אחרי ארה"ב, גם איטליה נכנסת: רשימת המדינות האדומות מתארכת

שרי הממשלה צפויים לאשר היום את הוספת איטליה, ארה"ב, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה לרשימת המדינות האדומות • הממשלה צפויה לאשר גם תיקון לחוק שיאפשר להשית את עלויות הבידוד במלונית על המבודד • בנט: "האומיקרון כבר בארץ. כבר רואים כבר עלייה במקדם ההדבקה. זה התחיל"

מתחם לבדיקות קורונה בניו יורק / צילום: Associated Press, Yuki Iwamura
מתחם לבדיקות קורונה בניו יורק / צילום: Associated Press, Yuki Iwamura

רשימת המדינות האדומות מתרחבת: במהלך ישיבת הממשלה העבירה הוועדה לסיווג מדינות במשרד הבריאות את המלצתה הסופית לממשלה להכריז על איטליה, ארה"ב, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה כמדינות אדומות. בהמשך היום ההחלטה תובא לאישור השרים במשאל טלפוני, עם השלמת ניסוח התקנות. ההחלטה תיכנס לתוקף בלילה בין שלישי לרביעי.

שרים בממשלה מעריכים כי יתגבש רוב שיאשר את הגדלת רשימת המדינות האדומות, חרף העובדה כי הפעם גם ארה"ב בפנים, בהתאם להמלצת גורמי המקצוע. שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון אמרה אתמול בראיון בחדשות 12 כי היא מתנגדת להגבלות נוספות, אך ראש הממשלה בנט נחוש לסגור את הפרצה בנתב"ג כדי למנוע התפשטות של הקורונה כפי שקורה בשבועות האחרונים במדינות המערב.

מדינות אלו יתווספו למדינות הקיימות ברשימת המדינות האדומות: אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, איחוד האמירויות, אריתריאה, אירלנד, אתיופיה, אסוואטיני, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בנין, בריטניה, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, דנמרק, דרום אפריקה, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, טנזניה, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, נורבגיה, ניגריה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), ספרד, פינלנד, צ'אד, צרפת, קומורוס, קייפ ורדה, קניה, קמרון, ראוניון (צרפת), רואנדה ושבדיה.

בהודעת הוועדה נכתב כי "מדינה אדומה היא מדינה שהיציאה אליה אסורה למעט באישור חריג, וכל החוזרים ממדינה אדומה יחויבו בבידוד מלא. כל החוזרים שאינם מוגנים בהתאם להגדרות משרד הבריאות יחויבו בבידוד במלונית מטעם המדינה, עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת ה-PCR שביצעו בכניסה לישראל. לאחר קבלת תוצאה שלילית, הם יורשו להשלים את תקופת הבידוד בביתם, ככל שיצהירו שלא גרים או שוהים בבית אנשים נוספים מלבדם".

על פי ההחלטה מחוסנים השבים ממדינות אדומות לאחר ביצוע הבדיקה בנתב"ג, יחתמו על "הסכמון" ויכנסו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים שבסופם ידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו, ישוחררו מבידוד. לא מחוסנים יופנו למלונית עד לקבלת תוצאות הבדיקה ולאחר מכן אם הבדיקה שלילית יחתמו על "הסכמון" ויועברו לבידוד ביתי להשלמת ימי הבידוד ל-7 ימים, שבסופם ידרשו לבצע בדיקת PCR נוספת. לאחר תשובה שלילית בבדיקה זו ישוחררו מבידוד. אם התשובה חיובית יישארו במלונית עד להחלמה.

בנט: "האומיקרון כבר בארץ"

בפתח ישיבת הממשלה, התייחס בנט להתפשטות הקורונה ואמר כי "הממשלה הזאת עשתה דבר גדול כשקיבלה החלטה מהירה, לפני שלושה שבועות, להגביל את הכניסה לישראל ועיכבה מאוד את חדירת הווריאנט לארץ. קנינו למדינת ישראל זמן יקר, אבל הזמן אוזל, וזה פשוט לא מספיק. האומיקרון כבר בארץ, כלומר - יש כבר הידבקויות בתוך הקהילה, ואנחנו כבר רואים כבר עלייה במקדם ההדבקה. זה התחיל".

בנט הזהיר כי הזן החדש מדבק מאוד והנחה שוב את הציבור לחסן את ילדיו: "הפעם, בגלל הטבע המדבק מאוד של הווריאנט הזה, צריך להבין - ההגנה הקולקטיבית, הלאומית, שהמדינה נותנת, לא מספיקה. כל אחד, כל אזרח, חייב לדאוג לעצמו, למשפחתו ולילדיו. אל תסמכו על השכן שהתחסן וחיסן את הילד שלו. לכם זה לא יעזור הרבה. הגל מגיע. כל משפחה צריכה להיערך. כל אדם צריך לוודא שהוא עצמו מחוסן בשלושה חיסונים ושילדיו מחוסנים".

במקביל, חברי כנסת ועובדי כנסת שנחשפו לאחד מכתבי ערוץ הכנסת, שנמצא מאומת לקורונה, עודכנו במסגרת חקירה אפידמיולוגית שנערכה במשכן. בצהריים תתקיים ישיבת הערכת מצב בלשכת יו"ר הכנסת בניסיון לקבל החלטה בדבר המשך הפעלת הוועדות והמליאה על רקע התפרצות האומיקרון. ככל הנראה יו"ר הכנסת ינחה להגביל כנסים שצפויים להיערך השבוע במשכן.

עלויות הבידוד במלונית יושתו על המבודד

בתוך כך, תאשר הבוקר הממשלה גם תיקון לחוק שיאפשר למדינה להשית את עלויות הבידוד במלונית על המבודד, כך שהמדינה לא תישא כלכלית בנטל כפי שקורה כיום. כך לאחר העברת החוק, המדינה תקבע את הכללים בהם היא תישא בעלויות לעומת המקרים שבהם המבודד יידרש לשלם ובשיקולים של מצבו הכלכלי של המבודד והנסיבות שבהן יצא את הארץ. החוק צפוי לקבל היום גם את אישור ועדת שרים לחקיקה ולהיות מאושר במסלול מזורז בכנסת.