בין התחזיות למציאות: חניות הנכים לא השתלטו על רחובות הערים הגדולות

לפני שלוש שנים וחצי נכנס לתוקף תיקון לחוק לפיו כל נכה ברמה של 90% יזכה לחניה אישית קרוב לבית • העיריות החזקות טענו כי ייגרעו עשרות אלפי מקומות חניה על חשבון הציבור • בשטח, היום ניתן לראות כי התחזית לא התממשה

מקומות חניה לנכים בקרית אונו / צילום: אמיתי לויזון
מקומות חניה לנכים בקרית אונו / צילום: אמיתי לויזון

ביוני 2017 התנהל בוועדת הפנים של הכנסת ויכוח בנושא תיקון 7 לחוק חניית נכים - שלפיו הרשויות המקומיות חייבות להקצות חניה ללא תשלום לכל אדם עם מוגבלות פיזית, או למי מטעמו, תוך 60 ימים לכל היותר, במרחק שלא יעלה על 200 מטר מהבית.
"אנחנו רואים בשינוי החקיקה משהו שיכפיל את ההקצאה פי 7 ו-8 מהקיים היום", אמרה בדיון מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר. "ברור זה שההקצאה הזאת תבוא על חשבון הציבור הרחב, ועל חשבון ציבור הנכים שזוכה היום לחניות כלליות".

מנהלת אגף החניה בעיריית ירושלים אמרה: "המשמעות של הצעת החוק היא להגדיל בפי 10 את מקומות החניה בירושלים. בשביל לסבר את האוזן, יש לנו היום 15 אלף מקומות חניה בכחול לבן. זה יפעל בסוף כבומרנג כנגד הנכים, כי תהיה פה צעקה ציבורית שלא נצליח לעמוד בה כולנו. רוב השימושים היום הם במרכז העיר, בשוק, במזרח העיר".

אלי דלל, סגן ראש עיריית נתניה ונציג פורום ה-15, הוסיף: "אין ספק שיש כוונות טובות בחוק הזה, אבל החוק הזה יביא לקושי. אני לא רוצה להשתמש במילה קטסטרופה".

הדוברים חששו מכך שהתיקון לחוק, שיזם יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם, יפחית ממספר החניות לציבור הרחב בעיר, ואף יפגע בנכים עצמם, בגלל ירידה במספר החניות לנכים שניתנות לא לפי מספר רכב.

התחבורה הציבורית נגישה באופן חלקי מאוד

נזכיר כי התחבורה הציבורית נגישה לנכים באופן חלקי בלבד: האוטובוסים הבין-עירוניים אינם מונגשים כלל, האוטובוסים העירוניים מונגשים, אולם בהיעדר אכיפה, מכוניות חונות בכניסה לתחנות לעתים קרובות, והם אינם יכולים להתקרב לתחנות. בחלק מהתחנות ברכבת נכה צריך להודיע מראש על בואו.

התיקון לחוק נכנס לתוקף במאי 2018; האם אכן נוספו אלפי מקומות חניה לנכים? בדיקה שערכנו בחמש מן הערים הגדולות בארץ - ירושלים, תל אביב, באר שבע, חיפה וראשון לציון - מעלה כי אף שבעקבות התיקון חלה עלייה במספר הפניות לקבלת חניה אישית ליד הבית, לא מדובר באלפי חניות שנגרעו.

מעיריית תל אביב נמסר כי מאז כניסת החוק לתוקף ועד אוגוסט האחרון נוספו בסך הכול 450 מקומות חניה, וכיום ישנם בעיר 1,992 מקומות חניה אישיים לנכים במרחב הציבורי, לעומת 1,535 מקומות חניה בסוף שנת 2017 - כלומר לא פי 7 ואפילו לא פי 2. בתל אביב ציינו כי רק 21% מהבקשות למקום חניה אושרו.

בעיר ירושלים שיעור הבקשות שאושרו גבוה בהרבה ועומד על 55% (1,474 מתוך 2,670), ולכן מספר החניות האישיות לנכים כבר עומד על כ-3,200. בעירייה מציינים כי בסך הכול ישנן כיום כ-18 אלף חניות ברחבי העיר וכי "העירייה פועלת בהתמדה לטיוב הנתונים, לרבות קיום תהליכי חידוש זכאות. במסגרת תהליכים אלו בוטלו כ-120 חניות בשנה החולפת מסיבות שונות - פטירות, אי-זכאות וכדומה.

"מטבע הדברים, כל חניה המוקצית לאנשים בעלי מוגבלות על פי החוק, מורידה מסך החניות הכללי הזמין לכלל תושבי העיר. עם זאת, העירייה פועלת למתן פתרונות שונים, ביניהם איתור מגרשים פנויים והשמשתם באמצעות צו חניה כמגרשי חניה. באמצעות הסדר זה, התווספו בשנה האחרונה כ-1,200 מקומות חניה עבור תושבי העיר בהשקעה של כ-30 מיליון שקל.

בחיפה קיימים כ-7,500 מקומות חניה מוסדרים בכחול לבן, ו-2,569 מקומות חניה לנכים, מהם 1,060 מקומות כלליים ו-1,509 מקומות חניה עם מספר רכב (אישי). מן העירייה נמסר כי "קיימת ירידה במקומות החניה הציבוריים עקב עליה במספר מקומות החניה לנכים שהוקצו לזכאים עפ"י חוק החדש".

בבאר שבע, מאז התיקון לחוק חניות לנכים, פנו לעירייה כ-463 תושבי העיר בנושא בקשות חדשות להקצאת מקום חניה שמור לרכב נכים פרטי, מהן אושרו 295 בקשות, כלומר שיעור האישורים עומד על 63.7%. כיום קיימות בעיר כ-850 חניות נכים, וכ-7,000 חניות בכחול לבן.

מהעירייה נמסר כי "מספר הבקשות החדשות אשר מוגשות לעיריית באר שבע מדי שנה רק עולה. בעקבות מספר כלי הרכב החדשים העולים מדי שנה על כבישי ישראל נוצר מצב של ביקוש רב לחניות ולכן טבעי שגם מספר הבקשות ילך ויעלה בעתיד".

עיריית ראשון לציון מסרה כי מאז 1.1.2017 ועד היום הוקצו כ-1,145 חניות לנכים ולאנשים עם מוגבלויות בתחום העיר. "בעקבות תיקון החוק, כל בקשה להקצאת מקום חניה נבדקת ונבחנת אם עומדת בקריטריונים הנדרשים. בכל בקשה להחלפת מספר רישוי או להעתקת מקום מגורים, נבדקת הזכאות מחדש למקום החניה בתחום הדרך הציבורית. נכון להיום, ברחבי העיר ראשון לציון ישנן כ-3,000 חניות נכים אישיות". בעיר כ-2,270 חניות בכחול-לבן, כולל חוף הים ואזורי התעשייה.

"הרשויות פסיביות ולא ממהרות לפרסם"

יובל וגנר, יו"ר ומייסד עמותת נגישות ישראל, סבור כי הסיבות לשיעורי האישור הנמוכים הן בעיקר חוסר מודעות לחוק הזה. "הרשויות פסיביות ולא ממהרות לפרסם על קיומה של אפשרות, ועל הבעיה של הנוחות של החניות הללו כי בהרבה מקרים יש בעיה לגשת ולצאת מהם".

בעיני וגנר הבעיה האמיתית טמונה במקום אחר: "עבור אדם עם מוגבלויות בניידות, חניה היא קריטית ליכולתו להתנייד. עם זאת, ישנם אנשים שמנצלים את התיקון בחוק", אומר וגנר. "למשל, ילדים של אדם קשיש שאין לו מכונית ולא באמת זקוק לחניה, מבקשים תו חניה עבור המכונית שלהם.

"לדעתי ישנם כאלה שבתום לב מגישים את הבקשות בלי שיהיו זכאים לחניה, ויש כאלה שמנסים לתחמן ולנצל את החוק לרעה. בנושא חניות נכים אנחנו כארגון נלחמים בהרבה תופעות מכוערות, כי ניצול לרעה פוגע בראש ובראשונה בנו, הנכים".