גז טבעי | דעה

הסוף למתווה הגז צריך להיות רק ההתחלה

מכירת חלקה של דלק במאגר "תמר", היא לכאורה אקורד הסיום של מתווה הגז שמטרתו היתה לחולל תחרות במשק הגז הטבעי • תחרות זו הושגה באמצעות תחרות ערה בין שלושה ספקי גז, יחד עם זאת, המדינה תשגה שגיאה אסטרטגית, משקית ופיסקאלית חמורה אם היא תזנח את סקטור חיפושי הגז - כפי שהצהירה שרת האנרגיה על רצונה "לסגור את הים"

אסדת לויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת לויתן / צילום: אלבטרוס

למרות שאנרגיה מתחדשת היא היום ה"בון טון", המדינה תשגה שגיאה אסטרטגית, משקית ופיסקאלית חמורה אם היא תזנח את סקטור חיפושי הגז. מציאת עוד מקורות גז יצמיח למדינה כמה יתרונות חשובים.

דלק קידוחים דווחה כי התקיימו התנאים למכירת חלקה במאגר "תמר" לקבוצת Mubadala מאבו דאבי ועד ה-15 בדצמבר תושלם עסקת המכירה.

המכירה היא הצעד האחרון ביישום של מתווה הגז שמטרתו העיקרית הייתה לחולל תחרות במשק הגז הטבעי. בשנה האחרונה חווה משק הגז תחרות ערה בין שלושה ספקי גז; לוויתן, תמר, ואנרג'יאן שחוללה ירידת מחירים מרשימה לטובת צרכני הגז.

התחרות צמחה מהוראות מתווה הגז אשר חייב את נובל ודלק למכור את מאגרי "כריש" ו"תנין" למתחרה, וכן אשר הגביל את השפעת נובל ודלק בהחלטות מסחריות של מאגר "תמר" נוכח האחזקות הצולבות שלהם במאגר "לוויתן".

לכן היום למדינה קיימים שלושה מאגרי גז עם עתודות מסחריות המסוגלים להתחרות ביניהם.

עד כה נראה כי מתווה הגז הצליח אפוא בצורה יוצאת דופן; המתווה יצר איזון ראוי לשבח של יצירת התנאים לפעולה של כוחות השוק, תוך שהניח לכוחות השוק לפעול מנקודת הזינוק שמתווה הגז ציין. על רקע הצלחת מתווה הגז יש לבחון את הצהרת הכוונות של שרת האנרגיה "לסגור את הים" ולא להעניק רישיונות חיפוש גז נוספים.

המדיניות הנשקלת על ידי השרה מושפעת ככל הנראה מהמגמה להעביר את מרכז הכובד של ייצור אנרגיה במדינה לאנרגיות מתחדשות. למרות שאנרגיה מתחדשת היא היום ה"בון טון", המדינה תשגה שגיאה אסטרטגית, משקית ופיסקאלית חמורה אם היא תזנח את סקטור חיפושי הגז.

מציאת מקורות גז נוספים תסייע למדינה

מציאת עוד מקורות גז תצמיח למדינה כמה יתרונות חשובים. כידוע, שוק הצרכנות המקומי של ישראל הוא שוק קטן מאוד. מרבית הצרכנים המרכזיים כבר חתומים על חוזי אספקה עם ספקי הגז ולכן פני ספקי הגז היום הם לייצוא. מחירי הייצוא הם גבוהים לאין שיעור לעומת המחיר המקומי ומתוקף המיסוי הכבד על רווחי ספק גז מתמלוגים, היטל רווחי יתר ומס חברות, נהנית המדינה מנתח נכבד מהכנסות אלה. ייצוא הגז גם מחזק את מעמדה הבינלאומי של ישראל, אך אם היא תשדר שהיא אינה מפתחת מקורות גז נוספים, השווקים ומדינות האזור עלולים להתייחס למעמד ישראל כיצואנית גז כאירוע בר חלוף ולא יהיה להם אינטרס לטפח ולשמר את האינטרסים עם ישראל כספק אנרגיה.

קשה גם למצוא דוגמה בעולם שמדינה שהפכה להיות שחקן בינלאומי בשווקי האנרגיה חותכת את הענף עליו היא יושבת. מציאת עוד מקורות גז היא חיונית גם לשימור רמת מחירים תחרותית במשק המקומי. המדינה אינה יכולה להניח שמצב התחרות הקיימת בין שלושת ספקי הגז הינו כאן להישאר.

עם השנים הסכמי הגז של הצרכנים משוק המקומי יגיעו לסיומם, ומציאת עתודות גז נוספות תשמור על מאזן של היצע העולה על הביקוש התורם תרומה נכבדת למשך התחרות בין ספקי הגז. לכן אסור למדינה לנוח על זרי הדפנה והיא צריכה לעודד המשך פיתוח מקורות גז ונוספים ופעולות להרחבת כושר הייצור וקיבולת של מאגרי "תמר" ו"לויתן". השילוב של פיתוח מקורות נוספים ושיפור יכולת הייצור ואספקה של תמר יבטיח לצרכני הגז מגוון חלופות לאספקת צרכי הגז שלהם במחירים הנובעים לפי כללי תחרות מסחריים וכן תבסס את המעמד של ישראל כיצואנית גז אזורי עם תועלת כלכלית ובינלאומית מובהקת למדינה בצידו.

הכותב הוא שותף במשרד גורניצקי ושות' ומתמחה בתחום האנרגיה