תדיר גן מזנקת בכ-50%: תספק רכיבים לאאודי ב-15 מיליון דולר

המנכ"ל ערן תיבון: "יש להסכם זה חשיבות מיוחדת עקב היותו מיועד לשימוש ברכבים חשמליים. המעבר מרכבים מבוססי דלק למכוניות חשמליות בהן הרגישות למשקל הרכב היא גבוהה, מגביר את האטרקטיביות למוצרי אורטל כיוון שמגנזיום הוא חומר בעל משקל סגולי נמוך"

מכונית אאודי / צילום: יח''צ
מכונית אאודי / צילום: יח''צ

מניית תדיר גן  נסחרה היום (א') בבורסה בעלייה חדה של כ-50%, לאחר שהחברה דיווחה על הסכם מסגרת עליו חתמה החברה הבת, אורטל, עם לקוח חדש. במסגרת ההסכם החדש, מונתה אורטל כספק בלעדי של רכיב מגנזיום המיועד לרכב חשמלי של חברת אאודי (Audi) מקבוצת פולקסווגן הגרמנית.

היקף הסכם המסגרת עומד על כ-15 מיליון דולר (47 מיליון שקל) למשך תקופה של חמש שנים. בהתאם להסכם, תייצר אורטל מכלולים ממגנזיום המיועדים לרכבים חשמליים מתוצרת אאודי, אשר צפויים להיכנס לייצור סדרתי במהלך המחצית הראשונה של שנת 2022.

ערן תיבון, מנכ"ל תדיר גן, ציין כי הוא גאה להוסיף את חברת אאודי לרשימת יצרני המכוניות המשתמשות במוצרי אורטל. "מוצרי אורטל משמשים יצרני רכב מובילים כגון ג'נרל מוטורס ומאן כבר שנים רבות ותוספת של יצרן מקבוצת פולקסווגן הוא צעד חשוב עבורנו".

תיבון הוסיף כי "יש להסכם זה חשיבות מיוחדת עקב היותו מיועד לשימוש ברכבים חשמליים. המעבר מרכבים מבוססי דלק למכוניות חשמליות בהן הרגישות למשקל הרכב היא גבוהה, מגביר את האטרקטיביות למוצרי אורטל כיוון שמגנזיום הוא חומר בעל משקל סגולי נמוך ואנו מאמינים שיצרני רכבים חשמליים נוספים יבחרו לעבור לשימוש ברכיבי מגנזיום".

לתדיר גן ותק של למעלה מ-30 שנה באספקת מכלולים מכאניים לתעשיית הרכב. החברה הבת אורטל יציקות מגנזיום, מתמחה בייצור מכלולי מגנזיום ביציקות לחץ לתעשיית הרכב העולמית. כל תוצרת החברה מיוצאת ליצרניות הרכב בארה"ב ואירופה.

בחודש יולי 2021 הפכה קבוצת DBSI-ברין, אשר בבעלות ברק דותן ויוסי בן שלום, לבעלת השליטה בתדיר גן, לאחר שקיבלה ללא תמורה את מניות השליטה (54.61%) בחברה מידיה של קרן פימי. במסגרת העסקה, נקבע כי DBSI וברין ישלמו לקרנות פימי תמורה עתידית מותנית, על-פי מנגנון שקבע בהסכם והמכירה ואשר מבוסס על שיעור מתוך התקבולים שינבעו לרוכשות לאחר החזר השקעתן בחברה.

התחייבות הרוכשות לתשלום התמורה המותנית תהיה בתוקף במשך 10 שנים ממועד ההשלמה ומוגבלת לסכום מקסימלי של 10 מיליון דולר. בנוסף, העמידו הרוכשות לתדיר-גן הלוואת בעלים של 4 מיליון שקל לצורך פירעון חובות בנקאיים.

מיד לאחר רכישתה על ידי קבוצת DBSI - ברין, החלה תדיר גן בהליכי הבראה וצמיחה, במסגרתם פרעה בין היתר את מלוא החוב הבנקאי שלה (כחלק מהסדר בנקים כולל). בחודש ספטמבר השנה דיווחה תדיר גן כי חתמה על הסדר חוב עם הבנקים המממנים שלה - הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי הראשון.

במסגרת ההסדר, פרעה החברה לבנקים סכום של 8.45 מיליון שקל המהווה 50% מסך חובותיה כלפיהם, ואילו הבנקים הסכימו למחול עת המחצית השניה של החוב. בנוסף, קיבלו הבנקים במסגרת ההסדר גם כתבי אופציה הניתנים למימוש ל-5% ממניות תדיר-גן, לאחר ההקצאה.

ברק דותן, יו"ר תדיר גן, אמר היום, כי "אני רוצה להודות לצוות עובדי החברה המסור ובראש ובראשונה למנכ"ל החברה, ערן תיבון, על הדבקות במטרה אשר הביאו להכרה ביכולות תדיר-גן מצד תאגיד ענק כמו פולקסווגן. במהלך השנים תדיר-גן התמודדה עם אתגרים מורכבים, אך ידעה לעמוד מולם. לאחרונה רכשנו את השליטה בחברה ואני שמח לבשר כי ההסכם לאספקת המכלולים לרכבי פולקסווגן הוא חולייה חשובה בשרשרת מהלכי ההבראה אותם אנו מקדמים בחברה ואנו מאמינים כי הסכמים נוספים יבואו בעקבותיו".


הקורונה השפיעה על לקוחות החברה 

מאז 2016 סובלת תדיר-גן מהרעה במצבה, וכתוצאה מכך כללו רואי החשבון שלה הערת עסק חי בדוחות הכספיים של תדיר-גן החל מ-31 בדצמבר 2016. הערת העסק חי לא הופיעה בדוח השנתי של 2020, אולם נרשמה בו הפניית תשומת לב למצבה העסקי של החברה, לנוכח הפסדיה המתמשכים.

ההרעה במצבה אף הובילה את תדיר גן לנטוש ב-2018 את החברה הבת לשעבר, ADB, שפועלת בגרמניה. לתדיר-גן נוצר אז הפסד של כ-18 מיליון דולר כתוצאה מהפעילות המופסקת של ADB, אולם גם לאחר מכן כשפעילותה נותרה רק בישראל, התקשתה החברה להתאושש.

בשנים 2018-2020 רשמה תדיר-גן הפסד תפעולי כולל של 5.8 מיליון דולר, והפסד נקי של 24.64 מיליון דולר, אשר נבע ברובו מהפסקת פעילותה של החברה הבת בגרמניה. בשנת 2020 גם סבלה תדיר-גן מירידה של 31% בהכנסות ל-17.9 מיליון דולר בלבד, שנבעה לדברי החברה בעיקר מהשפעות הקורונה על לקוחות החברה. "הקיטון במכירות בתחום המגנזיום נובע מהתפשטות נגיף הקורונה לשנת 2020, אשר גרמה לירידה בהיקפי ההזמנות של הקבוצה", נכתב בדוח הדירקטוריון לסיכום 2020.

את המחצית הראשונה של 2021 סיכמה תדיר-גן עם עלייה של 5.5% בהכנסות ל-10.1 מיליון דולר, אולם גם עם ירידה של כ-43% ברווח התפעולי התזרימי (EBITDA) ל-553 אלף דולר, וזאת עקב עלייה של 15% במחירי חומרי הגלם בתקופה זו, לצד גידול בהוצאות החשמל. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 3.15 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021, אשר נבע ברובו מהוצאות חד-פעמיות של 2.5 מיליון דולר.

הוצאות חד-פעמיות אלו כללו הפרשה בגין הליך משפטי בתביעת הבנק המממן בגרמניה נגד החברה הבת לשעבר ADB, וכן בגין מחיקת המלאי הטכני של תדיר-גן. נכון לסוף יוני 2021 הציגה תדיר-גן הון עצמי שלילי (גירעון בהון) של 2.2 מיליון דולר. בעקבות ההודעה היום זינקה כאמור מניית החברה בכ-60% ושווי החברה טיפס ל-55 מיליון שקל (17 מיליון דולר).