פערי השכר בארה"ב: הבדל של יותר ממיליון דולר בשכר השנתי בין עובד למנכ"ל

עוד דוגמה מטרידה לפערי השכר שנפערים בכלכלה האמריקאית – פער של יותר ממיליון דולר בכל שנה בין שכר המנכ"ל לשכר העובד הממוצע – כשקוקה קולה מדורגת במקום הראשון • אלון מאסק, האיש העשיר בעולם, דווקא משתכר פחות מהעובד הממוצע שלו

מנכ''ל קוקה קולה ג'יימס קווינסי. במקום הראשון בדירוג הפערים בין שכר המנכ''ל לשכר הממוצע של העובדים / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
מנכ''ל קוקה קולה ג'יימס קווינסי. במקום הראשון בדירוג הפערים בין שכר המנכ''ל לשכר הממוצע של העובדים / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

מחקר לא שגרתי של האתר "לנסה", שמתמחה בחיפוש משרות ברשת, מציג את הפער המטריד בין שכר המנכ"לים של 100 מהחברות המובילות בארצות הברית, לשכר הממוצע של העובדים שלהם. לפי ממצאי המחקר, מדובר ביותר ממיליון דולר, בכל שנה ושנה.

המחקר של "לנסה", שפורסם כבר בחודש שעבר, עיבד את הנתונים לפי הדירוגים המוכרים של המגזין "פורבס", ומראה כי מי שניצבת במקום הראשון בדירוג הפערים בין שכר המנכ"ל לשכר הממוצע של העובדים, היא ענקית המשקאות קוקה קולה.

השכר הבסיסי של המנכ"ל ג'יימס קווינסי הגיע בשנה שעברה ל-1.6 מיליון דולר, בעוד שהשכר החציוני של העובדים שלו עמד על כ-11 אלף דולר בשנה. עוד דרך להסתכל על הנתון הזה היא שמנכ"ל קוקה קולה מרוויח כמו 141 עובדים שלו, וזה עוד לפני חישובים של הטבות ותגמולים נוספים. בסך הכל, נהנה מנכ"ל קוקה קולה מהכנסה של 18.3 מיליון דולר בשנת 2020.

מלבד קוקה קולה, אפשר למצוא בעשירייה המובילה של הליגה האמריקאית לפערי שכר, גם את סטארבקס, את וולמארט, את אפל, ואת הום דיפו.

מצד שני, המחקר הראה ממצאים מפתיעים, למשל - אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, ספייסאקס והאיש העשיר בעולם, מקבל שכר נמוך ב-59% מהשכר החציוני בטסלה. אלא שהעובדה הזאת עשויה לבלבל - מאסק, מסיבות מגוונות הקשורות בעיקר למיסוי, כמעט ולא מושך משכורת מחברת טסלה שלו, ובמקום זאת הוא נהנה מתוכנית תגמול מיוחדת שאושרה בעבורו על ידי בעליי המניות של החברה, שכוללת בעיקר אופציות נדיבות למניות. בשנה שעברה, תגמול כזה היה שווה 6.7 מיליארד דולר, לפי סוכנות בלומברג. הונו הפרטי של מאסק עומד על יותר מ-250 מיליארד דולר.

המיליארדר וורן באפט, שנמצא גם הוא ברשימה של עשרת האנשים העשירים ביותר בעולם, בלט לטובה בדירוג פערי המשכורות. בשנה שעברה, באפט לקח הביתה, מחברת ההשקעות שלו האת'ווי, משכורת בסיס צנועה של 100 אלף דולר. השכר החציוני של עובד בהאת'ווי מגיע ל68 אלף דולר, מה שמייצר פער סביר בין משכורת ממוצעת של עובד לשכר המנכ"ל. אלא שגם במקרה הזה, צורות אחרות של תגמולים, שהעניקה האת'וואי לבעלים שלה, מזניקות את התמורה שהמנכ"ל באפט, שהונו מוערך ביותר מ-100 מיליארד דולר, מושך מהחברה שלו.