ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק לביטול פטור מארנונה למבנים נטושים

בישראל יש 1.5 מיליון מ"ר של מבנים נטושים שפטורים מתשלום ארנונה • מדובר בהפסד של מיליונים לרשויות המקומיות • יוזמת החוק, ח"כ מיכל שיר: "החוק יקרב את צעירי ישראל עוד צעד אחד בדרך לחלום לרכישת דירה"

בניין נטוש בחיפה / צילום: ויטלי דותן לובוב
בניין נטוש בחיפה / צילום: ויטלי דותן לובוב

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את הצעתה של ח"כ מיכל שיר, ממפלגת תקווה חדשה, לביטול פטור מארנונה למבנים נטושים. בישראל יש כיום יותר מ-1,500,000 מ"ר של מבנים נטושים הנמצאים במרכזי ערי מגורים ופטורים כיום מארנונה. נקודת המוצא של יוזמי הצעת החוק קשורה להבנה שהמהלך יכניס עשרות אלפי יחידות דיור לשוק הדיור, ומיליוני שקלים לרשויות המקומיות. ביום רביעי הקרוב ההצעה תועבר לאישור טרומי של הכנסת.

בכתבה שפורסמה בגלובס בחודש נובמבר 2020 סקרנו את נושא המבנים הנטושים ואף ראיינו את ויטלי דובוב דותן, דוקטורנט בטכניון, החוקר את הנושא. לדבריו: "על פי נתונים משנת 2017, יש בארץ כ-170 אלף דירות נטושות. היקף התופעה בעיר ת"א-יפו הגיע ל-19 אלף דירות, בירושלים, 15.1 אלף דירות ובחיפה 10,600 דירות. למרבה הצער, אין בידי הלמ"ס או בידי הרשויות המקומיות נתונים מפורטים ברמה עירונית".

עוד הוא הוסיף כי "מחקר שנערך בטכניון מגלה שבניין נטוש מוריד את ערך הבניינים שלידו בכ-6%. הרשויות מפסידות הרבה כסף מארנונה. כל עירייה מפסידה מיליונים. ולא רק זה, הן גם נאלצות לבזבז כסף על המבנים הנטושים שמושכים אליהם מפגעים - אם זה מפגעי תברואה, שריפות. זה ברור שככל שיש יותר מבנים ריקים אז התנועה ברחובות מתדלדלת ויש יותר הזנחה וזה מוריד את הכלכלה העירונית באופן כללי".

על פי הצעת החוק שאושרה אתמול, תקופת הפטור הראשונה תקוצר לשנתיים, ולאחריה בעליו של מבנה הרוס או נטוש יחויב בארנונה על פי סיווגו - תעסוקה או מגורים. שר הפנים רשאי, בהתייעצות עם הרשות המקומית, להאריך את תקופת הפטור הראשונה, אם השתכנע שהמחזיק בנכס עושה כל שביכולתו כדי להשמיש חזרה את הבניין למגורים. יש לציין כי הצעות חוק דומות הונחו על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת בועז טופורובסקי ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חבר הכנסת רועי פולקמן, אך לא קודמו.

חבר מועצת העיר ירושלים, עופר ברקוביץ, יו"ר תנועת התעוררות, שותף לקידום החוק: "אנחנו מטפלים בנושא הזה כבר קרוב לעשר שנים. התחלנו עם מיפוי של כל מיני "פילים לבנים" בירושלים, גילינו שיש בעיריה פטור מארנונה לבעלי נכסים נטושים, ושזה תמריץ כלכלי שלילי לא להשמיש נכסים כאלה. אנחנו הבנו שזה חייב ללכת לכנסת והתחלנו לקדם חקיקה. המטרה שלה היא לתת לבעל נכס תקופה קצרה שבה הוא יוכל להיות לא שמיש, ולהניע אותו, בכך שישלם ארנונה עסקית מלאה, להשמיש את הנכס".

ח"כ מיכל שיר: "הרחבת שוק הדיור בישראל הוא צורך לאומי - החוק יקרב את צעירי ישראל עוד צעד אחד בדרך לחלום לרכישת דירה, בנוסף בעזרת החוק יוכלו הרשויות המקומיות לשפר את השירותים הניתנים לתושבים - בחינוך, ברווחה ועוד".