אושרה תוכנית מתחם טרה: מגדלים בגובה 65 קומות על גדות האיילון

בשטח של 23 דונם, שבו עמד מתחם טרה, ייבנו ארבעה מגדלים עם 663 יח"ד • מזמן ההפקדה ועד עתה התאימה התוכנית את עצמה למציאות האורבנית המשתנה: מקירוי תעלת האיילון ועד רכבת המטרו

'מתחם טרה' בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים
'מתחם טרה' בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א אישרה היום (ב') את תוכנית מתחם טרה. התוכנית ממוקמת בין רחוב יגאל אלון לציר נתיבי איילון, מול קומפלקס מגדלי עזריאלי. מדובר בשטח של 23 דונם בבעלויות של חברת מילקו תעשיות בע"מ (השייכת לחברה המרכזית למשקאות קלים), עיריית ת"א-יפו ורמ"י. אדר' התוכנית הוא אבנר ישר.

מתחם טרה הוקם בשנות ה-40 של המאה שעברה, לאחר שקבוצת רפתנים משכונת נחלת יצחק, שלא הייתה אז חלק מהעיר ת"א, התאגדה והקימה מחלבה. המגרש שבחרו מוקם על שפת וואדי מוסררה (נחל איילון), באזור שהיה נתון להצפות עונתיות ולכן לא היה ראוי למגורים. חברת טרה פעלה כאן במשך עשרות שנים עד שהעתיקה את פעילותה לנתיבות.

התוכנית שאושרה מציעה הקמה של ארבעה מגדלים בגובה של עד 65 קומות, שניים צמודים לרחוב יגאל אלון, ושניים צמודים לנתיבי איילון. ליד המגדלים הצמודים לרחוב יגאל אלון תהיה גם בנייה מרקמית שתיתן דופן לרחוב יגאל אלון בגובה של 10 קומות, הכוללת גם חזית מסחרית. בפרויקט כולו יבנו 663 יח"ד.

יש לציין כי בשנתיים שחלפו מאז שהתוכנית אושרה להפקדה ועד שהופקדה, השתנתה המפה העתידית של מטרופולין ת"א. ב-2019 התמקד השיח התכנוני בפרויקט קירוי האיילון, ובתוכנית שהופקדה אף דובר על כך שבשלב הראשון יבנו רק 311 יח"ד ואם וכשציר תעלת האיילון יקורה יבנו עוד 352 יח"ד. בזמן שחלף התפוגגה תוכנית קירוי האיילון ולכן ההנחיה בוטלה. מאידך, הוועדה המחוזית דרשה להקצות מבנה ציבורי (ב"ס, מתנ"ס) בשטח של 20 אלף מ"ר לאורך רחוב יגאל אלון.

התוכנית החדשה שהפרויקט נאלץ להתאים את עצמו אליה היא המטרו, שיש לו תחנה בדרך יגאל אלון, בסמוך לאתר התוכנית. הוועדה קבעה שיוקם חיבור תת-קרקעי מקומת הקרקע של הבניין הדרום מזרחי בתוכנית, לתחנת המטרו.