הקרב על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: בדרך לעוד משבר קואליציוני?

בימינה אומרים לגלובס כי היוזמה של שרת התחבורה מסכנת את הממשלה: "מיכאלי תצטרך להחליט אם היא רוצה את הממשלה הזו" • ראשי הערים מברכים על המהלך

השרה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
השרה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בדרך למשבר קואליציוני? התקנות החדשות שהופצו לעיון הציבור השבוע על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) ויאפשרו בין היתר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת - גורמות לחריקות בקואליציה. אמנם מיכאלי יכולה לקדם את התקנות מתוקף היותה שרת התחבורה והיא לא נדרשת להסכמה של חברי הכנסת והסיעות, אולם במפלגת ימינה מבהירים כי מדובר בנושאים שנוגעים בסטטוס קוו ויש להעביר אותם בהסכמה בלבד.
בסביבתה של מיכאלי מבהירים כי התקנות נועדו בראש ובראשונה לאפשר לגופים פרטיים, עסקים, מרכזי מסחר וכדומה לייצר תחבורה לקהל היעד שלהם. בפועל, האפשרות להפעיל תחבורה שיתופית בחוק, תיטיב עם ראשי ערים שמעוניינים לגבות תשלום עבור הסעות בשבת.

כיום, תחבורה ציבורית בשבת מונהגת במספר ערים אלא שהתושבים נהנים ממנה בחינם משום שהחוק אינו מאפשר גביית תשלום עבור שירות זה.

"לא נעבור לסדר היום"

גורמים בימינה אמרו בתשובה לפניית גלובס, כי "מרב מיכאלי תצטרך להחליט אם היא רוצה את הממשלה הזו או לא. או שפועלים בהסכמה ושותפות, או שתוקעים אצבעות אחד בעין של השני". עוד ציינו הגורמים, כי "תחבורה ציבורית בשבת, זה לא משהו שנעבור עליו לסדר היום".

לכאורה, מיכאלי יכולה לקדם את התקנות ללא הסכמות בקואליציה, אולם בימינה מבהירים כי מבחינתם מדובר במשבר ביחסים שיאפשר לכל אחד לעשות כרצונו, ומשם הדרך לפירוק השותפות הקואליציונית קצרה.

בלשכת רה"מ נפתלי בנט בוחנים את הנושא. אולם בקואליציה טוענים כי תחבורה ציבורית בשבת כנושא ליבתי, שמהותו שינוי הסטטוס קוו, לא יוכל להיעשות ללא הסכמות רחבות.

מיכאלי לא מחכה להסכמות בקואליציה, מאחר ועל פי הערכות היא מבינה שנושאים מורכבים יהיה קשה לקדם בצורה רחבה ולכן היא מתחילה לקדם נושאים שנמצאים בתחומי אחריותה. הבקשה של ראש הממשלה בנט ושל שר החוץ יאיר לפיד להימנע ממחלוקות לפני העברת התקציב, פינתה את מקומה כעת למירוץ שבו כל שר וראשי מפלגות בפרט ינסו לקדם "הצלחות" - בעיקר כאלו שלא נדרש בשבילם 61 אצבעות שקשה מאוד לגייס בקואליציה כה מגוונת וחלוקה אידיאולוגית.

כסף נוסף לעיריות

ברשויות המקומיות המפעילות קווי הסעות בשבת בירכו על המהלך של מיכאלי. מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העירייה מברכת על יוזמת שרת התחבורה. מאז התחלת הפעלת מערך ‘נעים בסופ"ש’ קרא ראש העירייה לא פעם לממשלה להרים את הכפפה ולאפשר שרותי תחבורה ציבורית בסוף השבוע בכל הארץ, גם בגביית תשלום עבור הנסיעה, מה שיאפשר את הגדלת תדירות הנסיעות והרחבת הקווים".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: "המודל של שרת התחבורה מתווה דרך חשובה לכיוון ביסוס חברה שוויונית יותר הן בפן הכלכלי, שכן לא כל אדם יכול להרשות לעצמו להחזיק רכב או לשלם על נסיעות במונית על בסיס קבוע, והן בפן החברתי; תחבורה ציבורית מנגישה ביקורי משפחה, ביקורי חולים ועוד תופעות חברתיות משמעותיות רבות נוספות. הכרחי למצוא פיתרון התניידות ותנועה ממקום למקום בכל ימות השבוע, תוך התחשבות במינון הנסיעות וצירי הנסיעה בהתאם לרגשות תושבי המקום. אפשר וצריך למצוא פתרונות הלכתיים, שכן המשמעות החברתית העמוקה הגלומה במהלך הנגשת תחבורה ציבורית בשבת גדול לאין שיעור".