המהלך של אמנון שעשוע והטעות של איילת שקד: 2 הכוכבים של השבוע האחרון

אמנון שעשוע בדרך לייצר תחרות במערכת הבנקאות ואיילת שקד מקדמת עוד ישוב חלש ותלותי • שני הכוכבים של השבוע, מדור חדש

מליאת הכנסת, 15.12 / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, 15.12 / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הרווחים העצומים שהציגו הבנקים בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2021 - סכום בלתי נתפס של 14.4 מיליארד שקל (פי שלושה מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד), בעיקר מוכיחים עד כמה אנחנו זקוקים להרבה יותר תחרות במערכת הבנקאות שלנו. עד כמה חזקים, בטוחים ושאננים חמשת הבנקים הוותיקים, שיכולים לדרוש ולגזור עלינו כאלה קופונים.

ולכן, הצעדים האחרונים של הבנק הדיגיטלי בדרך להשקה בישראל כל כך חשובים ומעודדים. ודאי כאשר מי שעומד בראש הבנק הזה הוא אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי, שעסוק מעל הראש באתגרי הרכב הטכנולוגי והאוטונומי ואפשר היה לחשוב שהוא מגלגל את החלום הבנקאי רק בזמנו הפנוי, ואם לא מחר אז מחרתיים. שעשוע, שיכול די בקלות להעמיד את מלוא ההון לו זקוק הבנק הצעיר, הבין שהוא זקוק למנועים ושותפים אסטרטגיים, והשבוע גייס לצידו את הבנק השוויצרי יוליוס בר, את ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסט ואת קבוצת הפיננסיים היפנית SBI.

השלושה אמנם יכניסו לקופה גם 120 מיליון דולר, אבל הם בעיקר הכניסו רוח ואופטימיות בחלומות לפייט קרוב מול לאומי והפועלים.

עוד ישוב לאוסף

לא מעט דברים חסרים לאלפי התושבים הפטריוטים שגרים היום בעוטף עזה: ביטחון פיזי ונפשי גדול יותר, תעסוקה קרובה ומגוונת, שירותי בריאות איכותיים ועוד.

מה שלא חסר ל-60 היישובים הקיימים, זה עוד ישוב קטן וחלש נוסף לידם. כמו זה שהקמתו עברה השבוע עוד שלב - ישוב קהילתי חדש בשם חנון שאמור לקום 7 קילומטר מהגבול.

אבל שרת הפנים, איילת שקד עדיין חושבת ש"ציונות" מודל 2021 כוללת פיזור של עוד ועוד ישובים קטנים וחלשים, שלעולם יהיו תלויים בהזרמות חמצן מצד הממשלה. השבוע החליטה ועדת המשנה לנושאים תכנונים עקרוניים שתחת שרביטה להמליץ על הקמת היישוב, שעובר כעת לאישור סופי במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

מאות משפחות שייקנו מגרשים כמעט בחינם יתעלמו בצדק (מבחינתם) מהעובדה שהמדינה תשלם עוד עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים כדי למתוח תשתיות חשמל, ביוב, מים, כבישים וכו' עד לפתח כל בית.

מדובר בכסף שהיה יכול לתרום פי כמה לשדרוג החיים בעוטף עזה, לו אותן 500 משפחות היו מצטרפות ליישוב קיים. אבל זו לא ציונות רומנטית של ימי חומה ומגדל.