בעלי המניות והדירקטורים בחברות התקשורת חייבים להתעורר

עצוב לראות שהשאיפה של הדירקטוריונים היום היא להביא עוד 5 שקלים בהכנסה הממוצעת למנוי. נכון, זה חשוב - אבל זה כסף ישן • המנכ"לים הבאים בשוק התקשורת צריכים להגיע מעולמות ההייטק והחדשנות

אבי גבאי. השינויים הצפויים בעמדות מפתח בשוק התקשורת מתסיסים גל שמועות לגבי המועמדים השונים / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי. השינויים הצפויים בעמדות מפתח בשוק התקשורת מתסיסים גל שמועות לגבי המועמדים השונים / צילום: כדיה לוי

השינויים הצפויים בעמדות מפתח בשוק התקשורת מתסיסים גל שמועות לגבי המועמדים השונים לתפקידים הנפתחים. בסלקום מחפשים מנכ"ל בעקבות עזיבתו של אבי גבאי, בפרטנר יש אי ודאות גדולה לגבי זהות בעלי השליטה החדשים שמטבע הדברים יניעו שינויים בהנהלה ובדירקטוריון, ב-IBC נפתחה פוזיציה חדשה בעקבות עזיבתו של אמיר לוי, ושמועות לא מפסיקות להתרוצץ כל הזמן סביב שינויים שצפויים בשנה הבאה בקבוצת אלפא.

כל מינוי כזה גורר סביבו שורה של מינויים חדשים בהנהלות ומכאן הסיבה לרחש הבלתי נגמר סביב המועמדויות של דמויות שחלקן מוכרות מאד בשוק התקשורת ונקראים בהומור "הלהקה הנודדת". זה לא מפתיע וזה אפילו מתבקש, כי אנשים שצומחים בשוק התקשורת רוצים באופן טבעי להישאר בו.

אלא שהעובדה שהדמויות המוכרות בשוק התקשורת ממשיכות להוביל ולקבל את התפקידים הבכירים - ראוי להתעכב עליה לרגע.

הדירקטוריונים חייבים להתחיל לחשוב מחוץ לקופסא

אם מניחים ששוק התקשורת, ובעיקר השוק הסלולרי, נמצא בסטגנציה עמוקה, הדירקטוריונים חייבים להתחיל לחשוב מחוץ לקופסא ולהביא מועמדים לא שגרתיים לתפקידי המנכ"ל. כעת יותר מתמיד, זה הזמן של השוק הסלולרי לעשות את קפיצת המדרגה שלו משוק של תשתיות נטו, לשוק של שירותים חדשים וחדשנות בעולם הדור החמישי.

אנשים עתירי ניסיון בעולמות התשתית וההנדסה של אתמול פחות מתאימים לעולמות החדשנות והשירותים המתקדמים שהדור החמישי יביא עימו בעתיד הקרוב. כרגע הדור החמישי, לא רק בארץ, בכל העולם, הוא עולם של מהירות וקיבולת. סה-טו.

תדרים חדשים מאפשרים כיסוי רחב יותר ומהירויות גבוהות יותר, אבל הבעיה, שהיא בעיקר של הדירקטוריונים ופחות של ההנהלות, היא שאין מספיק תעוזה ונכונות להתחיל לקחת סיכונים, וזאת בעיקר על רקע הטראומה מהצונאמי התחרותי שעבר עליהן בעשור האחרון והעובדה שהחברות הפסיקו לחלק דיבידנדים לבעלי המניות.

שירותים חדשים לא נבנים ברגע אחד, זה לוקח זמן ומחייב היערכות מוקדמת במסגרת השדרוג הטכנולוגי שהרשתות חייבות לעבור בליבת הרשת ובשירותי ענן, כתנאי לשירותים מתקדמים. בקיצור, זה הרבה מעבר לרק עוד מהירות וקיבולת.

מנכ"לים בחברות הסלולריות מבינים שהדירקטוריונים מצפים מהם להתייעל ולחזור לרווחיות בעיקר כדי לחלק דיבידנדים. אין בכך כל פסול, אחרי עשור שהבאר יבשה. הבעיה היא שכאשר החזרה לרווחיות עומדת לנגד עיניהם של הבעלים והדירקטורים, אף מנכ"ל או סמנכ"ל שיווק לא יעזו לסכן כמה עשרות מיליוני שקלים על פרויקט חדשני שעשוי לחסל את הרווח הנקי השנתי בטווח הקצר אך בטווח הארוך עשוי להביא ברכה.

זו הטרגדיה בשוק היום, והיא מונחת לפתחם של הדירקטוריונים ובעלי המניות שמחפשים רק רווחיות בעוד שהציבור ומשרד התקשורת מצפים להשקעות יותר נמרצות ובעיקר לחדשנות. זו אגב הסיבה שמשרד התקשורת התייאש מהחברות הסלולריות בכל הקשור לחדשנות והחליט לקדם את הרשתות הפרטיות שיוכלו לקבל תדרים חדשים ולהפעיל באופן עצמאי שירותים לשוק העסקי בעיקר.

כנראה שהשחקנים החדשים יביאו את החדשנות

במשרד התקשורת מבינים שלהקים עוד 100 אתרים בדור החמישי זה נחמד וטוב אבל החדשנות כנראה לא תבוא מהחברות הסלולריות שרק מתחילות לראות את ניצני היציאה מהקורונה. כשאמזון בארה"ב מודיעה שהיא מתכוונת להיכנס לתחום הרשתות הפרטיות, במשרד התקשורת בישראל מבינים שכנראה אין ברירה ואסור לחכות לחברות הסלולריות. כנראה שהשחקנים החדשים יביאו את החדשנות.

המועמדים השונים לתפקידים הבכירים שעומדים להתפנות מציגים בימים אלה רעיונות חדשים כיצד הם רואים את שוק הסלולר בעתיד הקרוב. יש מי שסבורים שרק העמקת ההשקעה בתשתיות תביא מזור, או שניתן להמשיך ולחסוך בהוצאות על ידי ריסוק הספקים, ויש מי שמסתכל יותר רחוק ורואה שמעבר לפינה יש עולם של מכוניות אוטונומיות שמחכה, יש שירותי IOT לעסקים, יש איצטדיונים ובתי חולים ונמלים שאפשר יהיה לספק להם הרבה מאד שירותים חדשים.

בשורה התחתונה, הדירקטוריונים צריכים להפסיק לחפש את המנכ"לים הבאים מתחת לפנס. אם רוצים קווים לדמותו של המנכ"ל החדש, נגיד במשפט אחד שהגיע זמנם של אלו שיבואו להפוך את הקערה ולהמציא את גולן טלקום הבאה.

עצוב לראות שהשאיפה של הדירקטוריונים היום היא להביא עוד 5 שקלים בהכנסה הממוצעת למנוי. נכון, זה חשוב - אבל זה כסף ישן. עולם הטלקום עומד לעבור זעזועים גדולים בעתיד הקרוב. אמזון ורשתות פרטיות זה לא צחוק. להתנגד רגולטורית ושוב להשמיע את זעקת הקוזאק הנגזל מהגדלת התחרות זה לא פתרון. וכשבעולם יש מפעילים שמדברים על רשתות סלולריות בינלאומיות, עולם שכולו IOT וחיישנים, הדירקטוריונים כאן ממשיכים להסתכל על הניסיון הישן והלא רלוונטי של המנכ"לים.