האומיקרון יקלקל? מספר דורשי העבודה בשפל מאז פרוץ המגפה

מספר דורשי העבודה הפעילים בסוף חודש נובמבר היה 191.6 אלף, זאת לעומת 248 אלף בסוף אוקטובר • בשירות התעסוקה אומרים כי לא בטוח שמי שנגרע ממצבת דורשי העבודה חזר לעבודה

לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר
לשכת התעסוקה בראשון לציון / צילום: אביבה גנצר

אחרי ההכרזה של ראש הממשלה נפתלי בנט שאנו עומדים בפני גל חמישי של מגפת הקורונה וההמלצה למקומות עבודה לעבור לעבודה מהבית, מפרסם היום שירות התעסוקה נתונים חיוביים לסוף נובמבר.

לפי "דופק שוק העבודה" המסכם את חודש נובמבר, מספר דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה ירד בסוף החודש למספר הנמוך ביותר מאז תחילת המגפה - 191.6 אלף דורשי עבודה, לעומת 248 אלף בסוף אוקטובר. בשירות התעסוקה מציינים כי "סקר כוח אדם של הלמ"ס סוקר תחת הגדרות ומתודולוגיה שונים ובשירות התעסוקה מדווחים על מספר דורשי העבודה המתייצבים בלשכות (נתונים מנהליים לעומת סקר)". לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה נרשמו במחצית אוקטובר כ-290 אלף מובטלים.

בשירות התעסוקה אומרים כי לא בטוח שמי שנגרע ממצבת דורשי העבודה חזר לעבודה. "סביר שרבים מבין מסיימי הזכאות לא חזרו לעבודה ולא מעט מהם יתקשו לשוב לעבודה, מהם שעלולים להזדקק לקצבאות סוציאליות ומהם שאף עלולים לפרוש משוק העבודה, בהינתן שמסיימי הזכאות הם דורשי עבודה מבוגרים (בני 45 ומעלה)", נמסר משירות התעסוקה.

באוקטובר הגיעה לסיומה תקופת הזכאות לדמי אבטלה לבני 45 ומעלה, ובכך הסתיימה הזכאות לדמי אבטלה של כלל דורשי עבודה שנפלטו ממעגל העבודה במשבר הקורונה. לשם השוואה, בין סוף יולי לסוף ספטמבר, אז החלו לראות את ההשפעה של סיום דמי האבטלה לבני ה-45 ומטה, ירד מספר דורשי העבודה ב 14.6% בלבד.

כעשרה חודשים לתחילת מבצע החיסונים ולחזרת המשק לפעילות, מספר דורשי העבודה עולה בקצב גבוה מהצפוי ואילו מספר המשרות הפנויות עולה בעקביות בחודשים האחרונים. על פי נתוני הלמ"ס מספר המשרות הפנויות עמד בנובמבר על כ-150 אלף. את הפרדוקס מסבירים בשירות התעסוקה בשלוש מגמות שאפיינו את שנת 2021 - האחת, תמה תקופת הזכאות לדמי אבטלה למי שנפלט משוק העבודה במהלך משבר הקורונה, אשר הובילה לירידה במספר דורשי העבודה; השנייה, שינוי בסדרי העדיפויות של העובדים שמחפשים גמישות ואיזון ופחות מתפשרים על משרות; השלישית, השוק היום הרבה יותר דיגיטלי, מהיר ותובע מיומנויות עבודה אחרות. כך, שאין הלימה בין מה שהשוק מחפש לבין מה שיש לדורשי העבודה להציע.

בשירות התעסוקה מעריכים הלחץ הכלכלי צפוי לתת אותותיו ובחודשים הקרובים מספר המשרות הפנויות עתיד לרדת, אם כי באופן איטי יותר מהירידה בדורשי העבודה. באגף המחקר מבהירים כי "לא יהיה מנוס מלחזק את מיומנויות דורשי העבודה ולא זו אף זו אלא גם של העובדים במשק, שוק העבודה משתנה, מי שלא יידע להתאים עצמו לדרישותיו החדשות פשוט יישאר מאחור".