ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק חדשה שתאפשר חידוש אוטומטי בהנחה בארנונה לאזרחים ותיקים

כיום נדרשים אזרחים ותיקים בכל שנה מחדש להגיש בקשה להנחה מהרשות המקומית בכפוף לבדיקת הכנסות • הבירוקרטיה הכרוכה בכך גורמת לרבים מהם לוותר על הזכות המוקנית להם בחוק להנחה משמעותית של 30% מגובה הארנונה • מרגע אישור החוק במליאה, אזרח ותיק שמלאו לו 75 שנים וניתנה לו הנחה בארנונה לפי חוק "אזרחים ותיקים", יהיה זכאי לקבלתה באופן אוטומטי גם ללא הגשת בקשה מחודשת

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק הממשלתית לחידוש אוטומטי של ההנחה בארנונה לאזרחים ותיקים. כיום נדרשים אזרחים ותיקים בכל שנה מחדש להגיש בקשה להנחה מהרשות המקומית בכפוף לבדיקת הכנסות. הבירוקרטיה הכרוכה בכך גורמת לרבים מהם לוותר על הזכות המוקנית להם בחוק להנחה משמעותית של 30% מגובה הארנונה. במשרד לשוויון חברתי ביקשו מרשות המיסים לבחון את הנושא וכך עלה כי רק אצל 4% מהאזרחים הוותיקים בלבד חל שינוי לטובה במצב ההכנסה, דבר ששולל את זכותם להנחה.

כלומר, במצב כיום, רובם המכריע של האזרחים הוותיקים נדרש בהגשת בקשה כל שנה אף שלא חל שינוי בנתוניהם. על פי חוק "אזרחים ותיקים", מי שזכאי להנחה בארנונה הוא אזרח ותיק שסך הכנסותיו לא עולה על השכר הממוצע במשק. במקרה בו מתגוררים בדירה אחת יותר מאזרח ותיק אחד, תינתן ההנחה רק אם סך כל הכנסות של המתגוררים באותה דירה, אינו עולה על 150% מהשכר הממוצע. גובה ההנחה הינו 30%.

לאחר פרסום תזכיר החוק עם השינויים החדשים שהובילו במשרד לשוויון חברתי וקבלת ההערות ולאור נתוני רשות המיסים סוכם כי מרגע אישור החוק במליאה אזרח ותיק שמלאו לו 75 שנים וניתנה לו הנחה בארנונה לפי חוק "אזרחים ותיקים", יהיה זכאי לקבלת ההנחה באופן אוטומטי גם ללא הגשת בקשה מחודשת בכל שנה.

עוד לפי החוק החדש, אזרח ותיק שטרם מלאו לו 75 שנים, יהיה זכאי לחידוש הנחה אוטומטי עד לתום התקופה של שלוש שנים ממועד מתן ההנחה בארנונה, ובתום תקופת הזכאות יידרש להגיש הצהרה לצורך המשך מתן ההנחה, ואם נמצא זכאי יהיה זכאי לחידוש הנחה אוטומטי לתקופה נוספת. בצד זאת, תוטל חובה על האזרח הוותיק לדווח לרשות המקומית, תוך 45 יום, על שינוי בהכנסותיו שמוביל לשינוי בזכאותו להטבה.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, שמקדמת את החוק, אמרה לגלובס כי "אנו נתקלים באזרחים ותיקים רבים, שפשוט מתוך רתיעה מהתמודדות עם בירוקרטיה מסובכת, מעדיפים לוותר על זכויותיהם להנחה בארנונה למגורים, המגיעה להם על פי חוק. התיקון שאנו מביאים היום, הוא בשורה משמעותית למאות אלפי בתי אב. אני מודה לשרת הפנים ולצוותים המקצועיים במשרדים על העבודה המשותפת והיעילה, אשר מפירותיה תהנה האוכלוסייה הוותיקה בישראל. אנו ממשיכים לפעול כל העת על מנת להקל את חיי האוכלוסייה הוותיקה גם בתחומים נוספים".

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
 שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

שרת הפנים, איילת שקד, הוסיפה: "אני מברכת על הצעת החוק החשובה שתחסוך לאזרח הוותיק את הבירוקרטיה המיותרת בדרך לקבלת את הנחת האזרח הוותיק. עבור אזרחים ותיקים, ניצולי שואה ואוכלוסיות מבוגרות מדובר בבשורה גדולה שתטיב איתם ובעיקר תקל עליהם".