לראשונה: זרימת הכסף לקרנות סל עוברת את רף טריליון הדולר

כמות שיא של כסף נכנסת לקרנות סל המנוהלות באופן אקטיבי • לרבות מהן יש נכסים בודדים

ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

עלייה היסטורית בכמות הכסף המזומן שנכנס לקרנות סל גרמה למנהלי נכסים להפעיל אסטרטגיות מסחר חדשות שעשויות להיכשל במידה ויהיו ירידות בשוק.

זרימת הכסף השנה לקרנות סל בכל העולם חצתה את רף טריליון הדולר בפעם הראשונה בסוף נובמבר, על פי נתוני Morningstar.Inc. גל הכסף הזה, לצד השווקים העולים, דחף את נכסי קרנות הסל בעולם לכמעט 9.5 טריליון דולר, יותר מכפלים ממה שהיה בתעשייה בסוף 2018.

רוב הכסף הזה הלך לקרנות אמריקאיות במחיר נמוך העוקבות אחר מדדים המנוהלים על ידי Vanguard Group, BlackRock ו־State Street Corp, אשר יחד שולטות ביותר משלושה רבעים של כל הנכסים בקרנות סל אמריקאיות. אנליסטים אמרו ששוקי המניות העולים, כולל עליה של 25% במדד S&P 500 השנה, והיעדר אלטרנטיבות בתשואה גדולה הגבירו את העניין בקרנות כאלה.

"יש לך התקדים ההיסטורי הזה שבו שווקי ההון הפרטי סוערים, ויותר ויותר משקיעים עשו את דרכם למוצרי מדד", אמר ריצ'רד פאוורס, מנהל קרנות סל ומוצרי מדד ב־Vanguard.

מנהלי נכסים מחפשים קרנות המנוהלות באופן אקטיבי, חלקן עוסקות בנושא מצומצם, מתוך חיפוש אחר נישה שעדיין לא נשלטת על ידי ענקיות התעשייה, כך אמרו אנליסטים ומנהלים. החברה VanEck, למשל, הציגה מוקדם יותר החודש קרן סל אקטיבית המתמקדת בתעשיית המזון. במרץ, Tuttle Capital Management השיקה את קרן הסל שלה FOMO, שהיא שורית לגבי מניות פופולריות אצל משקיעים אינדיבידואלים.

חברות רבות, כולל Dimensional Fund Advisors, הפכו קרנות הדדיות לקרנות סל אקטיביות. בינתיים, חברות גדולות יותר הציגו קרנות סל המחקות את הקרנות ההדדיות הפופולריות, כולל הקרנות Magellan ו־Blue Chip Growth של Fidelity Investments.

"אנחנו צריכים שיהיה לנו מגוון רחב של קרנות סל שעומדות לצד מגוון רחב של קרנות הדדיות", אמר ג'ררד אוריילי, מנהל בכיר שותף ב־Dimensional, על החברה שלו. "תבחר את ההרפתקה שלך בעצמך".

בתור קרנות סל, סלי אגרות החוב שנסחרים בקלות כמו מניות פרחו השנה, ומשקיעים הזרימו שיא של 84 מיליארד דולר לאלה שבחרו תמהיל של אגרות חוב בחיפוש אחר ביצועים טובים, לעומת אלה שפשוט עוקבות אחרי חלקים נרחבים של שוק המניות. זה מייצג כ־10% מכל הכסף שזרם לקרנות סל אמריקאיות, עלייה לעומת פחות מ־8% בשנה שעברה, על פי נתוני Morningstar.

מנהלי נכסים המוכרים שנים רבות בעקבות ניהול קרנות הדדיות ממהרים לנצל את עניין המשקיעים בקרנות סל אקטיביות. יותר מחצי מנתון שיא של השקות קרנות סל בארה"ב השנה, 380, מנוהלות באופן אקטיבי, על פי FactSet. החברות Fidelity, Putnam ו־T. Rowe Price הן בין החברות שהציגו קרנות סל מנוהלות באופן אקטיבי ב־2021. חברות חדשות בתחום קרנות הסל נכנסו גם הן לקלחת.

20 קרנות הסל הצומחות הכי במהירות, שרובן מנוהלות על ידי Vanguard ו־BlackRock, משכו השנה כמעט 40% מכל הכסף שהגיע לקרנות סל, גבו בממוצע עמלה של פחות מעשירית האחוז ועקבו אחרי בנצ'מרק כלשהו.

קרנות סל אקטיביות רבות נותרו קטנות יחסית וגובות עמלות גבוהות יותר מקרנות פסיביות, וזה גורם לשורה של מוצרים חדשים להיות בסכנת סגירה בשנים הקרובות. קרנות סל לרוב צריכות בין 50 מיליון ל־100 מיליון דולר בנכסים בתוך חמש שנים מרגע השקתן על מנת להיעשות רווחיות, כך אומרים אנליסטים ומנהלים; קרנות מתחת לרמות האלה נטו להיסגר.

מתוך קרוב ל־600 קרנות סל אקטיביות בארה"ב, ב־60% יש פחות מ־100 מיליון דולר בנכסים, על פי נתוני FactSet. ביותר מ־300 יש פחות מ־50 מיליון דולר.

"אתה הולך לראות הרבה מהחברות האלה מסתכלות במבט לא קל על עתידן", אמרה אליזבת' קשנר, מנהל מחקר קרנות סל ב־FactSet.

הריצה השורית של שוק המניות עזרה להחזיק מעל המים הרבה משרדים המחזיקים קרנות סל, אמרה קשנר, והוסיפה שב־2021 חברות סגרו את המספר הקטן ביותר של קרנות מזה שמונה שנים. אבל נסיגה בשוק, שרוב האסטרטגים של שווקי מניות צופים שתקרה, עשויה להוציא את השחקנים החלשים יותר, אמרה.

סגירות של קרנות סל קרו יותר ויותר בעשור האחרון, וחברות סגרו מספר שיא של 277 קרנות סל בשנה שעברה כשנגיף הקורונה גרר את השווקים מטה. רבות החזיקו פחות נכסים. כשליש מקרנות הסל הפעילות נמצאות בסיכון בינוני או גבוה להיסגר, על פי נתוני FactSet הלוקחים בחשבון נכסים, זרימה והיסטוריה של סגירת קרנות.

גורמים שעזרו לשמור על השקות אקטיביות, אמרו מנהלים ואנליסטים, כללו את הכללים של רשויות רגולטוריות לגבי השקת קרנות סל, שבסוף 2019 נעשו פשוטים יותר. האישור של קרן הסל האקטיבית השקופה למחצה, שמסתירה חלק מאחזקותיה מעין הציבור, קרה זמן קצר אחר כך.

אנליסטים אמרו גם שההצלחות של מנכ"לית ARK Investment Management קת'י ווד ב־2020 הראו איך קרנות סל אקטיביות יכולות להשיג החזרים גדולים ולמשוך סכומי כסף משמעותיים. כמה מהקרנות של ARK הכפילו שוויין בשנה שעברה, והנכסים שלה התקרבו ל־60 מיליארד דולר מוקדם יותר השנה, אם כי הרבה מההימורים לא הצליחו ב־2021.

גם רוב המנהלים האקטיביים האחרים לא מצליחים כל כך השנה. שני שליש ממנהלי הקרנות ההדדיות בשווי גבוה לא הגיעו לבנצ'מרקים שלהם השנה, בזמן שכ־10% מתוך 371 קרנות סל אקטיביות אמריקאיות עם נתוני ביצועים לשנה שלמה עוקפות את מדד S&P 500. יותר משליש לא הרוויחו כסף או הפסידו ב־2021.

"ניהול אקטיבי הוא משחק סכום אפס", אמרה קשנר מ־FactSet. "לנצח את הבנצ'מרק רבעון אחרי רבעון, שנה אחרי שנה, זו משימה קשה מאוד שמנהלי קרנות אקטיביים לרוב נאבקו להשיג. המעטפת של קרן סל לא משנה את החשבון".