אזרחות על ידי השקעה: איך לקנות בית שמגיע עם דרכון זר או אישור תושבות

אזרחים שרוצים לחיות במדינה אחרת יכולים לנצל תוכניות "שלם והישאר" •
פורטוגל מציעה תוכנית "תושבות באמצעות השקעה", שדורשת השקעה בנדל"ן בהיקף 280 אלף אירו

האי מדירה בפורטוגל / צילום: Shutterstock
האי מדירה בפורטוגל / צילום: Shutterstock

מרג'ורי גארט אוהבת את הבית שהיא ובעלה בנו. בני הזוג תכננו את הבית, ששטחו 325 מ"ר, כך שיוכל להכניס פנימה את החוץ: הם יכולים לפתוח את קירות המסך בבוקר וליהנות מבריזה לאורך כל שעות היום. גארט, בת 67, צריכה לפעמים להוציא החוצה עקרב. זה משום שהיא ובעלה, ג'ים, בן 70, גרים באוחוצ'ל, קוסטה ריקה. הם עברו לשם לאחר שפרשו מהעבודה במפעל המזגנים שלהם בעיר פרדריק במרילנד.

בני הזוג השיגו תושבות זמנית בקוסטה ריקה באמצעות תוכנית ה"תושבות על ידי השקעה" של המדינה - הם רכשו שם בית, והם בדרך להפוך לתושבים קבועים.

גארט סירבה לומר כמה שילמו בעבור הבית החדש, אולם בתים דומים בפרויקט Ventana Costa Rica עולים בסביבות מיליון דולר, כך לדברי קרייג סטדניקי, מנהל חברת ISG World ממיאמי, שמשווקת את הפרויקט.

"יש הרבה מרמור בארצות הברית, ונטייה למחלוקות", ואני לא מרגישה את זה אותו דבר כאן", אומרת גארט. "בדקנו גם אפשרות לעבור לפורטוגל, אבל קוסטה ריקה התאימה לנו בול, וזו הייתה החלטה טובה".

בין הפופולריות: פדרציית סנט כריסטופר ונוויס

בני הזוג גארט הם בין האמריקאים הרבים שמנסים להגר מארצם, ומחפשים מעמד תושבות או אפילו אזרחות במדינות אחרות כדי להוריד את יוקר המחיה שלהם, להרוויח הטבות מס, לקבל דרכון נוסף או להעלות את איכות חייהם. לפי התאחדות התושבים האמריקאים מעבר לים, כמעט 9 מיליון אמריקאים (לא כולל אנשי צבא) חיים מחוץ לארצם ביותר מ-160 מדינות.

אבל במקום לטייל באמצעות ויזת תייר, שמגבילה את משך השהות במדינה אחרת, תושבות שמושגת באמצעות השקעה מאפשרת להם לחיות, לעבוד וללמוד במדינה אחרת, ויכולה אפילו להשיג גישה לשירותי הבריאות. במקרים מסוימים, היא מאפשרת גם לטייל באופן חופשי. אחת הדרכים הקלות ביותר להשיג תושבות או אזרחות היא באמצעות השקעה באחת התוכניות המוצעות על ידי מדינות שונות.

בתחילת מגפת הקורונה, כשהנסיעה בעולם הייתה מוגבלת, לאלו שהיו כמה דרכונים היה קל יותר להיכנס למדינות שונות.

"הרבה מהלקוחות שלנו מדברים על 'תיק הדרכונים' שלהם, שיש בו כמה דרכונים שמאפשרים להם לא רק לנסוע ללא ויזה ממקום למקום, אלא גם להתיישב", אומר מהדי קדירי, שותף מנהל וראש תחום צפון אמריקה בחברת Henley & Partners, חברת ייעוץ לנושא תושבות ואזרחות. "כשאתה קונה אזרחות באיחוד האירופי, לדוגמה, זה נותן לך אפשרות לחיות, לעבוד וללמוד ב-26 מדינות האיחוד בנוסף למדינה שבה רכשת דרכון".
קדירי אומר שהמדינות הפופולריות ביותר בקרב הלקוחות שלו הן פורטוגל, שמציעה תוכנית "תושבות באמצעות השקעה" שדורשת השקעה בנדל"ן בהיקף 280 אלף אירו - כ-320 אלף דולר, תלוי בסוג הנדל"ן ובמיקום. פופולרית גם פדרציית סנט כריסטופר ונוויס בים הקריבי.

החוקים בבהאמה אינם מחייבים השקעת מינימום

היזמים בונים על העניין המוגבר הזה מצד אמריקאים שרוכשים בתים בחו"ל, ולעתים מציעים עזרה לאלו שמחפשים תושבות או אזרחות. בשעה שהחוקים בבהאמה אינה מחייבים השקעת מינימום כדי לקבל תושבות קבועה, מדיניות הממשלה בפועל היא של השקעה בגובה 750 אלף דולר, כך לפי Khaalis Rolle, נשיא חברת Sterling Global Advisory Services, זרוע של סטרלינג העולמית. Sterling Global Financial היא היזמית של פרויקט Montage Cay, פרויקט לעירוב שימושים בבהאמה, שכולל 48 יחידות דיור במחיר של החל מ-5 מיליון דולר, ומלון.

בגרנדה אין מס עושר ואין מס ירושה

רול, ששימש בעבר שר להשקעות במדינה במשרד ראש הממשלה בבהאמה, אומר שבקשה לאזרחות לא תקודם אם לא תכלול השקעת מינימום בגובה 750 אלף דולר.
לפי אתר האינטרנט של תוכנית "אזרחות תמורת השקעה" בגרנדה, התוכנית פתוחה למי שישקיע 220 אלף דולר בבית בפרויקט מאושר. אזרחי גרנדה יכולים להיכנס ללא ויזה ליותר מ-140 מדינות, בהן סין.

"בגרנדה אין מס על הכנסה בחו"ל, אין מס עושר ואין מס ירושה, אז הרבה אנשים מסתכלים עליה כעל מקלט מס", אומרת קנדיס דגלאס, מנהלת מכירות ושיווק בחברת Silversands Villas בסיינט ג'ורג', גרנדה. הפרויקט הושק באפריל 2021 והמחירים מתחילים ב-7 מיליון דולר.

לפי משרד החוץ האמריקאי, אזרח אמריקאי יכול לקבל אזרחות נוספת בלי לוותר על האזרחות הקיימת שלו. 

טיפים למשקיעים לצורך ויזה

1. שכרו לפני שאתם קונים: "הטעות הגדולה ביותר שאני רואה שאנשים עושים היא שהם חושבים שיוכלו לברוח מהבעיות אם יבואו לפה", אומרת גארט, שמתגוררת בקוסטה ריקה. "זו מדינת עולם שלישי. לפעמים יש הפסקות חשמל ארוכות או שתצטרך לנסוע קילומטרים רבים ולעשות עיקוף בגלל מפולות בוץ. חייבים להבין את התרבות. תעשו בדיקה מקיפה, קחו את הזמן". כדאי לשקול לשכור בית למשך כמה חודשים לפני רכישה

2. תתכוננו לשלם במזומן: קשה לקבל משכנתאות במדינות זרות. לפי סטדינסקי, מימון רגיל באמצעות משכנתה אינו אפשרי בקוסטה ריקה. קדירי אומר שבפורטוגל אפשר לקבל מימון רק לחלק קטן מההשקעה

3. הביאו בחשבון את ההשלכות:
לקבלת אזרחות או תושבות במדינה אחרת יש השלכות מבחינת מיסוי ומשפט. קדירי מספר ששמע סיפור אימה שבו אמריקאי שעבד ישירות מול סוכן נדל"ן בפורטוגל לרכישת בית, גילה רק מאוחר יותר שהנכס אינו עומד בכללים לקבלת תושבות. הזכויות בנכס הן עניין אחר. אמריקאים אינו יכולים להיות בעלים באופן ישיר של נדל"ן, אומר סטדינסקי. הוא מציע גם להסתכל על מיסי היבוא על מכוניות וחפצים אחרים, שעלולים להיות גבוהים.

הנציבות האירופית מזהירה מפני בועה | עתליה אוקון

שוק הנדל"ן בפורטוגל ממשיך לצמוח, אם כי בקצב איטי יותר משהיה, כחלק מההשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה. ברבע הראשון של 2021 מחירי הנכסים בפורטוגל עלו ב-6.27% בשנה, לעומת עלייה שנתית של יותר מ-10% בשנה שקדמה לה. מאז 2014, נרשמת עלייה במחירי הנדל"ן בכל המחוזות בפורטוגל.

בפורטו, העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, המחיר הממוצע של בתים עלה ב-32% בין 2016 ל-2019, בעוד שבבירה ליסבון נרשמה עלייה של יותר מ-70% באותה התקופה.
עם פרוץ מגפת הקורונה בתחילת שנת 2020, קצב עליית המחירים משנה לשנה בפורטוגל כולה הואט ל-8%, ובסוף אותה שנה עמד על 6%, לעומת אותה התקופה בשנה שעברה. כיום, מחירי הנכסים בליסבון עומדים בממוצע על יותר מ-3,000 אירו למ"ר.

במקביל פרסמה הנציבות האירופית לאחרונה דוח שמזהיר מפני הסיכונים הכרוכים בשוק הנדל"ן במדינה. על פי הדוח, יש חשש מפני "הערכות שווי גבוהות מדי" של המחירים בכמה מן המדינות באיחוד, לצד חוב גבוה של משקי הבית. "המקרים המדאיגים ביותר הם אלה של פורטוגל, ולצידה אוסטריה, בלגיה, צ'כיה, דנמרק, צרפת וגרמניה".
המחקר מצא כי בפורטוגל, משפחה צריכה יותר מעשר שנים של משכורת כדי לרכוש בית בשטח 100 מ"ר. זה המצב גם בעשר מדינות נוספות באיחוד, בהן ספרד, אוסטריה, צרפת ויוון.