באיחור של עשור: אמ"ן יעבור לנגב רק ב־2026

המעבר של בסיס גלילות יתבצע ב־3 פעימות עד ל־2028 • וגם: התוכנית למניעת נטישה להייטק

קריית המודיעין בנגב / הדמיה: שיכון ובינוי
קריית המודיעין בנגב / הדמיה: שיכון ובינוי

בצה"ל ובמשרד הביטחון מעריכים שכעת, משנחתם ההסכם עם חברת שיכון ובינוי על תחילת העבודות להקמת קריית המודיעין בנגב, כניסת היחידות הראשונות לאתר תתרחש בעוד כחמש שנים, יותר מעשור אחרי היעד המקורי, שנקבע ל-2016.

קריית המודיעין תוקם על שטח של כ-2,500 דונם באזור צומת ליקית, מתוכם כ- 450 אלף מ"ר בנוי. בקריה צפויים לשרת למעלה מ-12,000 אנשי קבע וחיילים בסדיר, והיא תקלוט את יחידות האיסוף, המודיעין, הסייבר והטכנולוגיה, וכן את מטה אגף המודיעין ומערך ההדרכה שלו, הפרוסים היום באזורי ביקוש בגוש דן ובבסיס המרכזי בגלילות. עלות ההקמה הישירה היא כחמישה מיליארד שקלים וחצי.

לגלובס נודע באופן בלעדי, שהמעבר של קריית המודיעין צפוי להתבצע בשלוש פעימות, החל מסוף שנת 2026. הפעימה השנייה צפויה במהלך 2027, והשלישית צפויה בתחילת 2028 - 20 שנה בדיוק לאחר החלטת הממשלה הראשונה בנושא.

לאורך השנים נשמעו התנגדויות רבות למעבר בסיסי צה"ל ויחידות המודיעין לנגב, בשל החשש מעזיבה המונית של משרתי הקבע לחברות ההייטק. בצה"ל שוקדים כעת על תכנית לשימור המשרתים - בין היתר, פועלים ליצירת מערך הסעות יעיל והקמת תחנת רכבת בבסיס. בנוסף, הכוונה בצה"ל היא שקרית המודיעין תוקם בסגנון "הייטקיסטי" - כלומר עם חדרי כושר, בריכות, חדרי אוכל ברמה גבוהה ועוד. אפשרות נוספת שנבדקת, היא לאפשר למשרתים לצאת לעבודה זמנית בחברה אזרחית ולאחר מכן לחזור לשירות.

בצה"ל מקווים גם להגדיל את חלקם של תושבי הדרום באגף המודיעין, הן למען שיפור המצב הכלכלי והתעסוקתי באזור, והן בשל ההנחה שאלו יהיו מוכנים להישאר זמן ארוך יותר בשירות קבע סמוך למקום מגוריהם. לשם כך, ישנו דגש על הקמת מרחב משולב עם חברות ההייטק המקומיות, עם אוניברסיטת בן גוריון וכן עם גורמים נוספים באזור.

ההערכה בצה"ל היא שהקמת קריית המודיעין תביא באופן מידי למאות של משרות לתושבי האזור, הן בבניה - ולאחר מכן גם בתפעול השוטף. במקביל, באמ"ן מעריכים שריכוז יחידות המודיעין בקריה אחת צפוי לשפר את שיתוף הפעולה בין היחידות ולהוביל לתוצר מודיעיני איכותי יותר.