מחקר בריטי: רוב מי שאושפז עם קורונה לא יחלים באופן מלא

מחקר שהוביל ה-NIHR, המכון הלאומי הבריטי למחקר רפואי, בדק 2030 נבדקים שחלו בקורונה ואושפזו בבתי חולים בבריטניה • לאחר חמישה חודשים, כ-25% דיווחו על החלמה מלאה • לאחר שנה, כ-30% דיווחו על החלמה מלאה, כלומר לא היה הבדל משמעותי בשיעורי ההחלמה

בית חולים בבריטניה / צילום: Shutterstock
בית חולים בבריטניה / צילום: Shutterstock

מחקר חדש שפורסם היום בבריטניה מראה שחולים שאושפזו עם קורונה, וסבלו מלונג קוביד לאחר חמישה חודשים, לא הצליחו ברובם להחלים באופן מלא גם כאשר חלפה שנה ממועד האשפוז שלהם. את המחקר הוביל ה-NIHR, המכון הלאומי הבריטי למחקר רפואי, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת לייקסטר ומספר מוסדות נוספים.

המחקר כולל 2030 נבדקים שאושפזו ב-83 בתי חולים ברחבי בריטניה. לאחר חמישה חודשים, כ-25% דיווחו על החלמה מלאה. לאחר שנה, כ-30% דיווחו על החלמה מלאה, כלומר לא היה הבדל משמעותי בשיעורי ההחלמה. המשמעות היא שעל פי מחקר זה, רוב מי שאושפז עם קורונה לא יחלים באופן מלא, והזמן עוזר רק באופן חלקי.

נשים, אנשים עם עודף משקל ואנשים שהיו זקוקים להנשמה מלאכותית, היו אלה עם הסיכון הגדול יותר להמשיך לסבול מתסמיני המחלה גם לאחר השחרור. התסמינים שדווחו היו עייפות, כאבי שרירים, אבדן כושר גופני, שינה גרועה וקוצר נשימה. המטופלים דיווחו כי איכות החיים שלהם גרועה משמעותית מאשר לפני הקורונה.

מדובר בניסוי ללא קבוצת ביקורת, כך שייתכן שחלק מן המטופלים הללו היו מרגישים פחות טוב אחרי שנה בגלל מחלות אחרות או בגלל הגיל, אך גם בניכוי ההשפעות הללו, מדובר במספרים משמעותיים.

החוקרים גילו רמות גבוהות יותר של מולקולות המעידות על דלקת ועל פגיעה ברקמות בקרב חולים עם תסמיני לונג קוביד חמורים מאוד, לעומת הקבוצה עם תסמינים קלים. הם מצאו גם סמנים ביולוגיים משותפים בקבוצת החולים שדיווחה על ירידה בקוגניציה ("ערפול מוחי"), המעידים על אפשרות לדלקת מוחית.

לדברי פרופ' כריס ברייטלינג, פרופ' לרפואת ריאות ונשימה באוניברסיטת לייקסטר, והחוקר המוביל של מחקר זה, אמר כי: "כאשר לוקחים בחשבון כי כחצי מיליון בריטים הגיעו לבית החולים בעקבות קורונה, אנחנו מדברים על פגיעה משמעותית בבריאות הציבור".

החדשות הטובות הן שאיתור הסמנים הביולוגיים עשוי להיות מפתח להתחלה של הבנת המנגנון בו פועלת המחלה, ולאיתור טיפולים אפשריים בה.