משרד התקשורת לא מאמין שהחברות הסלולריות ישקיעו בחדשנות

המשרד פרסם קול קורא לציבור במטרה לגבש מדיניות שתאפשר לשחקני סלולר חדשים וקטנים להיכנס לשוק

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

משרד התקשורת ככל הנראה נואש מהאפשרות שהחברות הסלולריות ישקיעו בחדשנות, והיום הוא מפרסם קול קורא לציבור שמטרתו לקדם חדשנות באמצעות רשתות פרטיות. בניגוד לשימוע ציבורי שבו המשרד כבר גיבש עמדה ומציג אותה לתגובות הציבור, קול קורא הוא שלב מקדמי שבו המשרד טרם מגבש את עמדתו ורוצה להבין מהציבור כיצד הוא רואה את הנושא.

הרשתות הפרטיות טומנות בחובן פוטנציאל להרחבת התחרות בשוק הסלולרי והכנסת שחקנים חדשים שיעודדו חדשנות. הן מוסיפות תחרות וינגסו בהכנסות החברות הסלולריות שפשוט נמנעות עד כה מהשקעה בשירותים חדשים.

אחת הדרכים שמנסים בעולם היא למנוע פעילות של רשתות פרטיות במנותק משיתוף פעולה עם חברות סלולריות כדי להקל על בעלי הרשתות הפרטיות שיהיו חייבים שיתוף פעולה וחיבור לרשת סלולרית רחבה, ובנוסף לצמצם את הנזקים לחברות הוותיקות.
הוויכוח בשאלה האם הרשתות הפרטיות יהיו עצמאיות לגמרי וישתמשו בתדרים שיוקצו להם, או שיהיו מחוייבות לשתף פעולה עם השחקנים הוותיקים, הוא במוקד הדיון.

למשרד התקשורת היה יותר קל להחליט בעניין אם החברות הסלולריות היו עושות מה שמצופה מהן, והוא להגדיל השקעות בדור החמישי ובשירותים נילווים וחדשניים. אלא שמאז המכרז לדור החמישי בשנה שעברה התברר למשרד כי החברות לא מתלהבות להשקיע בחדשנות והן משקיעות את המינימום במעבר לדור חמישי.

אחת הדרכים להתמודד עם המצב הזה היא כאמור להכניס מתחרים קטנים חדשים, בתקווה שהחברות יגיבו ויתחרו. הרשתות הפרטיות הן לרוב סלולריות ומחליפות רשתות WIFI. רשתות כאלו משתמשות בתדרים בתחומים הגבוהים, שם אין מגבלת רוחב סרט אך התדרים מוגבלים לכיסוי מצומצם. כלומר: מדובר ברשתות לקמפוסים, בתי חולים, מפעלים וכד'.

שר התקשורת יועז הנדל: ״אנחנו בעיצומה של מהפכה טכנולוגית עצומה. תשתיות התקשורת הן מנוע צמיחה, כלי למחקר ופיתוח ובעיקר אמצעי לחדשנות".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן - חורין: ״אנו צופים שתחום הרשתות הפרטיות יכניס אנרגיה מחודשת ופוטנציאל עסקי וכלכלי לכל שוק התקשורת הישראלי".