שיעור התעסוקה במשק חזר לרמתו ערב משבר הקורונה

נתונים חיוביים משוק העבודה המקומי: שיעור התעסוקה עלה ל-61.8% במחצית הראשונה של נובמבר, שיעור האבטלה הרחב בירידה

לשכת תעסוקה / צילום: איל יצהר
לשכת תעסוקה / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה ירד במחצית הראשונה של חודש נובמבר ל-4.7% - כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). זאת לעומת שיעור אבטלה של 5.6% במחצית השנייה של חודש אוקטובר.

אחוז הבלתי מועסקים שהפסיקו את עבודתם בשל משבר הקורונה (שיעור האבטלה הרחב) ירד ל-6.7% במחצית השנייה של נובמבר (292 אלף איש), לעומת 7.3% במחצית השנייה של חודש אוקטובר.

נזכיר כי הנתונים עדיין מושפעים משיבושים שנוצרו כתוצאה ממשבר הקורונה ולכן באוצר עברו לאחרונה להתייחס בעיקר לנתוני התעסוקה, כשבתחילת חודש נובמבר רשמו עליית מדרגה חיובית.

שיעור התעסוקה עלה ל-61.8% במחצית הראשונה של נובמבר לעומת 59.6% במחצית השנייה של אוקטובר. מדובר בשיפור משמעותי לעומת חודש ינואר השנה, אז שיעור התעסוקה היה 51.1%.

שיעור התעסוקה במחצית הראשונה של נובמבר חזר לרמתו של לשיעור התעסוקה שנרשם במחצית הראשונה של חודש מרץ 2020, עם פרוץ המשבר. כדי להגיע לשיעור שהיה במחצית השנייה של פברואר 2020 הוא צריך עוד לעלות ל-62.5%. 

כלכלני משרד האוצר כותבים כי "נראה כי הגורם העיקרי שהוביל לשיפור בתעסוקה מאז סיום הסגר השלישי הוא הפתיחה הממושכת של המשק עם מינימום הגבלות על הפעילות העסקית גם במהלך הגל הרביעי. נראה כי מה שמעכב את חזרתם של עובדים נוספים לתעסוקה הוא הביקוש לעובדים שעדיין נמצא ברמה נמוכה יחסית".

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, מציין כי "אנו עדים לשיפור עקבי בנתוני שוק העבודה בארץ, אם כי שיעור הבלתי מועסקים עדיין גבוה ממשמעותית משהיה לפני פרוץ המשבר. במחצית הראשונה של חודש נובמבר ירד שיעור הבלתי מועסקים (הגדרה מצומצמת) מ-5.6% במחצית השנייה של חודש אוקטובר ל-4.7%. ערב המשבר, אך בחודשים פברואר ומרס 2020, עמד שיעורם על 3.0%-3.5% בלבד. גם השיעור הרחב של האבטלה, הכולל כאלו שאינם חלק מכוח העבודה/נעדרו זמנית מסיבות הקשורות בנגיף הקורונה, ירד מ-7.3% ל-6.7% בין שתי התקופות. עוד תצוין לטובה התוספת של 145,000 מועסקים חדשים. כמו כן, שיעור התעסוקה שב לרמה שאפיינה אותו לפני הנגיף.

על אף השיפור המבורך: עדיין 2% מכוח העבודה האזרחי אינם מועסקים כיום רק בגלל הנגיף; יש עדיין 202,600 בלתי מועסקים, כנגד 150,000 משרות פנויות במשק, מה שמצביע על קושי לאייש משרות ועשוי להאריך את פרק הזמן שיחלוף עד ששוק העבודה ישוב לאיתנו. בשורה התחתונה: שוק העבודה רשם שיפור מרשים, אך עליו לעבור עוד כברת דרך לא קצרה על מנת להחלים לחלוטין מנזקי הקורונה".