"מזל שהיו מענקים מהמדינה שהצילו אותנו. פשוט לא הייתה עבודה"

יוחנן לוי, תושב ירושלים, בן 41 • נשוי פלוס 5 ילדים • בעל "יוחנן לוי, סופר סת"מ" • "השוק רווי מתחרים אבל הבעיה העיקרית היא שיש כ"כ הרבה סופרים שעובדים בשחור. זה קשוח להתחרות מולם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

יוחנן לוי, בעלי ''יוחנן לוי, סופר סת''מ'' / צילום: תמונה פרטית
יוחנן לוי, בעלי ''יוחנן לוי, סופר סת''מ'' / צילום: תמונה פרטית

בגיל 13, כשלמד בישיבה חרדית בבית וגן בירושלים, לימדו את יוחנן לוי (בן 41) כתיבת סת"מ (ספרי תורה, מזוזות ותפילין) כדי שיהיה לו ולחבריו לספסל הישיבה מקצוע להתפרנס ממנו. בגיל 18 יצא לדרך עם העסק בשם "יוחנן לוי, סופר סת"מ" ומאז הוא יושב וכותב מבוקר עד ערב עם קולמוס ודיו. "להיות סופר סת"מ זו אחריות מטורפת. בזמן כתיבה כולי מרוכז במה שאני כותב כדי לא לטעות, במיוחד במזוזות ותפילין. אם נמצאת טעות באות אחת כל הקלף הולך לגניזה", מסביר לוי. "המזוזה נועדה לשמור על הבית, תפילין מניחים כל בוקר ואם עשיתי טעות אחת בנאדם מניח תפילין פסולות. האחריות מונחת על כתפי מהבוקר ועד לערב בכל יום שבו אני כותב".

כמה זמן עובדים על כל מוצר כזה?
"על מזוזה בין שעה וחצי עד חמש שעות. והעלות מתחילה ב-150 שקלים למזוזה בכתב פשוט ועד ל-500 שקלים בכתב אשכנזי". לוי מסביר את הפערים: "בכתב ספרדי הכתיבה היא יותר כתיבה רגילה וכתב באשכנזי זה יותר ציור שמצריך דיוק. על תפילין עובדים כיומיים עבודה מבוקר עד ערב. תפילין פשוטות אפשר למצוא היום ב-700 שקלים ומהודרות מגיעות ל-10 אלפים שקלים. אנשים מוכנים להשקיע על הידור".

"ספר תורה זה כבר סיפור אחר", אומר לוי "כותבים במשך שמונה-עשרה חודשים, אחר כך הוא עובר לבדיקת רב ומכונה. עלות הקלף לספר תורה בעבודת יד מגיעה ל-25 אלף שקל ועלות הספר כולו בין 75-200 אלף שקלים, לא כולל מע"מ".

הוא עוזב את שולחן הכתיבה רק כאשר הוא נדרש להמריא מעת לעת אל מעבר לים עם ספרי התורה שכתב לדרישת מי מלקוחותיו. מחשש שיפול בספר שכתב פגם כלשהו הוא יושב בטיסה כשספר התורה על ברכיו (הדיילים מגלים הבנה) לאורך כל הטיסה והוא לא מאפסן אותו מעל ראשו. דרישה נוספת מעניינת של חלק מהלקוחות היא מכותב הסת"ם לטבול בכל בוקר לפני הכתיבה במקווה, לוי מסביר כי זה מנהג חסידי שעליו נהוג לגבות תשלום נוסף".

איך הקורונה השפיעה על העסק?
"השפיעה מאוד. מזל שהיו מענקים מהמדינה שהצילו אותנו. פשוט לא הייתה עבודה אז. רק עכשיו אני מתחיל להרגיש התעוררות של ספרי תורה חדשים שעושים בחלקם לעילוי נשמת נפטרים מהקורונה. במזוזות ותפילין יש עליות וירידות קבועות בשוק, לפעמים יש דרישה ולחץ מטורף ולפעמים כלום".

מה הקשיים בעבודה בתחום הזה של כתיבת סת"ם?
"השוק רווי מתחרים אבל הבעיה העיקרית היא שיש כ"כ הרבה סופרים שעובדים בשחור שזה קשוח להתחרות מולם. אם אני מוכר ספר במאה אלף לא כולל מע"מ ויש מי שמציע לקונה ב-95 אלף שקלים, אני לא עומד בתחרות וללקוחות לא איכפת אם אתה עם מע"מ או בלי. כשזה התחיל להיות 20 ו-30 לקוחות שאני מפסיד בגלל פערי המחירים האלה החלטתי לפנות בעיקר למכירות בחו"ל, שם גם משלמים טוב יותר וגם אין את כל עניין המע"מ".

לוי מציין כי כעוסק מורשה הוא אמנם מתקשה להתחרות מול השוק בשחור, אך יש לו למי לפנות בעת הצורך. "כעוסק מורשה הדברים יותר מסודרים. הבנק נותן אשראי לפי גובה ההכנסות שלך. אני בבנק מזרחי שנתן לי הלוואות ואשראי ולחרוג מהמסגרת עד שנכנסו המענקים. לא חסמו לי את המשכנתא או עצרו את האשראי כמו שקרה לאחרים".

תחום העיסוק הסיזיפי הזה גורם לך לחשוב על שינוי כיוון?
"ככל שהזמן עובר, נהיה יותר קשה פיזית לכתוב, אז השאיפות הן להעסיק סופרים צעירים אצלי ולהמשיך להתפרנס בתחום".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il