ורק לנהריה אושר: נדחו היוזמות להקמת חמש מרינות חדשות

בוטלה הקמת מרינות בחיפה, נתניה, חדרה, תל אביב ובת ים • מדוברות מנהל התיכנון נמסר ש"הוועדה סבורה כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר אין מקום לקדם מעגנות חדשות"

המרינה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
המרינה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), דנה היום (ג') בתוכנית המתאר הארצית למעגנות בים התיכון (תמ"א 13 /ב/ 3). הוועדה החליטה לדחות את התוכנית להקמת 6 מעגנות חדשות ולאשר רק אחת בנהריה. בדיון שהתקיים היום ועבר בשידור חי ביוטיוב, השתתפו נציגי רשויות החוף, נציגי משרדי ממשלה כן ארגוני סביבה וים, ואזרחים.

התוכנית שהוגשה על ידי רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, ביקשה להקים 6 מעגנות חדשות בנהריה, בת גלים (חיפה), נתניה, חדרה, שדה דב (תל אביב) ובת ים. כמו כן, הרחבת שש מעגנות קיימות בעכו, שביט בחיפה, הרצליה, יפו, אשקלון ואשדוד, וכן השמשת המתקנים הקיימים בנמל תל אביב וברידינג.

מדוברות מינהל התכנון נמסר ש"הוועדה סבורה כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר שמעיד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור, המהווה מרחב ציבורי פתוח ללא עלות לבילוי, פנאי וספורט, ככלל, אין מקום לקדם מעגנות חדשות. לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב. הוועדה רואה לנגד עיניה את ההשלכות החברתיות והחשיבות של השמירה על חופים זמינים, פתוחים ונטולי שימושים מגבילי גישה, אשר יאפשרו לכל אדם באשר הוא ליהנות מהמשאב החופי באופן בלתי אמצעי לחלוטין. הוועדה רואה לנגד עיניה את הכפלת האוכלוסייה בשלושים השנים הקרובות והצורך הציבורי המובהק שילך ויגבר במשאב החופי, כפנוי וזמין לנחלת הכלל".

ההחלטה להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה מוסברת בכך ש"באזור זה ישנו חשש מופחת לגריעת חולות בשל משטר הסעת הסדימנטים. המעגנה תיתן מענה לביקוש לעגינה במרחב הצפון ותהווה מעגנת קצה במרחב השייט בישראל, ותסייע בפיתוח התיירות בצפון הארץ, אשר תשען על עורף עירוני אינטנסיבי, המאפשר פיתוח מוקד עירוני של חינוך ותרבות ימית ואינו גורע חוף רחצה".

במהלך הדיון אמרה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, כי "חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות. מדינת ישראל הולכת להכפיל את עצמה, ולכן ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף כדי להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "אם זו תהיה החלטת המועצה הארצית, אז בהחלט ניתן לומר, שביטול הכוונה להקים 5 מרינות, על החופים של כולם, זה הישג ציבורי אדיר, שממנו ירוויחו הציבור, הטבע, הסביבה וכמובן החופים, שימשיכו להישאר טבעיים, פתוחים ונגישים. עם זאת, החברה להגנת הטבע, תפעל בכלים העומדים לרשותה, גם לביטול המרינה בנהריה. אפשר לתת מענה לצרכי העגינה העתידיים ואף להכפיל את מספר מקומות העגינה הקיימים, רק על ידי ייעול והרחבת המרינות הקיימות, ללא כל צורך להקים אפילו מרינה חדשה אחת".