עכשיו זה רשמי: תחנת הכוח דליה תרכוש גז טבעי מתמר עד 2035

לאחרונה חשף גלובס כי בעלי תחנת הכוח הפרטית מבקשים לצאת מההסכם עליו חתמו בעבר מול אנרג'יאן, בשל העיכוב בהפקת הגז ממאגר כריש, ולעבור לתמר • כעת הודיעה שותפות תמר כי ההסכם נחתם, בכפוף למספר תנאים מתלים וכי ההסכם צפוי להגדיל את ההכנסות מהמאגר בכ-1.5 מיליארד דולר

קידוח תמר / צילום: יח''צ
קידוח תמר / צילום: יח''צ

כפי שנחשף לאחרונה בגלובס, תחנת הכוח דליה, שמוחזקת על ידי חברת דליה אנרגיות שבשליטת משקי הקיבוצים, איש העסקים ג'ורג' חורש ועוד, תרכוש את מלוא הגז הטבעי שדרוש להפעלתה עד 2035 ממאגר "תמר". זאת בשונה מהסכם עליו חתמו אנשי דליה לפני כארבע שנים לרכישת נתח משמעותי מהצריכה שלהם בהיקף שנתי של 0.8 BCM ממאגר כריש שמוחזק על ידי חברת אנרג'יאן.

הרקע למעבר הלא שגרתי הינו הודעתה של אנרג'יאן בשנה שעברה על עיכוב בתחילת הפקת הגז ממאגר "כריש", שכעת מתוכנן לפי החברה לאמצע 2022. בהמשך להודעת העיכוב, החל להתקיים הליך בוררות (שממשיך גם כיום) בין הצדדים, במהלכו התברר כי בדליה שוקלים לעבור לרכוש גז טבעי ממאגר אחר. כבר כיום צורכת דליה אנרגיות את הגז הטבעי שלה מתמר, כאשר לפי ההסכם המקורי החל מתחילת ההפקה של כריש, היא הייתה אמורה לצרוך כשני שלישים מסך הגז הטבעי השנתי שלו היא זקוקה מאת מאנרגי'אן. על כן ההסכם שנחתם כעת, למעשה משאיר אותה בתצורה הקיימת שינה רכישה של מלא הגז הטבעי שלו היא זקוקה ממאגר תמר.

הבוקר (ב') הודיעה שותפות מאגר תמר בדיווח לבורסה כי אחרי מו"מ בין הצדדים נחתם ההסכם, בכפוף למספר תנאים. במסגרת ההסכם, יספק מאגר תמר לדליה גז טבעי עד לשנת 2035 כאשר ההסכם כולל סעיף לרכישת כמות גז מינימלית (Take Or Pay) יומית, זאת בנוסף לכמות מינימלית שנתית. בשותפות מעריכים שההכנסה הנוספת מהסכם זה הינה כ-1.5 מיליארד דולר להכנסות מתמר, ובסף הכל ההסכם מול דליה, יביא להכנסות של 2.2 מיליארד דולר (כולל כמות הגז שכלולה בהסכם הקיים. ג"ל).

החתימה על תיקון ההסכם עם מאגר תמר תיכנס לתוקף ביולי 2022 ועד לשנת 2035 ותיכלול הצמדה לתעריף החשמל והתחייבות לרכישת כמות מינימאלית מצד דליה אנרגיות. בנוסף, קבעו הצדדים שני מועדים לפתיחת ההסכם - בשנת 2026 ובשנת 2030 בהם ניתן יהיה לבצע שינויים לרבות הפחתה ותוספת מחיר. בין התנאים המתלים להסכם - אישור של רשות התחרות להסכם, סיום הליך הבוררות של דליה מול אנרג'יאן עד אמצע 2023, ואישור של השותפה החדשה בתמר - חברה מובאדללה מהאמירויות.

מתמר פטרוליום וישראמקו שהן מבעלות השליטה במאגר תמר נמסר: "אנו גאים בבחירה של אחד מלקוחות הגז הגדולים והמשמעותיים במשק להמשיך בשותפות ארוכת הטווח, ובהבעת האמון שמבוססת על יכולת מוכחת לספק גז טבעי באופן אמין ורציף. הסכם זה צפוי להגדיל את היקף ההכנסות המצטבר מהמאגר בכ-1.5 מיליארד דולר ולייצר ודאות תזרימית ארוכת טווח. מאגר תמר ימשיך להוביל את משק הגז וערוך לאספקה של גז טבעי לצרכים ההולכים וגדלים של המשק הישראלי וכן לשווקים האזוריים".