בוקר סוער בשוק המט"ח: השקל מתחזק בחדות אחרי הראלי בניו יורק

התחזקות השקל אחרי העליות שנרשמו אמש בוול סטריט לאחר הודעת הריבית של הפד, מדגישה שוב את הקורלציה בין שער הדולר-שקל למדד S&P 500 • ותודה לגופים המוסדיים

שטרות דולרים / צילום: עינת לברון
שטרות דולרים / צילום: עינת לברון

השקל מתחזק הבוקר בחדות מול סל המטבעות וזאת בהמשך לעליות שנרשמו אמש בוול סטריט אחרי ההודעה הניצית של הפד. הבנק האמריקאי סיפק תחזית אופטימית לכלכלה והביע שביעות רצון מהתאוששות שוק העבודה האמריקאי - מה שמאפשר למקבלי ההחלטות להתמקד באופן נחרץ בסיכוני האינפלציה, ואלו החליטו פה אחד להכפיל את קצב צמצום תוכנית הרכישות, כצפוי, ולאחר שזו תסתיים במרץ 2022 בפד צופים שלוש העלאות ריבית בשנה הבאה בסך הכל.

הדולר  צונח בכ-0.9% לרמה של 3.105 שקלים. האירו  מאבד 0.5% לרמה של 3.517 שקלים.

השקל מתחזק בחדות על רקע גידורי ההשקעות של הגופים המוסדיים. כאשר שוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח. מתחילת השנה המוסדיים מכרו נטו מט"ח בהיקף של 21 מיליארד דולר ותמכו בייסוף השקל.

איך ניתן לדעת שעסקאות הגידור של המוסדיים הם הסיבה העיקרית להתחזקות השקל ולא ההיי טק, היצוא או ההשקעות במשק?

לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, גרף אחד פשוט מספק את התשובה. "שערו של השקל מול הדולר בשנים האחרונות נראה כמו תמונת ראי של מדד S&P 500 . אם אנחנו לא מעריכים שהשקל משפיע על שוק המניות האמריקאי, אלא ההפך, די ברור שצריך לחפש פתרון לסוגיה בפעולות גידור המטבע ע"י המשקיעים המוסדיים. כששוק המניות בארה"ב עולה, חשיפת המוסדיים למטבע חוץ גדלה. כדי להקטין אותה בחזרה לגודל רצוי, המוסדיים מוכרים דולריים באמצעות עסקאות עתידיות. כך נוצר הקשר בין שע"ח של השקל לבין מדד המניות. בשבוע שעבר הייתה המחשה מאוד ברורה של הקשר כאשר אחרי עליות חדות במניות השקל חזר למגמת התחזקות בעוצמה גבוהה".