הסכסוך ברכבת: היתר מחודש לעובדים להכרזה על שביתה

לאחר שבית הדין האזורי לעבודה חסם בפועל את האפשרות של עובדי הרכבת לצאת לצעדים ארגוניים ובכללם שביתות בנושא פרויקט החישמול של הרכבת, התקבל כעת ערעורם חלקית • לפי ההחלטה, צעדים ארגוניים יישקלו בהתראה של 48 שעות • האם פתיחת הפרויקט, שאמורה לקרות בימים הקרובים, מתרחקת שוב?

קטרים וקרונות חשמליים. הקווים ייפתחו בזמן? / צילום: רכבת ישראל
קטרים וקרונות חשמליים. הקווים ייפתחו בזמן? / צילום: רכבת ישראל

בימים הקרובים מספר רב של קווי רכבת אמורים להפוך לחשמליים, ובכך יגיע לסיומו שלב חשוב בפרויקט חישמול הרכבת - פרויקט הדגל של רכבת ישראל בעלות של מיליארדים. מדובר בקווים שנמצאים בין אזורי אשקלון והשרון, ושהעבודות בגינם הביאו לצמצום ניכר והפעלה חלקית של קווים רבים. לפי לוחות הזמנים של הנהלת הרכבת, המועד לפתיחת קווים אלה בתצורתם המחושמלת הייתה אמורה להיות באמצע החודש שעבר, אלא שסכסוך עבודה בין ההנהלה לבין העובדים על רקע הסכם עבודה ושכר חדש, הביא לדחייה.

לפני מספר חודשים פנתה ההנהלה לבית הדין האזורי לעבודה (כחלק מהליך משפטי שמתנהל שם מזה כשנתיים. ג"ל) וביקשה צו מניעה והחלטה של בית הדין שתאסור על פעולות שנקטו העובדים למניעת קידום השלב האחרון של פרויקט החישמול. בין היתר טענו בהנהלה כי העובדים מסרבים לשתף פעולה עם הכנסתם של מערכים חשמליים למוסך הרכבת בלוד לצורך ביצוע עבודות תחזוקה שהן שלב מקדים לצורך פתיחתו המתוכננת של הקו החשמלי החדש. מנגד טענו העובדים כי ההנהלה לא עושה די על מנת לקדם את ההסכם החדש, שהינו חשוב ומחויב המציאות לאור השינוי העצום שמביא עימו פרויקט החישמול - בין היתר מבחינת היקפי העבודה המשתנים, והן מבחינת משרות שיתייתרו.

המו"מ במבוי סתום

בחודש שעבר ניתנה החלטת בית הדין שקבעה כי על העובדים להפסיק את הצעדים הארגוניים, ולאור החלטה זו הוכנסו הקרונות החשמליים למוסך בלוד ובוצעו עבודות התחזוקה הנדרשות. בהתאם לכך טענו ברכבת כי פרויקט החישמול ייצא לדרך בפועל במהלך החודש הנוכחי. במקביל הגישו העובדים ערר על החלטת בית הדין, שכעת התקבל בחלקו ומתיר להם לשוב ולנקוט בצעדים ארגוניים וזאת בהתראה של 48 שעות, ותוך בחינה של בית הדין את הצעדים.

"כיום אין עוד מחלוקת שכתוצאה מפרויקט החישמול תיגרם פגיעה בשכרם של העובדים (נוכח הקטנת תשלומים שיקבלו בין עבודה נוספת), וכבר הושגה הסכמה כי ישולם להם פיצוי בגין כך, כאשר ביחס לקבוצות מסוימות הושגה הסכמה על גובה הפיצוי וביחס לקבוצות נוספות המו"מ עדיין בעיצומו", נכתב בהחלטה כעת.

"אין חולק כי שביתה היא אמצעי אחרון. עם זאת בין הצדדים מתנהל מו"מ מזה תקופה ממושכת, במהלכה נמנע מהעובדים להפעיל את כוחם הארגוני. לטעמנו במצב הדברים העולה מהתשתית העובדתית בהליך לרבות הזמן הרב שחלף מבלי שהושגו הסכמות כאשר הן ב"כ הרכבת והן נציגת הממונה על השכר הצהירו בפני בית הדין האזורי באופן ברור וחד משמעי כי המו"מ מוצה מבחינתם ואין עוד 'שום דבר להתקדם בו', וכאשר גם יו"ר איגוד עובדי התחבורה העיד כי המו"מ הגיע למבוי סתום, אין עוד הצדקה למנוע מהעובדים לממש את הזכות החוקתית העומדת להם. זכות המאפשרת להם - בכפוף לאמור להלן - לנקוט צעדים ארגוניים מידתיים לצורך קידום המו"מ בנושאים הכלכליים שעל הפרק", נכתב. בהמשך מוסבר אף ביתר פירוט כי "במסגרת הדין ודברים המתנהל בין הצדדים רשאי כל צד להפעיל באופן לגיטימי את 'ארגז הכלים' החוקי המצוי ברשותו, ארגז כלים הכולל גם את זכות השביתה", נכתב בהחלטת בית הדין כעת.

עם זאת, בהחלטה ניתנת גם "רוח" הדברים, כאשר שופטי בית הדין מבהירים כי "לא נובע מהאמור לעיל שההסתדרות רשאית לנקוט בכל צעד ארגוני כרצונה, שהרי מוטלות עליה מגבלות הנקובות בדין ובפסיקה. כך ובין היתר החובה לנקוט צעדים מידתיים... ואכן במהלך הדיון בפנינו הצהיר עו"ד אדרי (ההסתדרות. ג"ל) כי לא תהא פגיעה בנוסעים, וכי ההסתדרות מודעת לחובותיה ומתייחסת אליהם במלוא האחריות וכובד הראש הנדרש". בשל דברים אלה החליט בית הדין כעת כאמור כי "בעת הזו לא מצאנו כי קיימת הצדקה להטיל מגבלה גורפת על ההסתדרות מלנקוט צעדים ארגוניים, הן בקשר לפרויקט החישמול והם בנושאים הנוספים התלויים ועומדים בין הצדדים מזה תקופה ארוכה".

בהמשך ההחלטה אף ניתנת המסגרת שבאמצעותה "צעדים ארגוניים" יוכלו לצאת לפועל - הודעה של 48 שעות מראש להנהלה ולבית הדין לגבי הצעדים המתוכננים, כאשר בפרק זמן זה תוכל הנהלת הרכבת להגיש את עמדתה ובית הדין ישקול האם מדובר בצעד "מידתי" כפי שנכתב.

הרכב בית הדין כלל את השופטים סיגל דוידוב-מוטולה, רועי פוליאק, אילן סופר וכן ישבו בו יעל רון (נציגת עובדים), ודורון קמפלר (נציג הנהלת הרכבת)

(43620-11-21)