משפט אליזבת הולמס: המושבעים מתחילים לדון בגורל מייסדת תראנוס

השופט העביר את הדיון לחבר המושבעים לאחר השמעת טיעוני הסיכום, נקודת מפנה במשפט שארך חודשים

אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט בקליפורניה, בחודש שעבר / צילום: Reuters, Stephen Lam
אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט בקליפורניה, בחודש שעבר / צילום: Reuters, Stephen Lam

חבר מושבעים של שמונה גברים וארבע נשים קיבלו ביום שישי הוראה להתחיל לדון בגורלה של אליזבת הולמס, מייסדת תראנוס (Theranos). מעשי המרמה שהולמס מואשמת בהם היוו את פשע הצווארון הלבן בבסיס אחד מהמשפטים הפליליים הבולטים ביותר בהיסטוריה של עמק הסיליקון.

המושבעים קיבלו הוראה, לאחר ששמעו 32 עדים במשך שלושה חודשים, לדון בשאלה האם הולמס אשמה בתשעה אישומים של תרמית בנקאית ושני אישומים של קשירת קשר לביצוע תרמית כזו. על כל אישום כזה העונש המקסימלי עלול להגיע עד גזר דין של כליאה ל־20 שנה.

שופט בית הדין המחוזי אדוארד דבילה שלח את המושבעים להתחיל בדיונים בסוף יום שישי לאחר ששמעו את דברי הסיכום של כל אחד מהצדדים. הם סיימו את היום זמן קצר אחר כך ויחזרו לדיונים ביום שני.

לעורך הדין של הולמס הייתה הזדמנות אחרונה ביום שישי ליצור מרחק בינה לבין ההאשמות שהוטחו בה, והוא אמר למושבעים שטעות של הנהלת חשבונות עשויה להסביר האשמות על כך שניפחה את תחזיות הרווח, ושהצהרותיה על העבודה עם צבא ארה"ב ביטאו את שאיפתה במקום להיות עובדתיות.

"היא האמינה שהיא בונה טכנולוגיה שתשנה את העולם. זה הסיפור שלנו", אמר למושבעים עורך הדין של ההגנה קווין דאוני.

תובע של הממשלה דיבר אחריו ואמר שתראנוס הייתה חולה ב"היעדר כנות" שהתחיל בהנהגה שלה.

הפער בין רווח דחוי לרווח ממשי

הולמס ייסדה את תראנוס לאחר שנשרה מאוניברסיטת סטנפורד בשנה השנייה ללימודים שלה. היא בנתה את החברה במשך כמעט 12 שנה לפני שסדרה של כתבות של הוול סטריט ג'ורנל שהחלה ב־2015 גילתה בעיות בטכנולוגיית בדיקת הדם מדקירת אצבע של החברה, והכתבות האלה זירזו אחר כך פעולה רגולטורית, אישומים פליליים ולבסוף בשנת 2018 קריסה של החברה.

דאוני טען שהתחזיות הפיננסיות הגבוהות שנתנה תראנוס למשקיעים היו מבוססות על המציאות. תחזיות הרווח של כ־140 מיליון דולר ב־2014 וכ־990 מיליון דולר ב־2015 היו אחראיות לרווח דחוי שלו היה מתגשם הן היו הופכות למדויקות, אמר. הוא אמר שלא ידע למה החברה חשבה שתוכל לספור רווח דחוי כרווח ממשי.

"משקיעים הבינו שהתחזיות אינן וודאיות", אמר דאוני.

עורך הדין של הולמס הותיר ללא מענה את האישומים בהתעללות שהולמס הטיחה בראמש "סאני" בלוואני, החבר שלה לשעבר ואחד המנהלים הבכירים בתראנוס. מדוכן המושבעים, אמרה הולמס שבלוואני התעלל בה מבחינה רגשית ומינית, האשמות שעורך הדין של בלוואני שלל בתוקף.

דאוני לא ניסה לקשור בין ההאשמות האלה למקרה או אמר למושבעים איך להכניס את הטענות של הולמס להקשר כלשהו.

התביעה התייחסה לטענות ההתעללות באופן ישיר בטיעוני הסיכום שלה. העוזר לתובע הכללי של ארה"ב ג'ון בוסטיק אמר למושבעים שהבין שהם חשים סימפתיה כלפי הולמס, אבל ההגנה לא הביאה שום עדות והולמס עצמה לא העידה שטענות ההתעללות של בלוואני לכאורה קשורות באופן כלשהו לאישומי המרמה שהיא מואשמת בהם.

"זה יותיר אתכם בתהייה למה הולמס העידה על ההאשמות האלה כשהייתה על הדוכן", אמר בוסטיק. "אתם צריכים להוציא את זה מהראש".

כשהשופט דבילה הוציא בשנה שעברה צו שהפריד בין המשפטים של הולמס ושל בלוואני, הוא כתב שהולמס "בסופו של דבר תצטרך לחבר בין ההתעללות לכאורה להתנהגות שבה היא מואשמת על מנת שההתעללות תהיה רלוונטית ויתחשבו בה בעת המשפט".

דאוני, עורך הדין של הולמס, התמקד באינטראקציות של הולמס עם המשקיעים והפציינטים ששמם נכלל בכתב האישום.

"אנשים הפסידו כסף. אני לא הולך לכבס מילים בנושא זה", אמר דאוני למושבעים. אבל התוצאה האפשרית הזו הייתה ידועה למשקיעים מההתחלה, אמר, והראה למושבעים הסכם קניית מניות חתום שהיה כתוב עליו שהוא ספקולטיבי באופיו.

מה האחריות של המשקיעים?

דאוני אמר למושבעים שהולמס לא הטעתה את המשקיעים לגבי העבודה שתראנוס עשתה עם צבא ארה"ב. הוא חזר לשיחה עם משקיעים משנת 2013, אותה ניתח עורך הדין מילה במילה וטען שהולמס דיברה על היישום האפשרי של הטכנולוגיה של תראנוס במסוקים צבאיים או כדי להציל חיים של חיילים, ולא על שימוש שכבר קורה.

"היא לא אמרה שהמכשירים האלה נמצאים בטיסות לשימוש קליני", אמר.

רישומי חוזים מראים שהעבודה של תראנוס עם הצבא הייתה מוגבלת בהיקפה. בסך הכל, נראה שתראנוס הכניסה מהחוזים הצבאיים שלה פחות מ־9,000 דולר, על פי חוזי הרכישה. במקרה אחד, קצינים בצבא בחנו לזמן קצר שיתוף פעולה עם תראנוס לפני שדחו את האסטרטגיה הרגולטורית של החברה, כך דווח בג'ורנל.

על המשקיעים בתראנוס, טען דאוני, מוטלת חלק מהאחריות על ההפסדים הפיננסיים שלהם, והוא אמר שכמה מתומכי החברה לא שאלו שאלות על טרחו ללמוד מידע שהיה ידוע מבחינה ציבורית.

אלן אייזנמן, משקיע מטקסס שהשקיע ואיבד כ־1.2 מיליון דולר בתראנוס, העיד שהולמס רימתה אותו ושיקרה לו. דאוני טען נגד זה שהרבה מהדברים שאייזנמן אמר שהיו מוסתרים ממנו היו ידועים באופן ציבורי, כולל העובדה שתראנוס לקחה דם בצורה מסורתית עם מחט בזרוע כחלק משירותי הבדיקה שלה.

משקיעים ששאלו שאלות, כמו העד מטעם התביעה כריס לוקס, קיבלו מידע מדויק מהולמס, אמר דאוני.

העדות של לוקס לא תמכה בהנחה הזו. הוא העיד שהיה חסך כל כך מטריד במידע מצד הולמס שהזהיר את כל העמיתים שלו ב־Black Diamond Ventures. הם עשו את ההשקעה בלאו הכי.

"רמת הזהירות שלנו לא משנה", אמר בוסטיק לחבר המושבעים בתגובתו. "מזימה לרמות היא עדיין מזימה לרמות גם אם תצליח להפיל רק את האנשים שהם פחות זהירים ממה שהם אמורים להיות".

עורך הדין של ההגנה סיכם את הטענה שלו על ידי חזרה לדברים שאמר בדברי הפתיחה שלו: שהולמס לא יכולה הייתה להתכוון לרמות אף אחד בגלל שמעולם לא מכרה מניה אחת בחברה. היא החזיקה בבעלותה כחצי ממניות החברה.

"היא האמינה בטכנולוגיה הזו", אמר דאוני. "היא נשארה שם כל הזמן והיא שקעה עם הספינה הזו כשהיא טבעה".