הפנייה הנדירה של מפתח חיסון "ביונטק-פייזר" למתנגדי החיסונים

בקרב מתנגדי חיסונים בגרמניה נפוצה שמועה לפיה פרופ' אוגור שאהין, העומד בראש חברת "ביונטק" כלל אינו מחוסן • לכן, שאהין פרסם בסוף השבוע תמונה שלו מקבל את הזריקה, בניסיון לעודד אנשים להתחסן •"האויב האמיתי הוא הפחד" ציטט שאהין את גנדי, "אנחנו חושבים שזאת השנאה, אבל זה הפחד"

אוגור שאהין / צילום: Reuters, מישל טנטוסי
אוגור שאהין / צילום: Reuters, מישל טנטוסי

פרופ' אוגור שאהין, העומד בראש חברת "ביונטק" שפיתחה את החיסון לקורונה במשותף עם "פייזר", פרסם בסוף השבוע תמונה שלו מקבל את הזריקה, בניסיון לעודד אנשים להתחסן. שאהין ואשתו, ד"ר אוזלם תורצ'י, המנהלת המדעית של החברה, חוסנו שלוש פעמים. הסיבה לפרסום הייתה העובדה כי מכר של שאהין מבית הספר אושפז במצב קשה בגלל קורונה, אחרי שסירב להתחסן. "האויב האמיתי הוא הפחד" ציטט שאהין את גנדי, "אנחנו חושבים שזאת השנאה, אבל זה הפחד".

בקרב מתנגדי חיסונים בגרמניה נפוצה שמועות לפיהן שאהין ותורצ'י כלל אינם מחוסנים, או שהם הכינו לעצמם "מנות מיוחדות" ומדוללות של החיסון שאינן זמינות לכל האוכלוסייה. כדי להזים את השמועות הללו, סיפר פרופ' שאהין בפוסט חריג ברשת "לינקדאין", כי הוא מפרסם תמונה שלו במהלך גל החיסונים הראשון. "יש מידע כוזב ברשתות חברתיות לפיו אני לא מחוסן. למעשה, אשתי ואני קיבלנו שלוש מנות של חיסון ביונטק-פייזר".

"במשך חודשים רבים ידידים הפצירו בי לפרסם תמונה שלי מתחסן כדי להזים את השמועות הללו", כתב שאהין באנגלית, "עד כה, סירבתי לעשות זאת. האמנתי שתשומת הלב התקשורתית לא צריכה להיות ממוקדת בי. אני מאמין שהתקשורת שלנו צריכה לתרום לשקיפות המדעי ולספק תובנות, מידע גולמי ועובדות... למרות זאת, שיחה שקיבלתי בשבוע שעבר שינתה את דעתי".

שאהין כותב כי שוחח עם אשתו של חבר ילדות, שסיפרה לו כי החבר מאושפז במצב קשה בטיפול נמרץ. "הוא נלחם במקרה קשה של קורונה, ונתמך על ידי מכונת הנשמה במשך שלושה שבועות... למדתי מאשתו שהוא ומשפחתו לא חוסנו. לא שאלתי אותה למה הם קיבלו את ההחלטה הזו. לאנשים יש סיבות שונות ואישיות. למרות זאת, נראה שהסיבה המרכזית היא פחד, שלעתים מלובה על ידי מידע כוזב וחוסר-אמון. פחד אינו רציונלי, אבל הוא תמיד מרגיש אמתי ומוצדק. זהו הפחד של אנשים שלעתים קרובות הופך לשנאה ולכעס"

"קשה להילחם בפחד על ידי עובדות ונתונים", מוסיף שאהין, "לפעמים, הדרך הטובה ביותר להילחם בפחד היא על ידי שיתוף סיפור אישי. לכן, אני פונה לכל מי שנאבקים באופן אישי עם הפחדים שלהם, ומשתף את התמונה שלי מקבל את החיסון נגד קורונה בתחילת 2021".