מסמכים מודלפים מלמדים על תפקידו של נשיא סין בפעולות הענישה של בני מיעוטים

העתקים של נאומים פנימיים שפורסמו על ידי ארגון המבוסס בבריטניה מראים איך המנהיג הסיני קבע את תוכנית הפעולה לקמפיין נרחב נגד האויגורים ומיעוטים סיניים אחרים באזור

נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: Associated Press, Andy Wong
נשיא סין שי ג'ינגפינג / צילום: Associated Press, Andy Wong

פאנל של עורכי דין ואקטיביסטים בבריטניה פרסמו מה שתיארו כמסמכים מודלפים של הממשלה הסינית השופכים אור נוסף על התפקיד ששיחק הנשיא שי ג'ינפינג בניהול הקמפיין של המפלגה הקומוניסטית להיטמעות כפויה של מיעוטים דתיים בחברה הסינית, במחוז שינג'יאנג בצפון מערב המדינה.

העתקים של המסמכים, שחלקם מסומנים "סודי ביותר", כוללים נאומים שנשא הנשיא שי ומנהיגים בכירים אחרים בפני אנשי המפלגה לגבי המצב בשינג'יאנג בשנים 2014 ו־2017, התקופה בה נהגה והושק קמפיין ההיטמעות הכפויה.

על פי המסמכים, הנשיא שי הזהיר לגבי סכנות ההשפעה הדתית והאבטלה בקרב המיעוטים והדגיש את חשיבות "יחס האוכלוסייה", או המאזן המספרי בין המיעוטים לבין הסינים ממוצא האן, הסינים המהווים את רוב העם במדינה והקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם.

העתקי המסמכים הועלו ביום שלישי לאתר של בית הדין האויגורי, קבוצה לא ממשלתית שערכה שימועים בלונדון לגבי הפרות זכויות האדם שנעשו נגד בני העם האויגורי, המיעוט הגדול ביותר בשינג'יאנג.

"ההשפעה האישית של שי הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו"

אדריאן זנז, חוקר של המדיניות הסינית כלפי מיעוטים אתניים היושב במינאפוליס, אמר שפנו אליו מבית הדין האויגורי בבקשה לאמת את המסמכים, והוא עשה זאת יחד עם שני עמיתים.

המסמכים הם כנראה חלק ממצבור מסמכים שהניו יורק טיימס דיווח עליו כבר ב־2019, אמר זנז. הניו יורק טיימס פרסם את הטקסט של כתריסר עמודים, אבל לא הראה צילום של אף מסמך. זנז אמר שבעוד שהדיווח בניו יורק טיימס הראה ששי היה מעורב באופן אישי בתכנון הקמפיין של המפלגה בשינג'יאנג, האוסף המלא של המסמכים מצייר תמונה שלמה יותר.

"ההשפעה האישית של שי על פרטים רבים מהזוועה הזו הרבה יותר גדולה ממה שחשבנו", אמר.

משרד החוץ הסיני האשים את זנז ואת בית הדין האויגורי בהפצת שמועות והוסיף שלבית הדין אין מעמד חוקי. "לא משנה מה יעשו הליצנים האלה נגד סין, הפיתוח של שינג'יאנג רק ישתפר וישתפר", נמסר ממשרד החוץ.

את מקור הדליפה לא ניתן היה לקבוע. דוברת של הניו יורק טיימס אישרה שהמסמכים שפורסמו על ידי בית הדין האויגורי הם אותם מסמכים עליהם דיווח העיתון ב־2019, והוסיפה שהעיתון לא היה הגורם שהדליף אותם לבית הדין.

שינג'יאנג, הנמצאת במרכז אסיה, היא ביתם של כ־14 מיליון אויגורים דוברי אויגורית, שפה הקרובה לטורקית, ומיעוטים אחרים, ברובם מוסלמים. פעילי זכויות אדם וחוקרים אומרים שהרשויות הסיניות באזור כלאו מיליון או יותר אויגורים ובני מיעוטים אחרים במחנות ריכוז כחלק מקמפיין היטמעות חברתית כפויה גורף שכולל בין היתר איסורים על קיום מנהגים דתיים, אינדוקטרינציה פוליטית, עבודת פרך, הפרדה בין בני משפחה ואכיפה מחמירה של נהלי הגבלת ילודה.

מדיניות המפלגה הקומוניסטית בשינג'יאנג הובילה לסנקציות מצד ארה"ב ומדינות מערביות אחרות ועזרה להניע קריאות בין פעילי זכויות אדם להחרים את אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, שצפויה להתקיים ב־2022.

"משפט אחד של שי יכול להשפיע על מדיניות שלמה"

הרשויות הסיניות מתארות את המחנות כמתקני הכשרה תעסוקתית ומתארת את הקמפיין של הממשלה כגישה חדשנית להתמודדות עם קיצוניות דתית. במשך עשורים, נאבקה בייג'ינג בתנועה בדלנית קטנה ולעתים אלימה בשינג'יאנג, שמתגוררת באוזר שנמצא בלב פרויקט התשתיות הלאומי העצום של שי "יוזמת החגורה והדרך", שעלותו טריליוני דולרים.

חוקרים אומרים שהקמפיין של המפלגה בשינג'יאנג הוביל לסדרת מתקפות מצד בדלנים אויגורים, כולל מתקפה בבייג'ינג ומתקפה נוספת בעיר הדרום מערבית קונמינג, ב־2013 וב־2014. שי ביקר בשינג'יאנג זמן קצר לאחר המתקפה בקונמינג, והודיע על תחילת מה שהגדיר אז כ"מלחמה עממית נגד הטרור".

הרבה מהמסכים שפורסמו ביום שלישי מתוארכים לאביב 2014. בסקירה שנלוותה למסמכים, כתב זנז שווידא את מקוריות המסמכים בין היתר על ידי השוואת תוכנם לדיווחי התקשורת בבעלות המדינה על הקמפיין בשינג'יאנג ומסמכי ממשלה שאחר כך פורסמו באופן ציבורי.

בית הדין האויגורי החליט לא לפרסם את המסמכים המקוריים על מנת לשמור על מקור הדליפה, כך אמר זנז. במקום זה, פרסם תעתיקים שלהם המשחזרים את צורתם ותוכנם, אך ללא סימנים העלולים להצביע על מקורם.

זנז ציין שבכמה מקרים משפטים שלראשונה נאמרו על ידי הנשיא שי בנאומים מ־2014 הופיעו אחר כך במסמכי מדיניות של הממשלה או יוחסו לפקידים בכירים אחרים שחזרו על דברי הנשיא מילה במילה.

תעתיק של נאום שנשא שי בפגישה בשינג'יאנג במאי 2014, למשל, מצטט אותו אומר שהמפלגה הקומוניסטית "לא צריכה להסס או לוותר על השימוש בנשק הדיקטטורה הדמוקרטית של העם ולמקד את האנרגיה שלנו בלתת מכה מוחצת" נגד כוחות הקיצוניים הדתיים בשינג'יאנג.

העיתון הרשמי שינג'יאנג דיילי ייחס ציטוט כמעט זהה לפקיד הממשלה הבכיר ביותר באזור באותה עת, ז'אנג צ'ונשיאן, חודש אחר כך.

הנאום של שי מ־2014 גם נעשה לפני תוכנית תעסוקה גורפת לאויגורים בתחום הטקסטיל ותעשיות אחרות שפעילי זכויות עובדים אומרים שנעשתה פעמים רבות בכפייה ושהובילה את ארה"ב להטיל איסור על יבוא מוצרים התפורים מכותנה שמקורה בשינג'יאנג.

"בעיות התעסוקה בשינג'יאנג בולטות. מספרים גדולים של אנשים מחוסרי עבודה שנותרו להתבטל עשויים לגרום לצרות", אמר שי, על פי אחד המסמכים. העבודה בתוכניות הממשלה, לעומת זאת, "תורמת לאינטראקציה אתנית, החלפת רעיונות והיטמעות".

בנאום אחר שלא פורסם בעבר, טען שי ש"מאזן האוכלוסייה וביטחון האוכלוסייה הם יסודות חשובים לשלום ויציבות לשנים ארוכות". המשפט הזה צוטט מילה במילה שש שנים אחר כך על ידי פקיד בכיר בשינג'יאנג שהזהיר ששיעור הסינים ממוצא האן באוכלוסייה בדרום שינג'יאנג שהאויגורים היו הרוב בה היה "נמוך מדי" ב־15%.

"משפט אחד של שי יכול להשפיע על מדיניות שלמה", אמר זנז.

המסמכים מראים ששי עשה הבדלה בין "רוח הדת הטהורה" וקיצוניות דתית, וטען ש"על פעילויות דתיות נורמליות והזכויות החוקיות של העולם הדתי חובה להגן". אבל המנהיג הסיני גם יצא נגד מה שתיאור כהתערבות של הדת בנושאים הקשורים ל"חיי החול" כמו נישואין, הלוויות ומציאת בני זוג, כך ניתן לראות במסמכים.

בפועל, כפי שדיווח הוול סטריט ג'ורנל, האויגורים בשינג'יאנג סבלו מאיומים במעצר או שליחה למחנות בגלל מגוון מנהגים דתיים נפוצים כמו תפילה או החזקת ספרי קוראן.

"במקומות בהם הדת מתערבת בנושאי המדינה - וכמובן 'נושאי המדינה' זה כמעט הכל, בעצם - אז זה מוגדר כקיצוניות דתית שיש להילחם נגדה", אמר זנז.

המסמכים שהודלפו כוללים גם את הטקסט של נאום מ־2017 שנשא מנהיג המפלגה הקומוניסטית בשינג'יאנג צ'ן קואנגואו, בו הוא מקשר באופן ישיר את מחנות הריכוז לפקודות מבייג'ינג, ומונה אותם לצד רשתות המעקב הנרחבות במחוז כדוגמה למאמצים "ליישם לגמרי את המטרה המרכזית" שהנשיא שי קבע למחוז שינג'יאנג.

בית הדין האויגורי קיבל 11 תיקי מסמכים הכוללים בסך הכל 300 עמודים, כך אמר זנז. הם לא כוללים תסריט שאלות ותשובות שהכינו פקידים בשינג'יאנג כמדריך מה לומר לאויגורים שחוזרים על בני משפחה שנעצרו, שהיה חלק מהדיווח של הניו יורק טיימס מ־2019.

בית הדין פרסם תעתיקים של שלושה מסמכים בלבד מתוך ה־11 ביום שלישי, והאחרים יפורסמו בעתיד, כך אמר זנז.

דיוויד טובין, חוקר העוסק בשינג'יאנג באוניברסיטת שפילד הבריטית, וג'יימס מילוורד, היסטוריון מאוניברסיטת ג'ורג'טאון, עברו על המסמכים המקוריים ועל הניתוח שעשה זנז. בעוד שרבים מהרעיונות על דת וניהול המיעוטים האתניים כבר הופיעו בסין בעבר, אמר טובין, המסמכים המודלפים מהווים שינוי בגלל שמקורם הוא מרכז הכוח של סין.

"זו לא אידאולוגיה שיש ללמוד אותה או להרהר עליה, זו פקודה", אמר לגבי המסר ששי שלח לפקידים הבכירים. "אין אפשרות להתנגד או לסרב לזה".