מעונות יום | בלעדי

התנאים לסבסוד מעונות היום: למה יהודים נדרשים ליותר שעות עבודה מערבים?

מדיניות שר האוצר ליברמן, שנועדה לתת סיוע כספי למשפחות שבהן שני בני הזוג ממצים את כושר ההשתכרות - חלה על יהודים בלבד • בתשובה לשאלת גלובס מדוע מתקיימת אפליה בין שני המגזרים, אמר שר האוצר כי מדובר בירושה שקיבל מממשלות קודמות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

בעוד חודש ייכנסו לתוקף מבחני התמיכה החדשים לטובת סיוע בסבסוד מעונות היום, שהנהיג שר האוצר אביגדור ליברמן. כזכור, מבחני התמיכה החדשים מבטלים סבסוד ממשלתי למעונות לילדי אברכים.

אולם כעת, רגע לפני שמבחני התמיכה החדשים נכנסים לתוקף, מתברר כי הם מפלים בין החברה החרדית לחברה הערבית: בעוד שעבור החרדים משתמש משרד הכלכלה במקלות כדי לעודד יציאה לעבודה (קרי הפסק סבסוד), במגזר הערבי עדיין משתמשים בגזרים בלבד ומאפשרים סבסוד בתנאי עבודה זהים.

גם בג"ץ בוחן את הסוגיה

במסמך שמפרסם אגף מעונות היום במשרד הכלכלה וקובע את תנאי הסבסוד החדשים, נכתב כי בעוד שבמגזר היהודי יידרש אחד מבני הזוג לעבוד בהיקף משרה של 36 שעות (האם) בשבוע והאב יידרש לפחות ל-24 שעות בשבוע כדי להיות זכאי להנחה בתשלום החודשי על מעון לילדיהם מתחת לגיל שלוש, במגזר הערבי נותרו מבחני התמיכה כשהיו - ולפיהם בני הזוג נדרשים כל אחד ל-24 שעות עבודה שבועיות בלבד.

במלים אחרות: המדיניות של השר ליברמן, שנועדה להעדיף משפחות שבהן שני בני הזוג ממצים את כושר ההשתכרות כדי לקבל סיוע כספי מהממשלה - חלה על יהודים בלבד.
על פי מבחני התמיכה הקיימים, נבחן כושר ההשתכרות של האם בלבד ללא תלות בעבודת האב. כעת בבג"ץ נידונה השאלה מדוע לא להתייחס ללימודים בישיבות באופן דומה ללימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה, קרי - האם לימודים במדעי הרוח מעודדים תעסוקה כפי שלימודים בכולל מעודדים תעסוקה של הלומד שיכול להיות מוסמך לבסוף לרבנות ודיינות. בית המשפט טרם הכריע בסוגייה.

ליברמן: "נתקן בהמשך"

בשאלה שהפנה גלובס לשר האוצר ליברמן, הוא הודה בקיומה של האפליה הקיימת בנוסח מבחני התמיכה שפורסמו לציבור, ואמר כי מדובר בירושה שקיבל מממשלות עבר שקבעה עוד ב-2012. כלומר, ההחלטה להיטיב עם המגזר הערבי. ליברמן ציין עוד בהמשך לפנייתנו כי בכוונתו לבחון את ההחלטה "ולתקן אותה בהמשך".

ממשרד האוצר נמסר: "בהתאם להחלטת ממשלה 4193 משנת 2012, נקבע כי עקב שיעור התעסוקה הנמוך של נשים ערביות הן יהיו זכאיות לסבסוד מעונות היום באופן מלא גם אם הן עובדות 24 שעות שבועיות ולא 36 שבועיות. בנוסף, בכל האוכלוסיות כאשר האם עובדת 36 שעות, האב יכול לעבוד 24 שעות וגובה הסבסוד לא יפגע. במקביל מבוצעת עבודת מטה במשרד שבוחנת את נתוני התעסוקה בכלל המגזרים ונוקטת בצעדים להגדלת שיעור התעסוקה".