור על סרטים שמוגדרים כאיום על הביטחון הלאומי.

"הממשלה הסינית לא תהסס להשתמש בכוח הכלכלי שלה"

"בין אם מדובר בצנזורה עצמית או צנזורה ישירה, זה מבוסס על החישוב כמה השוק הסיני חשוב לדיסני או לכל חברה אמריקאית אחרת", אמר סטיב צאנג, מנהל מכון המחקר China SOAS Institute מלונדון. "זה בגלל השוק הסיני. וההבנה הברורה שהממשלה הסינית לא תהסס להשתמש בכוח הכלכלי שלה על בסיס גודל השוק על מנת להשיג את מבוקשה".

לדיסני אינטרסים עסקיים עצומים בסין, שוק שהיא ואולפנים הוליוודיים אחרים נזהרים לא להעליב מחשש שיאבדו את הגישה אליו. דיסני, שיש לה פארקים בסין ובהונג קונג ומכניסה כסף רב מהסרטים שלה באזור, פעלה באגרסיביות לשמור על השקט עם סין לאורך השנים, וזה הכניס אותה מדי פעם לשערוריות בארה"ב.

ב-2016, פתחה דיסני את שנחאי דיסני רזורט, פארק בעלות 5.5 מיליארד דולר ומרכז בידור שלקח לה יותר מעשור של דיונים עם הרשויות בסין לקבל אישור להקמתו. החברה מפעילה פארק קטן יותר בהונג קונג, בעוד שהסרטים של אולפני מארבל בבעלותה הם בין הסרטים שעשו הכי הרבה כסף בסין אי פעם.

אבל החברה כבר פעלה בעבר בדרכים שהרגיזו את הממשלה הסינית. בשנה שעברה, למשל, בכירי דיסני היו צריכים להגן על החלטתם לצלם חלקים מהרימייק של הסרט "מולאן" במחוז שינג'ינאג, שם חושדות מדינות רבות כי הממשלה הסינית מפעילה מחנות עבודה בפרך לאנשי המיעוט האויגורי המוסלמי. השערורייה גרמה לרשויות הסיניות לחסום את השיווק לסרט, והוא נכשל גם בסין וגם באולמות הקולנוע בארה"ב.

הרשויות הסיניות הראו שאינן חוששות להטיל עונשי מאסר של שנים

הפרק החסר ב"סימפסונים" עושה סאטירה מהטאבו הסיני על הריגת המפגינים בכיכר טיאננמן ב-1989 על ידי כוחות הצבא הסיני. בהונג קונג מציינים את זיכרון הטבח במשך שנים, בעיקר בהדלקת נרות שנתית בפארק ויקטוריה בעיר שמושכת כל שנה עשרות אלפי אנשים - עד תחילת אכיפת חוק הביטחון הלאומי לאחרונה.

בשנה וחצי האחרונות, הרשויות בהונג קונג אסרו על אסיפות המציינות את הטבח, בגלל מגבלות המגפה. המארגנים סגרו מוזיאון המוקדש לאירוע לאחר ביקור של המשטרה. בכירים באוניברסיטת הונג קונג אמרו שהם מתכוונים להסיר פסל בולט המציין את זכר הרוגי הטבח מאחת החצרות בקמפוס של האוניברסיטה.

בינתיים, הרשויות הסיניות הראו שאינן חוששות להטיל עונשי מאסר של שנים על פעילים שנפסק נגדם שהם אשמים בקריאת או הצגות סיסמאות פוליטיות האסורות במסגרת החוק החדש. מוקדם יותר בנובמבר, שופט דן עובד משלוח מזון לשעבר לכמעט שש שנים בכלא על כך שקידם את עצמאות הונג קונג לאחר שנעצר בגלל שקרא סיסמאות פוליטיות אסורות במסגרת אסיפות ציבוריות בשנה שעברה.

הרשויות אומרות שחוק הביטחון הביא להונג קונג יציבות וביטחון לאחר הגל של הפגנות בעד דמוקרטיה בשנת 2019, שהיו לפרקים אלימות.

- אריך שוורצל השתתף בהכנת הכתבה.