"במקום לדאוג להתפתחות שוק הדואר, משרדי התקשורת והאוצר עסוקים בהגנה על המונופול"

בדיון בוועדת הכלכלה, מתחריה של דואר ישראל מזהירים מפני הצעת החוק שנידונה בוועדה • לטענתם, הממשלה מקדמת רפורמה שתפגע בתחרות בתחום כדי להעלות את השווי של החברה לקראת הנפקתה

סניף דואר ישראל / צילום: תמר מצפי
סניף דואר ישראל / צילום: תמר מצפי

מתחריה של דואר ישראל מזהירים מפני פגיעה בתחרות במסגרת חוק הדואר. יו"ר מסר, אבשלום הרן, הזהיר מפני אישור חוק הדואר במסגרת דיון בוועדת הכלכלה הבוקר (א'). במסגרת החוק, דואר ישראל צפויה לקבל הסרה הדרגתית של הפיקוח על המחירים שלה, וכמו כן היא אמורה לקבל אישור לשיתוף-פעולה עם בתי דפוס, מה שצפוי להגביר את התחרות מול לקוחותיה בשוק העסקי.

הרן קרא לחברי הוועדה לבקש לראות את התמונה של פתיחת שוק הדואר באופן רחב. גם בן סוכמן, מנכ"ל דפוס בארי, השותפה בחברת מסר, הזהיר מפני ההשלכות של חוק הדואר על התחרות. זאת על רקע ההקלות שהחברה אמורה לקבל במסגרת הדיון על החוק ועל הפרטת החברה.

לדברי הרן, "נקבעו בחוק מספר דברים שמסכנים את התחרות בשוק הדואר. שתי ועדות ציבוריות בעבר דנו בתנאים של פתיחת שוק הדואר לתחרות. שתי הוועדות קבעו תנאים הכרחיים: 1. מתן גישה למרכזי חלוקה 2. הסרה מדורגת של הפיקוח על התעריפים. הגישה הפיזית הייתה ממש תנאי קריטי. שרים חתמו עליה והוחלט על קנסות. לא אכפו את ההחלטה, לא קנסו את הדואר. ועדת רוזן שהתכנסה לאחרונה הייתה ועדה פנים משרדית שאומרה כי אין מתן חובה למרכזי חלוקה, כלומר הדואר ישלוט בתחרות. הרפורמה תהפוך את הדואר למונופול פרטי".

מנכ"ל דפוס בארי אמר כי "אני שותף לחברה שהרימה ונענתה לאתגר והקימה תחרות בשוק הדואר. חברה שמפרנסת אלפי משפחות. היא האמינה ועדיין מאמינה שממשלת ישראל רואה בתחרות דבר חשוב והתחושה שלי היא שאם יתקבל החוק כמו שמציע משרד התקשורת לא תהיה תחרות בשוק. במקום לדאוג להתפתחות שוק הדואר, משרד התקשורת ומשרד האוצר עסוקים בהגנה על המונופול. מנסים למקסם את השווי של החברה לקראת הנפקה. ההגנה לא תוביל לשיפור השירות לאזרח. המחירים יעלו והשירות ייפגע. זה יהיה קטלני אם יאפשרו לדואר ליצור שיתוף-פעולה עם בית דפוס. אסור להכניס אותם למקום הזה. עיקר העיסוק שלנו הוא הדפסה של חברות שונות".