סערה בלשכת רואי החשבון: מה השכר שמבקש נשיא הלשכה חן שרייבר?

בעקבות המחאה צפוי שרייבר למתן את גובה השכר שהוא מבקש לעצמו, ולפי הערכות השכר יהיה פחות מ-30 אלף שקל לחודש ל-60% משרה • לשכת רואי החשבון חגגה השנה 90 שנה ומעולם לא קיבלו בעלי התפקידים בה שכר, למעט שכירים שעסוקים בתפעולה • שרייבר: "כל צעד או מהלך יתבצעו בשקיפות - כולל בקשתי לקבלת שכר - ואני מקבל בהבנה מלאה את הביקורת בעניין"

רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי
רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

בקשה לאישור שכר לנשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מסעירה את חברי הלשכה. הבקשה עלתה לדיון היום בוועד המרכזי של הלשכה המונה 24 חברים. אך בתום הישיבה הערב, שהתקיימה בזום כי הוא שרייבר בבידוד, לא ניתן היה לאשר את השינויים שהתבקשו אז ההכרעה נדחתה לישיבה הבאה. אם השינויים יאושרו בישיבה הבאה, יידרש אישורה של האספה הכללית שבה יכולים להשתתף כל חברי הלשכה.

לגלובס נודע כי השכר שמבקש שרייבר, שנבחר בבחירות באוקטובר ונכנס לתפקיד בתחילת נובמבר, הוא 40 אלף שקל ל-60% משרה, אך בפנייה שלו לרואי החשבון הוא לא נוקב במספר. בעקבות המחאה נודע כי הוא צפוי למתן את הדרישה לפחות מ-30 אלף שקל עבור אותו היקף משרה. שרייבר, בניגוד לקודמיו, אינו בעל משרד אלא עבד כ-CFO בתפקידיו הקודמים, ולכן אולי הוא מבקש שכר.

המחאה באה גם בגלל האופן הלא גלוי שבו שרייבר מבקש את אישור שכרו, ממש בסוף המכתב. המכתב לרואי החשבון כולל ארבעה סעיפים מפורטים שהאחרון בהם הוא: "בכדי להביא את המקצוע שלנו למקום אליו אנו רואי החשבון שואפים, אני מתכוון ומתחייב להקדיש את מיטב זמני וכישוריי למען הובלת והשגת המטרה.

"לשמחתי הקדנציה הנוכחית החלה ברגל ימין ובגיבוי חבריי בוועד המרכזי .
הצעדים החשובים האלו יחד עם קמפיין גיוס החברים החדשים, שכבר הביא 400 חברים חדשים לשורותינו, יעמידו אותנו בנקודת זינוק חזקה יותר אל מול האתגרים העומדים בפנינו. קידום משימות בוערות אלו יתקיים רק בניהול נחוש ועקבי שאינו מתאפשר מניהול וביצוע משימותינו 'מלמעלה' ו'על הדרך'. לשם כך אבקשכם לאשר לי שכר".

בטופס ההצבעה לאסיפה הכללית התבקשו המשתתפים להצביע על ארבעה סעיפים: לקדם את מעמד הלשכה לעבר מעמד סטטוטורי (בדומה ללשכת רואי הדין, למרות שגם שם היו"ר לא מרוויח שכר, דב"ג); להפוך את הבחירות לדיגיטליות; לאשר לנשיא שכר של 40 אלף שקל לחודש ל-60% משרה והרחיב את הייצוג לכלל רואי החשבון באמצעות בנייה של חמישה מרחבים גיאוגרפים וייצוג מוגדל בוועד המרכזי.

לשכת רואי החשבון חגגה השנה 90 ומעולם לא קיבלו בעלי התפקידים בה שכר, למעט שכירים שעסוקים בתפעולה.

בכירים בלשכה אומרים כי העובדה ששרייבר פטר רואי חשבון צעירים מדמי חבר יצרה גירעון תקציבי בלשכה ואישור השכר הזה יכפיל את הגירעון. חבר לשכה בכיר אומר כי "המשמעות הכספית היא עלות מעביד של כמיליון שקל למשרה מלאה. זו עזות מצח היות וכל אחד מעשרות הנשיאים שהציעו עצמו לבחירה ידע במה זה כרוך, ומפתיעה מאוד התגלית הגדולה של הנשיא הנוכחי, שעוד לא עברו 50 יום מכניסתו לתפקיד להכיר בכך כי התפקיד דורש השקעת תשומות זמן אדירות וכתוצאה מכך לדרוש לעצמו גמול כספי על תקופת כהונתו. זו ממש אטימות או חמדנות או יתכן ששתיהן יחדיו.

"גורמים בכירים מאוד בלשכה דיברו איתי והביעו את מורת רוחם וחלקם השמיע זאת בפני הנשיא, אך הוא רואה בהם 'אויבים'. רוב חברי הוועד המרכזי בינתיים שותקים היות והם חוששים למעמדם ולתפקידים שהם אמורים לאייש או שמא יודחו מתפקידם. מבחינה משפטית זה מצריך שינוי של תקנות הלשכה באסיפה כללית פרונטלית או דיגיטלית ותקוותי כי חברי הלשכה יביעו את מחאתם על הבקשה חסרת הבושה והלא מידתית בלשון המעטה".

מטעמו של נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר נמסר: "המטרה היחידה שעומדת לנגד עיניי ושלשמה נבחרתי היא חיזוק כוחה של הלשכה ומיצוב מעמדם של רואות ורואי החשבון בישראל, באופן שיאפשר השפעה אמיתית ומקצועית מהותית על המשק. כל צעד או מהלך יתבצעו בשקיפות - כולל בקשתי לקבלת שכר - ואני מקבל בהבנה מלאה את הביקורת בעניין.

"יחד עם זאת, כדי לעמוד באתגרים הגדולים שלפנינו, אני מאמין שעל נשיא הלשכה להקדיש את כל מרצו ויכולותיו למטרה זו בלבד, ולא 'על הדרך'. תנופת העשייה והיצירה כבר מורגשת היטב במסדרונות הלשכה, בין היתר גם ברפורמות בתקנון שאנו מעבירים ושכוללות: הגדרת המרחבים החדשים כך שייתנו ביטוי לרו"ח בפריפריה, בחירות דיגיטליות בבחירות הבאות והחשוב מכל - התנהלות שקופה ואחראית".