מנכ"ל טרייד מוביל: ברבעון הקרוב צפוי להשתפר היצע הרכב המשומש

היצע הרכב המשומש צפוי לגדול משמעותית בשל פליטה של מלאים גדולים של רכב מחברות הליסינג • מסירות הרכב החשמלי חצו השבוע לראשונה את הרף של עשרת אלפים יחידות, עליה של כמעט 800% לעומת שנת 2020 • וגם: CYLUS השלימה גיוס של 30 מיליון דולר • השבוע בעולם הרכב

900 מכוניות טסלה הגיעו היום לנמל אשדוד ורובן צפויות להימסר ללקוחות עד סוף החודש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
900 מכוניות טסלה הגיעו היום לנמל אשדוד ורובן צפויות להימסר ללקוחות עד סוף החודש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הלחץ על ההיצע בשוק המשומשות צפוי לרדת משמעותית בחודשים הבאים, כך מעריך שגיב מגר, מנכ"ל קבוצת דיין שבבעלותה חברת הטרייד-אין "טרייד מוביל". ההיצע צפוי לגדול משמעותית בשל הפליטה של מלאים גדולים של רכב בתום תקופת הליסינג מחברות הליסינג, אולם להערכתו גם לאחר הגדלת ההיצע המחירים בשוק המשומשות עשויים להתייצב על רמות גבוהות יותר מאלה של השנה שעברה. זאת בין השאר בשל העובדה שמחירוני המשומשות מספקים אינדיקציה כללית בלבד ולא מצליחים לעקוב אחרי קצב השינויים בשוק.

ביחס לשיווק של רכב חשמלי משומש בטווח הארוך במערכי הטרייד-אין, אומר מגר כי הנושא מורכב ועדיין קיימים נעלמים בנושא. אחד המכשולים הוא מחיר הסוללה, שהיא רכיב שמתכלה עם הזמן ומהווה חלק משמעותי מאד מתמחור הכולל של רכב חשמלי. החברה מגבשת כיום פתרונות מתקדמים במטרה להקטין את חוסר הוודאות של רוכשי הרכב המשומש החשמלי ובהם טכנולוגיה מיוחדת לבדיקת מצב הסוללה כחלק מהבדיקה הכוללת של הרכב ודיווח ללקוח על מצבה.

שגיב מגר / צילום: יונתן בלום
 שגיב מגר / צילום: יונתן בלום

מלבד פעילות הטרייד-אין קבוצת דיין פעילה בתחומים רבים של ענף הרכב ובהם ייבוא חלפים, ייבוא והפצת שמנים ופעילות בתחום הליסינג ומתן טרייד-אין ליבואנים. ביחס לחלפים אומר מגר כי נמשכת המגמה של עליית המחירים שאפיינה את כל השנה החולפת, בשל המחסור בחומרי גלם ובשל העלייה החדה בעלויות התובלה הימית שבאמצעותה מגיעים החלפים. לדבריו, עליות המחירים עדיין לא התגלגלו במלואן למחירי הטיפולים.

באופן ספציפי ביחס לשמני מנוע אומר מגר כי ניכרת עלייה משמעותית בביקוש לשמני מנוע בישראל בשל הצפי לעלייה משמעותית בבלו במסגרת המהלך שמוביל האוצר בימים אלה. מגר אומר כי ניכרת בשוק תופעה של אגירה שעלולה להוביל למחסור.

קבוצת דיין נערכת כיום גם להרחיב את פעילותה בתחום שיווק הרכב החדש. החברה בוחנת אפשרו לייבא מותגי רכב חשמלי מסין ובוחנת הצעות להעניק "גב" של תחזוקה ושיווק למותגים סיניים שייובאו על ידי יבואנים אחרים שאין להם רשת הפצה משלהם.

מסירות החשמליות שוברות שיאים

מסירות הרכב החשמלי חצו השבוע לראשונה את הרף של עשרת אלפים יחידות, עליה של כמעט 800% לעומת שנת 2020. הנתון עדיין אינו כולל קרוב ל-900 מכוניות טסלה, שהגיעו היום לנמל אשדוד ורובן צפויות להימסר ללקוחות עד סוף החודש. ניתוח המכירות מגלה שהקטגוריה הרחבה של רכב "מחושמל" - חשמליות, היברידיות ופלאג-אין - השיגה השנה נתח המכירות חסר תקדים של כ-25%, לא כולל מסירות דצמבר. מתוכו, החשמליות השיגו נתח של 3.4%, מכוניות הפלאג-אין נתח של 3.8% וההיברידיות כ-18%.

לשם השוואה, בשלושת הרבעונים של השנה מסירות ההיברידיות תפסו באיחוד האירופאי נתח של 20.7%, אולם הוא כולל כולל היברידיות "קלות" שמופיעות במניין הישראלי כרכבי בנזין. מסירות החשמליות באירופה הגיעו ל-9.8% ומסירות רכבי הפלאג-אין ל-9.1%. בענף מעריכים כי הצמיחה המואצת של הפלח עשויה להביא את רשות המיסים לבצע שינוי מואץ ומהותי בשיטת החישוב ש "המס הירוק".

CYLUS השלימה גיוס של 30 מיליון דולר

חברת הסטארט-אפ Cylus, שמפתחת פתרונות סייבר להגנה על רכבות, הודיעה על השלמת גיוס של 30 מיליון דולר כחלק מסבב B בהובלת קרן Ibex Investors, בהשתתפות הקרנות Vertex Growth Fund, Strides International Magma Venture Partners, Vertex Ventures Israel,GlenRock ומשקיעים פרטיים ביניהם חבר דירקטוריון החברה, היזם הסדרתי זוהר זיספל.

החברה מגבשת פתרונות להגנה על איומי סייבר, שעמן מתמודדות על בסיס יום-יומי הרכבות המודרניות שמקושרת לרשת. הפתרון של החברה מספק הגנה כל מערכות הרכבת בעולם ומשתלב עם מערכות חדשות ללא שינויים בארכיטקטורת הרשת. על פי הערכות שוק פתרונות אבטחת הסייבר לרכבת, עתיד לחצות את רף ה-10 מיליארד דולר תוך חמש שנים בלבד.

היילו חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם ענקית השבבים NXP

חברת הסטארט-אפ היילו (Hailo) מתל-אביב, המספקת שבבי AI למכשירי קצה, הודיעה היום על שיתוף פעולה עם חברת NXP Semiconductors, מהיצרניות הגדולות והמובילות בעולם של שבבים לתעשיית הרכב. מטרת שיתוף הפעולה היא השקת פתרונות בינה מלאכותית עבור יחידות הבקרה האלקטרוניות של כלי רכב.

הפתרונות המשותפים ישלבו את מעבדי NXP יחד עם מעבד היילו Hailo-8TM AI. הפתרונות המשולבים של היילו ו-NXP מאפשרים עיבודי AI שניתנים להרחבה תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של אבטחה ומעטפת נמוכה של צריכת הספק שפותרת את אחת הבעיות המרכזיות של יצרני רכב ושל ספקים מובילים (Tier 1). חברת היילו, שהוקמה ב-2017, סיימה השנה גיוס לפי שווי של יותר ממיליארד דולר.

בנק לאומי מציע "משכון דיגיטלי"

בנק לאומי החל להציע ללקוחותיו שרוכשים רכב בהלוואה שירות דיגיטלי חדש המכונה "משכון דיגיטלי". השירות חוסך את הצורך להגיע פיזית לסניף הבנק כדי לחתום על מסמכי שיעבוד הרכב, שלאחר מכן נשלחים לרשם המשכונות. מדובר בשירות שנועד לחסוך ללקוחות פרטיים זמן ניכר בבואם לרכוש רכב חדש, כנגד הלוואה מהבנק.

במסגרת השירות החדש, לקוח שיבקש הלוואה מהבנק לרכישת רכב, יקבל מסרון עם קישור למסמכי השיעבוד, עליהם הוא חותם בחתימה גרפית על גבי המסך של המכשיר הנייד. לאחר לחיצה על כפתור "שלח", המסמכים החתומים נשלחים ישירות מהמכשיר הנייד של הלקוח למערכת של רשם המשכונות, ומייד ניתן להעמיד ללקוח את ההלוואה המבוקשת. השירות החדש מתאפשר הודות לממשק שמחבר בין מערכות הבנק לבין מערכת רשם המשכונות במשרד המשפטים.