בחירות ראשונות בלי אופוזיציה בהונג קונג היום ברקע השאלה האם אנשים יבואו לקלפיות?

כשמועמדי האופוזיציה כלואים, מצביעים רבים צפויים להחרים את הבחירות היום

בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung
בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

הונג קונג מתכוננת לערוך את הבחירות הראשונות שלה מאז צעדי הענישה של סין בנושא הביטחון הלאומי. בבחירות יתמודד מגוון מועמדים - שכולם אושרו על ידי סין, בעוד שעשרות מתמודדים מהאופוזיציה נמקים בבתי הכלא ועל אחרים נאסר בפועל להשתתף בבחירות.

ישנו ספק מועט לגבי התוצאה. רק לגבי השאלה כמה אנשים ייצאו להצביע.

סקרי דעת קהל מצביעים על ירידה היסטורית באחוז המצביעים לאחר שנעשה שינוי גדול במערכת הפוליטית בעיר על ידי בייג'ינג מוקדם יותר השנה. כל המועמדים אושרו כ"פטריוטים" ונאמנים למפלגה הקומוניסטית השולטת בסין, בהתאם למטרות מבצע הביטחון הלאומי שנעשה בעיר לאחר הפגנות גדולות למען הדמוקרטיה בהונג קונג ב־2019. מספר המושבים עליהם מצביעים האזרחים בבחירות גם הוא קוצץ לפחות מרבע, לאחר שקודם לכן עמד על כמחצית.

משטרת הלוחמה בשחיתות עצרה בשבועות האחרונים 10 אנשים על כך שלכאורה שכנעו מצביעים להחרים את הסקרים או להטיל פתק לבן בקלפיות במחאה. המעצרים היו חלק מאכיפה של חוק חדש מהשנה, הקובע עד שלוש שנות מאסר וקנסותשל עד 25 אלף דולר על מפירי כללי הביטחון הלאומי החדשים. כמה מהעצורים שיתפו פוסט בפייסבוק של מחוקק לשעבר מהונג קונג שקרא למצביעים לשים בקלפיות פתקים לבנים במחאה על השינויים שבייג'ינג עשתה במערכת הפוליטית בהונג קונג.

על מנת להוציא מהבתים את 4.5 מיליון המצביעים הרשומים בהונג קונג, מציעה העיר נסיעות בחינם באוטובוסים וברכבת התחתית והקימה אתרי הצבעה בגבול לאזרחים החיים בצד הסיני. ישנו אפילו קלפי במרכז המנוהל על ידי הממשלה לאנשים הנכנסים להונג קונג וחייבים בבידוד. כללי הבידוד הקשורים לקורונה בהונג קונג הם מחמירים.

"הממשלה מאוד רוצה שיהיה אחוז הצבעה גבוה בבחירות ביום ראשון", אמר אריק לאי, עמית מחקר המתמחה בחוק בהונג קונג ובפוליטיקה שלה באוניברסיטת ג'ורג'טאון. כישלון בכך יראה לקהילייה הבינלאומית שהאנשים בהונג קונג לא תומכים במערכת החדשה, אמר לאי.

מעבדת ניסויים

ההצבעה ביום ראשון מגיעה בעת שסין מקדמת את מה שהיא מתארת כגרסה שלה של דמוקרטיה וכאלטרנטיבה לשלטון בסגנון מערבי - והונג קונג היא מעבדת הניסויים של זה. סין התגאתה ביתרונות של השיטה שלה לכל אורך "פסגת הדמוקרטיה" המקוונת שנערכה בחסות אמריקאית בשבוע שעבר, פגישה שכללה דברים מאת נייתן לו, פעיל הדמוקרטיה הבולט מהונג קונג שברח מהעיר בשנה שעברה. גם ארה"ב וגם בריטניה אמרו שכללי הבחירות החדשים בהונג קונג חתרו תחת שלטון החוק הדמוקרטי בעיר.

סקר שנערך החודש על ידי מכון מחקר דעת הקהל של הונג קונג (PORI), מצא ש־48% מהמצביעים הרשומים מתכננים להשתתף בבחירות ביום ראשון, שפל לפחות משנת 1991. יותר מחצי מהנשאלים אמרו שהם לא מאמינים שאף אחד מהמועמדים לקולות העם ראוי לתמיכתם.

אחוז המצביעים עצמו בבחירות ביום ראשון עשוי להגיע לפחות מ־30%, זאת תוך לקיחה בחשבון של נטיית המצביעים להקצין את כוונתם להצביע, כך אמר צ'ונג קים־ווא, סגן נשיא מנכ"ל המכון, שתיאר את המצביעים כאדישים. בבחירות האחרונות לרשות המחוקקת ב־2016 עמד אחוז המצביעים על 58%.

המנהלת של העיר קארי לם ובכירים אחרים דחקו במצביעים להשתתף בבחירות, וציינו שיום ראשון הוא "יום גורלי". אבל לם גם אמרה לתקשורת הסינית החודש שאחוז המצביעים אינו חשוב, ומספר קטן יותר של מצביעים עשוי אפילו להצביע על סיפוק לגבי האופן בו מנוהלת העיר.

בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung
 בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

טד הואי, מחוקק לשעבר שיצא לגלות מרצון וקרא בפייסבוק לאזרחי הונג קונג להצביע בפתק לבן, היה בדרך להפוך לאחד המחוקקים הפופולריים ביותר בתנועה בעד דמוקרטיה בהונג קונג, והוביל בפריימריז הלא רשמיים לאופוזיציה בקיץ של 2020 לקראת הבחירות, שהיו אמורות להיערך בספטמבר של אותה שנה. אבל ממשלת הונג קונג דחתה את הבחירות, בגלל מגפת הקורונה. הואי ברח מהעיר לאחר מכן, וכיום הוא מתגורר באוסטרליה, בעוד ש־47 מועמדים אחרים שהשתתפו בפריימריז נעצרו על ידי משטרת הביטחון הלאומי בינואר והם מחכים למשפט על אישומים הכוללים הסתה.

"אני חושב שהבחירות האלה לא לגיטימיות, ואני חושב שהמועצה המחוקקת הזו כפי שהיא מכונה, שהולכת להיבחר, הולכת לשמש כחותמת גומי", אמר הואי. "בייג'ינג רוצה לוודא שהיא יכולה לשלוט לגמרי ולחזות את המצב לגבי תוצאות הבחירה, והתוצאה היא מודל הבחירות שיש לנו היום".

הואי מבוקש על ידי משטרת הביטחון הלאומי, ובחודש שעבר שופט הוציא נגדו צו מעצר נפרד בגלל הפוסט שכתב בפייסבוק.

כשאלפים מתושבי הונג קונג יצאו מהעיר ב־18 החודשים האחרונים, כמה אנשים ברשתות חברתיות השתמשו בתגית #ReleaseMyCandidate על מנת למשוך תשומת לב לפוליטיקאים בכלא, כמו הפעיל הבולט ג'ושוע וונג, מחוקק לשעבר ופעיל איכות הסביבה אדי צ'ו והעיתונאית שהפכה לפעילה גווינת' הו.

אפילו לפני המהפך הפוליטי של בייג'ינג, המועצה המחוקקת בהונג קונג נטתה לכיוון המחנה הנאמן לבייג'ינג. מושבים הנבחרים בבחירות ישירות היוו כחצי מהמושבים, והשאר נשלטו על ידי קבוצות אינטרס ואנשי מקצוע שנטו לנקוט בעמדות התואמות את נטיית הממשלה הסינית.

למרות הסידור הזה, העיר הייתה מאופיינת בנוף פוליטי המאופיין במעורבות פעילה. סכסוכים בין הממסד לאופוזיציה הפרו־דמוקרטית לעתים הפכו לסצינות כאוטיות בבית המחוקקים. פיליבסטרים, עזיבות תיאטרליות של בית המחוקקים באמצע המושב ולעתים אפילו קטטות פרצו בעקבות חוקים שנויים במחלוקת.

במסגרת החוקים החדשים, בית המחוקקים יגדל מ־70 ל־90 מושבים, אבל כמות המושבים הנבחרים בבחירות ישירות על ידי תושבי הונג קונג קטנה מ־35 ל־20. מועצת הבחירות החזקה במדינה - גוף שיש בו אנשים הנאמנים לבייג'ינג האחראים לבחור את מנכ"ל או מנכ"לית העיר - בוחרים כמעט חצי מהמחוקקים ומשפיעים על מינויים של החצי השני.

בחירות בהונג קונג ברקע השאלה האם אנשים יבואו לקלפיות / צילום: Reuters, TYRONE SIU
 בחירות בהונג קונג ברקע השאלה האם אנשים יבואו לקלפיות / צילום: Reuters, TYRONE SIU

המערכת הזו בעצם הופכת את הכיוון שהותווה לזכות בחירה לכולם ומנוסח במילים בחוקת העיר שאומצה כשבריטניה החזירה את הונג קונג לידי סין ב־1997, כך אמר דרק יואן, פרשן פוליטי מהמרכז בהונג קונג, הנשוי ליוניס יונג, פוליטיקאית התומכת בבייג'ינג ומתמודדת בבחירות הנוכחיות. "סין תרצה להשתמש בהונג קונג על מנת להראות איך היא לאט־לאט הופכת מדמוקרטיה בסגנון מערבי לדמוקרטיה בסגנון סיני ובמה הדרך הזו עדיפה", אמר.

מי שמבקשים מקום בגוף המחוקק אלו פוליטיקאים בפרופיל גבוה ממחנה הממסד וידועים פחות שיש להם קשרים למפלגה התומכת בבייג'ינג או נתמכים על ידיה, וכן מנהלים ואליטות של אנשי העסקים מחברות הנמצאות בסין.

כמה מועמדים הציגו את עצמם כעצמאים או חסרי תווית פוליטית ברורה, ובודדים אמרו שהם תומכים בדמוקרטיה, אם כי הם לא נתמכים או מוכרים על ידי קבוצות הפועלות למענה.

כמה מועמדים הציגו רק מצע קצר או לא חד משמעי. המסר של אחד המועמדים הראה נקודה לבנה על רקע כחול עם המשפט "האם אתה באמת רוצה את הכל מאותה חבילה?" - פתגם קנטונזי המדבר על היד המנצחת במשחק מה־ג'ונג, הכולל כלי משחק מאותו סוג וצבע.

"אנו פשוט שואלים, 'מה אתם הולכים לעשות בבחירות?'"

מצב הרוח סבב הבחירות רגוע יחסית. פוסטרים של הפוליטיקאים הרוצים להיבחר נראים במקומות שונים בעיר, אבל ברחובות אין עצרות בהן מועמדים פונים לציבור. "המחנה הנאמן לממסד רואה שלצד השני אין באמת יכולת להתארגן, אז הם לא מרגישים דחיפות לוודא שהם יצליחו", אמר איוואן צ'וי, מרצה בכיר על במחלקה לממשל ויחסי ציבור באוניברסיטה הסינית של הונג קונג.

רג'ינה איפ, פוליטיקאית ומועמדת בולטת התומכת בבייג'ינג, אמרה שהתנהגות לא ראויה, וטקטיקות חסימה של חברי האופוזיציה הפריעו לבית המחוקקים הקודם. "אני חושבת שהסדר במועצה המחוקקת ישתפר ונהפוך ליעילים יותר", אמרה איפ. "נהיה בעמדה טובה יותר לעזור לפתור את הבעיות הרבות של הונג קונג, כמו המחסור בקרקעות ובדירות".

סקר של PORI מהעת האחרונה מצא שכמעט שלושה רבעים מהנסקרים לא יכלו לנקוב בשמם של המועמדים הרצים במחוזות שלהם. צ'ונג, הסוקר, גילה שהמכון שלו נמצא תחת ביקורת בגלל ששאל את התושבים על כוונותיהם לגבי הבחירות. בשבוע שעבר, פיפלז דיילי, עיתון הדגל של המפלגה הקומוניסטית, פרסם מאמר שטען שסקרי אחוז המצביעים של המכון הם ניסיון לחתור תחת אושיות החברה.

צונג אמר שהוא בטוח שהוא לא מפר את החוק. "אנחנו לא מציעים לאנשים לנהוג כך או אחרת", אמר. "אנחנו לא רומזים על כלום. אנו פשוט שואלים, 'מה אתם הולכים לעשות בבחירות?'"