70% מתושבי הונג קונג החרימו את הבחירות למועמדים שממשלת סין אישרה מראש

אחוז המצביעים בבחירות ביום ראשון מציין שפל בבחירות לגוף המחוקק מאז שהעיר חזרה לשלטון סיני ב־1997

בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung
בחירות בהונג קונג / צילום: Associated Press, Kin Cheung

רוב המצביעים בהונג קונג התעלמו מבחירות בעיר על מועמדים למועצה המחוקקת שאושרו על-ידי בייג'ינג, מכה למאמצי הממשלה להראות שהיא נהנית מתמיכה עממית לאחר פעולות ענישה הקשורות לביטחון הלאומי שמחצו את ההתנגדות הפוליטית בעיר.

אחוז המצביעים ביום ראשון היה הנמוך ביותר לבחירות למועצה המחוקקת מאז שהעיר הוחזרה לסין מהשליטה הבריטית לפני יותר מעשרים שנה. רק 30.2% מ־4.5 מיליון המצביעים הרשומים בעיר הצביעו, על-פי ספירה של הממשלה. ב־2016, אחוז המצביעים עמד על 58.3%. אחוז המצביעים הנמוך ביותר הקודם מאז שהונג קונג עברה לידי הסינים היה 43.6% בשנת 2000.

במסגרת סדרה של כללי בחירות חדשים שהונהגו ביוזמת סין השנה, המועמדים נבדקו לעומק על-ידי הרשויות ומספר המושבים של מחוקקים הנבחרים באופן ישיר על-ידי המצביעים קוצץ לפחות מרבע מבית המחוקקים, לעומת חצי ממנו ב־2016. עשרות מועמדי אופוזיציה פוטנציאליים נמקים בבתי הכלא על אישומים של הסתה. אחרים ברחו מהעיר או עזבו את החיים הפוליטיים.

"הבחירות האלה אינן באמת בחירות, אז אין טעם להצביע", אמרה יויו יונג, בת 34 העובדת בחינוך ולא התכוונה להצביע.

ממשלת העיר שלחה בשבת הודעות טקסט לאזרחים בבקשה שייצאו להצביע ואפילו הציעה להם נסיעות חינם בתחבורה הציבורית ביום ראשון. במקום ללכת להצביע, עם זאת, קהלים גדולים התפרשו ברחבי העיר לימי טיול, מילאו את רובעי הקניות, הפארקים ואתרים תיירותיים אחרים. לקראת הבחירות, סוקרים מצאו שהעניין בבחירות בימים שלקראתן היה מינימלי.

ג'ון לי, הפקיד השני הבכיר ביותר בהונג קונג, אמר ביום ראשון שפוליטיקאים שאסור היה להם לרוץ היו בוגדים שהפריעו לתפקוד המסודר של ממשלת העיר. אחוז מצביעים גבוה, אמר, היה נחוץ על-מנת להביס כוחות שרצו להרוס את הבחירות של יום ראשון.

"אנו חייבים לוודא שהם לא יצליחו, אז אנחנו נהפוך את הבחירות האלה להצלחה. זו הסיבה שאנו חייבים לצאת להצביע", אמר.

מעבר ל־20 המושבים הנבחרים בהצבעה עממית, הנותרים נבחרים על-ידי קבוצות אינטרס מיוחדות או ממונים על-ידי וועדת בחירות בת 1,500 חברים המורכבת מאנשים הנאמנים לבייג'ינג. בין הקבוצות השונות בחלוקה לפי עיסוק, אחוז המצביעים היה נמוך במיוחד אצל מורים, חובשים ופרמדיקים ועובדים סוציאליים. 

"לא רואים את הבחירות האלה כאמינות" 

"אנשים לא רואים את הבחירות האלה כאמינות או בעלות משמעות. זו הסיבה שהם לא יוצאים להצביע", אמר סטיב טסאנג, מנהל מכון SOAS China בלונדון המתמחה בפוליטיקה של הונג קונג. כשלון הממשלה להגיע אפילו לליבת המצביעים שלה שייצאו להצביע הראה ש"הם פועלים מאוד מאוד רע", אמר.

המנכ"לית של הונג קונג קארי לם אמרה שלא הממשלה שלה ולא הרשויות בבייג'ינג קבעו איזשהו יעד לאחוז ההצבעה. לקראת סוף יום ראשון, פרסמה הודעה בה הודתה לבוחרים ואמרה שאחוז המצביעים היה הפגנת תמיכה במערכת הבחירות לאחר שנערכו בה שינויים.

למרות שעשו סידורים לתורים ארוכים, אתרי הקלפיות היו שקטים ברובם והיו בהם מצביעים בודדים. המשטרה הגבירה את האבטחה ברחבי העיר, וקבוצות של שוטרים במדים כחולים היו מוכנים לפעולה באתרי הצבעה רבים.

כמה אנשים ברשתות חברתיות העלו צילומים שהשוו בין הבחירות לסצינות מנובמבר 2019, אז התושבים עמדו בתורים ארוכים להצביע בבחירות מקומיות. הבחירות ההן קרו לאחר חודשים רבים של הפגנות בעד הדמוקרטיה ואחוז המצביעים בהן היה הגדול ביותר מכל בחירות בהיסטוריה של הונג קונג. האופוזיציה ניצחה בבחירות ההן בפער גדול.

הרבה מהאנשים שנבחרו אז נפסלו או התפטרו, בזמן שמפלגות האופוזיציה, ארגוני העובדים וקבוצות תקשורת בעד הדמוקרטיה התפזרו לאחר חוק הביטחון הלאומי שסין החל לאכוף בשנה שעברה.

הבחירות למועצה המחוקקת נקבעו בתחילה לספטמבר של שנה שעברה אבל נדחו על-ידי בכירים שציינו את המגפה, ורוב מי שרצו להתמודד כמועמדי האופוזיציה נעצרו אחר כך על אישומים הקשורים לביטחון הלאומי.

מצביעים שיצאו להצביע אמרו שעשו כך מתוך תחושה של חובה אזרחית.

ביואן לונג, עיר ליד הגבול של סין היבשת, מצביעים שביקרו בקלפיות ביום ראשון אחר הצהריים היו ברובם בגיל העמידה או מבוגרים יותר. המתמודדים השמיעו הודעות מוקלטות שקראו לתושבים להצביע, ואחד המועמדים, הולדן צ'או מהמפלגה הגדולה ביותר בהונג קונג התומכת בבייג'ינג, לחץ ידיים עם תומכיו.

"אני מקיימת את חובתי האזרחית להצביע. אני לא רוצה שעושי הצרות יופיעו", אמרה וונדי לאונג, אישה בת 60 העובדת במכירות, והתייחסה למפגינים נגד הממשלה מ־2019, שהפגנותיהם לעתים הסתיימו בהיתקלויות אלימות עם המשטרה.

דמיאן יאנג, העובד בתעשיית המזון והמשקה ואמר שהוא לא מצביע, אמר שהנאמנים לבייג'ינג שטענו בעבר שהם נתמכים על-ידי הרוב השקט כבר לא יכולים לטעון כך עקב אחוז המצביעים הנמוך. 

"כרגע המצב הוא בדיחה"

אחד הקלפיות עם הפעילות הרבה ביותר היה המקום בו חברי מועצת הבחירות של העיר הצביעו. גשר הולכי רגל ארוך המוביל למרכז הכנסים התמלא שלטים, צילומים של מועמדים ותומכים מעודדים ברוב שעות היום.

איבאן סו, מנהל בית ספר בן 40, אמר שהיעדר מועמדי אופוזיציה גרם לו להצביע בפעם הראשונה - אבל במקום להצביע לאחד המועמדים, כתב על פתק לבן את השם של אחד ממובילי התנועה בעד הדמוקרטיה.

"אני מקווה שבעוד חמש שנים, המצב יחזור להיות נורמלי", אמר סו. "כרגע, המצב הוא בדיחה".

משטרה נגד השחיתות עצרה 10 אנשים בשבועות האחרונים בגלל שתמכו לכאורה בחרם מצביעים או קראו למצביעים להטיל פתק לבן, פשע שעלול לגרור אתו שלוש שנים בכלא וקנס של 25 אלף דולר במסגרת כללי הבחירות החדשים.

האפשרות לנסוע בחינם בתחבורה ציבורית משכה ביקורת של כמה משקיפים על הבחירות, שאמרו שאין בכך צורך בגלל שניתן להגיע לנקודות ההצבעה ברחבי העיר ברגל בקלות.

זוג חברים בשנות ה־50 לחייהם, שהזדהו רק כגברת צ'אן וגברת נג, אמרו שנסעו בחינם לצד השני של העיר לאזור שהן לרוב לא מבקרות בו.

"אני לא מכירה את המועמדים, ואני לא רואה איך להצביע או לא להצביע יעשה הבדל כלשהו", אמרה גב' צ'אן.