חדשות | בלעדי

מהדורות החדשות יתקצרו? בקשת מנסים לצמצם את הגזרה

בניסיון לא להסתכן במצב שבו הרשות השנייה מחליטה להורות על קיצור מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים בחצי שעה, פנתה קשת 12 במכתב לכל אחד מחברי המועצה: "התחלנו בהליך חשיבה יסודי ביחס לשדרוג נוסף של מהדורת החדשות המרכזית"

אבי וייס / צילום: איל יצהר
אבי וייס / צילום: איל יצהר

בניסיון להרוויח זמן ולא להסתכן במצב שבו הרשות השנייה מחליטה להורות על קיצור מהדורות החדשות המרכזיות של הערוצים המסחריים בחצי שעה, פנתה קשת 12 במכתב לכל אחד מחברי המועצה בבקשה לקיים עם הערוצים הליך הידברות בסוגיה זאת. במכתב מוחה קשת על כך שמצד אחד דנים ברשות בקיצור המהדורות של הערוצים המסחריים, כשבמקביל ממצב עצמו ערוץ אחר שבפיקוחה, ערוץ 14, כערוץ המשרד חדשות על פני כל היום, זאת תוך כדי קבלת רוח גבית מגורמים פוליטיים כמו ראש האופוזיציה בנימין נתניהו.

במכתב מבהיר מנכ"ל חברת חדשות 12 אבי וייס "חשוב לנו לקיים עמכם הליך של הידברות במטרה להגיע להסכמות לטובת ציבור צופי הטלוויזיה בישראל, אשר הינה נר לרגלי כולנו". לדבריו "על פי מה שנאמר לנו, החלטתם שלא לקיים הצבעה על קיצור מהדורת החדשות אלא לקיים הליך של הידברות עם חברות החדשות על מנת להגיע בסופו להחלטה מושכלת בעניין זה. אנו, מצדנו, נשמח כמובן להגיע בכל עת למועצה, לוועדת הטלוויזיה או לכל פורום אחר שתבחרו על מנת לדון בסוגיה זאת".

לדברי וייס, "פנינו לשני מכוני מחקר מהמובילים בארץ על מנת שיבצעו מחקר מקיף בנושא. כמו כן התחלנו בהליך חשיבה יסודי ביחס לשדרוג נוסף של מהדורת החדשות המרכזית וכלילתם בה של תכנים אשר טרם נראו על מסך הטלוויזיה בישראל. אנו גם מקיימים חשיבה מחודשת ביחס לתכניות אחר הצהריים ונכונים לדון עמכם על לוח השידורים שלנו בשעות אלה".

בהמשך מתייחס וייס להשקה המחודשת של ערוץ 20 ולרוח הגבית שמקבלת השקה זאת מצד גורמים פוליטיים, שבמקביל מבקרים ומנאצים את חברות החדשות ואנשיהם. במכתב מופיעים ציטוטים קשים של ציוצים של בני משפחת נתניהו: "כאשר עוסקים בנושא זה (קיצור המהדורות), לא ניתן להתעלם גם מן העובדה,כי בעוד הרשות השנייה דנה בקיצורה של מהדורת החדשות המרכזית שלנו, גוף אחר הנתון לפיקוחה - ערוץ 14, שהינו גוף המתחרה בנו באופן ישיר ומציג את עצמו כ"ערוץ החדשות של ישראל" - מקיים לוח שידורים שכל כולו שידורי חדשות החל מהשעה 7 בבוקר ועד חצות הלילה".

וייס מזכיר כי "עלייתו לאוויר" של לוח השידורים החדש של ערוץ 14 לוותה בפרסום אינטנסיבי של דברים קשים ביותר כנגד ערוץ 12 בכלל וכנגד חברת החדשות שלו בפרט מצד יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, ומצד בנו, מר יאיר נתניהו: "פרסומים חמורים אלה לא באו בחלל ריק והם מהווים חלק ממתקפה ציבורית מתוזמרת של גורמים שונים כנגד ערוצים 12 ו-13 וכנגד עיתונאיהם, אשר בין היתר אילצה אותנו בשלבים שונים להצמיד מאבטחים לרבים מעיתונאי חברת החדשות".

לדבריו "מצב דברים שבו תתקבל החלטה על קיצור מהדורת החדשות שלנו, בזמן שמתחרה ישיר ומשמעותי שלנומשדר חדשות מסביב לשעון הינו בעייתי. גם עובדה זאת קוראת לקיומו של הליך ההידברות שאותו הצענו, על מנת להגיע להחלטה מאוזנת ומושכלת אשר תתקבל בחלוף תקופה שבה יהיה ניתן לעמוד על צרכי השוק התחרותי של החדשות בטלוויזיה בישראל".

מכתבו של וייס נשלח לקראת ישיבת מועצה שאמורה הייתה לדון היום בנושא קיצור המהדורות ואולי גם לקבל החלטה. הישיבה לא מתקיימת בסופו של דבר בשל היעדרותם של מספר חברים, מה שהותיר את המועצה ללא קוורום ולכן גם ללא יכולת לקבל החלטה.

נציין כי מועצת הרשות השנייה כבר אמורה הייתה לסיים את דרכה: שר התקשורת כבר בחר מועצה חדשה ממנה שממתינה לאישור ועדת גילאור. בתקופה האחרונה לזרוע של ועדת גילאור האמונה על אישור מינויים בתאגידים סטטוטוריים לא היה קוורום ולכן המינויים טרם אושרו, והמועצה פועלת כעת על זמן שאול. מגורמים המקורבים לקשת נרמז בתקופה האחרונה שהמוטיבציה של קיצור מהדורות החדשות הינה מוטיבציה פוליטית של יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב, במטרה להחליש את חברות החדשות של קשת ורשת ולאפשר נקודת פתיחה טובה יותר להשקה של ערוץ 14. לעומת זאת, גורמים אחרים בתעשייה נחשפו כבר לפני מספר חודשים לכוונה של שמאלוב לפעול לקיצור המהדורה וטוענים שהמוטיבציה שלה אישית - להותיר חותם אחרון של עשייה אקטיבית שתיזקף לזכותה לאחר קדנציה סוערת שבה הטיחו מעת לעת ביקורת פרסונאלית נוקבת על אופן תפקודה.