חפץ על הלחצים שהופעלו: "לא נאמר לי בשום שלב לומר דבר שאינו אמת"

חקירתו הנגדית של עד המדינה במשפט נתניהו נמשכה היום. חפץ תיאר את הלחצים בדרך לחתימה על הסכם עד המדינה • חפץ התייחס לפרשייה ביטחונית: "עזבתי כי חשבתי שנתניהו לא כשיר לקבל החלטות בנושאי ביטחון"

ניר חפץ מעיד בתיק 4000 במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ
ניר חפץ מעיד בתיק 4000 במשפט נתניהו / צילום: רפי קוץ

חקירתו הנגדית של ניר חפץ, עד המדינה נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נמשכה היום בבית המשפט המחוזי בירושלים. עו"ד בעז בן צור מתמקד בשלב זה של החקירה במסכת הלחצים שהופעלו על חפץ, שהיה יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, לפני חתימתו על הסכם עד המדינה.

חפץ על נתניהו: "לא כשיר לקבל החלטות בנושאים מדיניים ביטחוניים"

חפץ התייחס בעדותו היום לפרשייה ביטחונית בה התבקש נתניהו לקבל החלטות, עליה דיבר במהלך המו"מ להסכם עד מדינה. בעדותו הסביר כי בשנת 2017 עזב את תפקידו אצל ראש הממשלה לשעבר כי חשב שהוא לא כשיר לקבל החלטות בנושאים מדיניים ביטחוניים, "אלפים יכלו למות" הוסיף. "אני חושב את זה גם היום .אני עומד על זה שהוא לא כשיר שהבטחון של מדינת ישראל יהיה בידיים שלו, בגלל הסיטואציה סביבו".

הפרשייה הביטחונית אליה התייחס חפץ היא, ככל הנראה, הצבת המגנומטרים בהר הבית. בשנת 2018 פורסם כי נתניהו פעל בניגוד לעמדת אנשי המקצוע בלחץ רעייתו ובנו יאיר. חפץ אישר בדיון שלא השתתף בישיבה של נתניהו עם גורמי ביטחון לאחר שנת 2010.

מהליכוד נמסר בתגובה לעדותו של חפץ כי "חפץ לא השתתף בשום פורום ביטחוני בשנת 2017 וגם ב-2009 הוא לא השתתף בשום ישיבה ביטחונית. ההחלטות בעניין המגנומטרים התקבלו על ידי אנשי ביטחון בפורומים ביטחוניים שחפץ לא היה שותף בהם. דווקא תחת ראש הממשלה נתניהו היו הכי פחות הרוגים מטרור ומלחמות מאז קום המדינה. אין ראש ממשלה שהשכיל יותר מנתניהו להימנע ממלחמות מיותרות ולשמור על חייהם וביטחונם של אזרחי ישראל".

חוסר אמון בחקירה

חפץ תיאר את חוסר האמון שלו בחקירה: "בימי החקירה הראשונים, האמון שלי שהחקירה אמיתית וללא שיקולים זרים - הייתה קרובה לאפס. חשבתי שזאת רדיפה יותר מאשר חקירה. האמצעים הדרקוניים, והמשאבים (שהושקעו בתיק-נ.ש.) חיזקו את חוסר האמון המוחלט שהיה לי בחקירה". חפץ הסביר כי הבין שהחקירה מתמקדת בראש הממשלה לשעבר, הוא הצינור להגיע אליו.

חפץ סיפר כי במהלך החקירה נאמר לו שכדאי לו לשמור על האינטרס שלו ולא של ראש הממשלה, וכי היה לו ברור שראש הממשלה לא שומר על האינטרסים שלו. חפץ סיפר על המאמצים הרבים של חוקרי המשטרה לחלץ ממנו גרסה ולחתום על הסכם עד מדינה. "מועבר לי מסר שיש מרוץ מי יחתום ראשון על עדי מדינה" אמר. לצד זאת ציין חפץ כי המשטרה ביקשה לשמוע את האמת: "אף אחד לא אמר לי בשום שלב שאני צריך לומר משהו שאינו דבר אמת".

באולם בית המשפט הוצגה חקירתו של חפץ, שמוטיב הרכבות חזר בה, בניסיון להפעיל לחץ, ולהפוך את חפץ לעד מדינה. "אתה נמצא בתחנה, הרכבת שם, הדלתות עוד שניה נסגרות. יש מי שנכנס לרכבת ויש מי שמתלבט ומה קורה לו?" אמר החוקר לחפץ. עו"ד בן צור טען כי החוקרים השתמשו בדימוי של רכבות בניסיון לקשר לתחקיר שפורסם על חפץ בחדשות 10 (היום 13) על מקרה בו חברו של חפץ לקורס קצינים נהרג מפגיעת רכבת כשהיו יחד. בן צור טען בבית המשפט כי המשטרה הם אלו שהעבירו את המידע לעורך חדשות 10 דאז גולן יוכפז. זאת, במסגרת הפעלת מסכת הלחצים לחתום על הסכם עד מדינה. חפץ הבהיר כי בזמן אמת קישר את האזכור לרכבות בכך ששמע, בזמן החקירה, רכבות שעברו ליד משרדי החקירה בלהב 433. בן צור הסביר לבית המשפט כי הוא יודע זאת מ"ידיעה אישית" אך זמן קצר לאחר מכן כתב גולן יוכפז בטוויטר כי מדובר ב"שקר מוחלט".

חפץ סיפר שמרגע שחתם שפילבר חתם על הסכם עד מדינה, ישועה לא היה חשוד, ונותרו כחשודים איתן צפריר ובני הזוג אלוביץ ונתניהו , "היה לי ברור שהמידע שיש בידי יפליל את נתניהו".

עיקר עדותו של חפץ נוגעת לתיק 4000 המייחס לראש הממשלה לשעבר קבלת שוחד בדמות סיקור מוטה באתר וואלה, על מנת שיפעל במסגרת תפקידו כראש הממשלה וכשר התקשורת בעניינם הקשורים לבזק, שהיתה בשליטת איש העסקים שאול אלוביץ' הנאשם בתיק יחד עם אשתו איריס אלוביץ'. חלק אחר בעדותו מתייחס לפרשות 1000 (תיק המתנות) ו-2000 המייחס הצעת שוחד מעורך ידיעות אחרונות נוני מוזס לנתניהו.

חקירתו הנגדית של חפץ צפויה להימשך בשבועות הקרובים. אחריו יעידו חוקרי המשטרה, שיתייחסו לטענות הקשות לגבי הלחץ שהופעל על חפץ על פי עדותו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.