ארה"ב צפויה לאסור השקעות אמריקאיות בכמה חברות סיניות בגלל פעולות מעקב שהן מעורבות בהן

טיוטה של הכרזה של משרד האוצר אומרת שהחברות, כולל חברה גדולה לייצור רחפנים, עוזרות לסין לבצע מעקבים בקנה-מידה גדול אחר מיעוטים אתניים מוסלמיים

חברת DJI, אחת החברות שהממשל מנה בטיוטת התזכיר / צילום: Reuters, Blanches
חברת DJI, אחת החברות שהממשל מנה בטיוטת התזכיר / צילום: Reuters, Blanches

ממשל ביידן מתכנן לאסור על השקעה אמריקאית ביצרנית הרחפנים הגדולה ביותר בעולם ובשבע חברות סיניות אחרות, בגלל שארה"ב אומרת שהן משתתפות בפעולות המעקב ההמוניות של סין על מיעוטים אתניים מוסלמים בשטחה.

משרד האוצר של ארה"ב היה צפוי להכריז על ההכנסה לרשימה שחורה של שמונה החברות ביום חמישי, ולהוסיף אותן לרשימה של חברות התומכות בצבא סין, על פי טיוטה של ההחלטה שנצפתה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

החברות הנוספות ברשימה כוללות את ענקית ייצור הרחפנים המסחרית DJI Technology וכמה מפתחים מובילים של טכנולוגיית זיהוי פנים שסיפקו מוצרים לסוכנויות הביטחון הסיניות המעורבות במעקב והמעצר של אויגורים ומיעוטים מוסלמיים אחרים במחוז שינג'יאנג.

בטיוטת ההחלטה, הודיע משרד האוצר ש"הפעולה מדגישה עד כמה חברות פרטיות בתחומי ההגנה וטכנולוגיית המעקב משתפות פעולה עם מאמצי הממשלה לרדוף אחר מיעוטים אתניים". ההכנסה לרשימה השחורה דווחה לראשונה על ידי הפיננשיאל טיימז ובמסגרתה ייאסר על אמריקאים להשקיע בחברות שברשימה.

דוברת של משרד האוצר סירבה להגיב או לאשר את ההכרזה הצפויה.

אדם ליסברג, הדובר האמריקאי של DJI, אמר שהחברה לא קיבלה כל הודעה רשמית על ההכנסה לרשימה שחורה ולכן לא יכולה להגיב עליה. בשנה שעברה, כש־DJI הושמה ברשימה שחורה נפרדת של משרד המסחר בגלל סיבות דומות להחרמתה על ידי משרד האוצר, החברה טענה "שלא עשתה דבר המצדיק" את העונש שהוטל עליה.

ממשל ביידן הרחיב את מאמציו בשבועות האחרונים להגביל גישה של חברות טכנולוגיה סיניות להשקעות בארה"ב, מיכון מתקדם וטכנולוגיה מובילה בתחומים אחרים. החברה SenseTime Group, חברה סינית המפתחת טכנולוגיית זיהוי פנים, עיכבה תוכניות להנפקה בבורסה של הונג קונג לאחר שהוכנסה לרשימה השחורה של השקעות בשבוע שעבר.

בכירים אמריקאים גם שוקלים להוסיף עוד חברות טכנולוגיה סיניות כבר ביום חמישי לרשימה הנפרדת של משרד המסחר, השולטת על ייצוא של סחורות ומוצרים אמריקאיים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. אחד האנשים אמר שההכנסות החדשות לרשימה, המכונה רשימת הישויות, מכוונות נגד חברות מעקב וחברות ביוטכנולוגיה.

רוב החברות שזוהו כמועמדות לרשימה שחורה בטיוטה של ההכרזה של משרד האוצר היו בעבר ברשימת הישויות של משרד המסחר. שמן של כמה מהחברות גם הוזכר בעבר במסמך מייעץ של משרד האוצר, מה שהיווה למעשה אזהרה לחברות אחרות ולמשקיעים להימנע מהן.

ההכנסה לרשימה השחורה של משקיעים אוסרת על רכישה או החזקת ניירות ערך, כולל נגזרות, בסיום תקופה של 60 יום שנועדה לאפשר למחזיקים קיימים בניירות ערך של החברות למכור אותם. הרשימה גם אוסרת על החברות הנמצאות בה שיהיה להן חלק בבעלות על חברות אמריקאיות, באופן ישיר או עקיף.

בין החברות ששמן הוזכר בטיוטת ההחלטה נמצאות החברות Cloudwalk Technology, Megvii Technology, Netposa Technologies ו־Xiamen Meiya Pico Information, שסיפקה טכנולוגיית זיהוי פנים וטכנולוגיות אחרות לסוכנויות הביטחון בשינג'יאנג.

סין ניהלה קמפיין נרחב של מעקב ומעצרים של אויגורים ומיעוטים אחרים בשינג'יאנג לאחר אלימות מעת לעת שפקידים סינים תיארו כמעשי טרור.

החברות לא הגיבו לבקשות תגובה.

באופן נפרד, הטילה ארה"ב סנקציות על אדם סיני וארבע חברות שהיו בין 25 חברות, קרטלים ואנשים זרים שהם מעורבים לכאורה בסחר בסמים. העונשים הוכרזו במקביל לשני צווים נשיאותיים חדשים שנועדו להתמודד עם האיומים שארגוני פשע בינלאומיים מציבים לארה"ב. בצו אחד מורחבת סמכות הממשל להטיל סנקציות על ארגוני פשע בינלאומיים בעוד שהצו השני מודיע על הקמת מועצה בין סוכנויות אמריקאיות שונות העוסקת בפשע מאורגן החוצה גבולות של מדינות.

פקיד בכיר של הממשל אמר שהאדם הסיני עליו הוטלו סנקציות סחר בפנטניל, בכימיקלים המרכיבים אותו ובסמים סינתטיים אחרים.

בכירים אמריקאים אומרים שרשתות כמו זו שכיוונו אליה ביום רביעי מעורבות לעתים קרובות בפעילויות פליליות אחרות ועובדות עם ארגוני טרור ועם גורמים אחרים הפוגעים באינטרסים של ארה"ב.