"אני לא מתעמת עם שטויות": אלפרד אקירוב מגיב לראשונה לניסיון לעצור את עסקת כלל

בעל השליטה באלרוב התייחס בוועידת ישראל לעסקים לכך שיצטרך ככל הנראה לקפל שכבה בכלל כדי לרכוש את השליטה בחברת הביטוח • "אף אחד לא ישקיע חצי מיליארד כנקמנות. מנהלי כלל צריכים לחשוש רק אם הם לא עושים עבודה טובה או לא ישרה"

אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן
אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב, הוא אחד מיזמי הנדל"ן הגדולים והמוכרים בישראל. לכן, כאשר ביקש היתר שליטה בקבוצת הביטוח כלל, רבים הרימו גבה על כניסתו לעולם זר. "זה עולם שמניב ערך כמו הנדל"ן ואפילו יותר", הוא אמר בוועידת העסקים של גלובס, בשיחה עם שי שלו, עורך שוק ההון של גלובס.

"חברות ביטוח שמנוהלות בצורה יעילה מביאות תשואה של 10%. תראה את הראל: ב-1982 החברה הונפקה בקרוב ל-15 מיליון דולר והיום היא נסחרת ב-7 מיליארד שקל. גם הפניקס עשתה מהפך בשנתיים-שלוש האחרונות. כשיש בעלות נכונה וניהול טוב מגיעים לתוצאות ולא מתעסקים עם דברים לא ישרים".

ובכל זאת, כאיש עסקים, למה אתה צריך את זה?
"לא שואלים איש עסקים למה הוא צריך. הוא כל הזמן עובד, תמיד חושב, ולפעמים בוחר עסקה נכונה".

בעבר היו לך עימותים עם בכירים בכלל ביטוח ואף טענת שהם העדיפו למכור מניות אלרוב שבשליטתך לחברת ישראל קנדה, למרות שהצעת מחיר גבוה יותר. יכול להיות שאתה פועל מנקמנות?
"ויכוחים תמיד יש וזה לא בהכרח אי הבנות בין הצדדים. חוץ מזה, אף אחד לא ישקיע חצי מיליארד דולר בשביל נקמנות. זה כסף גדול מאוד.

"לגבי מכירת מניות אלרוב - הם יכולים למכור למי שהם רוצים אבל צריך לעשות את זה לטובת בעלי המניות והעמיתים. לא יעלה על הדעת שחברה שמנוהלת טוב תמכור את המניות ב-380 מיליון שקל במקום 550 מיליון. זה נמצא בתביעה ייצוגית ויתברר בבית משפט".

"אני לא משתלט, אני משקיע"

אחד הקשיים שעומדים בפני אקירוב היא רשות ני"ע, ששלחה מכתבים לאלרוב וטענה כי כלל ביטוח מוגדרת כקבוצה עם שתי חברות שכבה. חוק הריכוזיות אוסר על קיום פירמידה בת שלוש חברות שכבה ולכן רכישת כלל על ידי אלרוב, עומדת לכאורה בניגוד לחוק.
אקירוב טוען שאפשר למצוא פתרונות. "החוק לא מונע לרכוש, זו דעה. לבעיה הזו יש פתרונות והם לא נמצאים מעל הבמה אלא מול הרגולטורים. נציג להם את הפתרונות ונמצא לנכון מה לעשות".

להערכתך, למה חלק מהעיתונות והרשות לני"ע מתנגדים להיתר?
"לא רוצה לדבר על הערכות אישיות וזה לא מענין. אני נכנס למהות והיא השאלה אם אפשר או אי אפשר. יש רגולטור שיקח את ההחלטה הנכונה. אני לא יכול להתעמת עם כל שטות שנכתבת בעיתון".

בכל זאת, יש פתרון להציג לרגולטור האחראי?
"יש אפשרויות וזה מול הרגולטור. הציבור לא הולך לתת לי את האישור אלא הרגולטור. אמצא פתרון".

כמה זמן תקצה לדבר הזה?
"אני לא חושב שהמצב הזה צריך זמן. צריך תשובה - כן או לא. אם יש פתרונות מקובלים הרגולטור יתן את האישור וזה יקח חודשיים שלוש. אם זה יקח שנים אז זה לא".

במהלך השיחה אקירוב יצא נגד ההגדרה שהוא רוצה להשתלט על כלל. "למה להשתלט? לקנות. להשתלט זה דבר שלילי. להשקיע זה דבר חיובי. מי שמשקיע חצי מיליארד דולר זה חיובי".

האם המנהלים בכלל צריכים לחשוש מהיתר השליטה?
"אם המנהלים חושבים שהם טובים, אין להם מה לחשוש. אני עוד לא הגעתי אבל יכול להגיד ש כבעל שליטה אני לא אהיה יו"ר או מנהל כי החוק אוסר עלי. הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה להקים את הדירקטוריון הכי טוב וגם זה כפוף לרגולטור. אני אהיה סך הכל 30% כבעל שליטה. הציבור עדיין יהיה 70% וצריך להביא לו מקסימום תוצאות. אם הם לא מנהלים טוב או ביושר, הם צריכים לחשוש".

"מחיר הדירות ירד כשמחיר הקרקע ירד"

בחלקה השני של השיחה התייחס אקירוב לפעילות הליבה שלו, הנדל"ן, והסביר למה הוא אינו פועל בשוק הדיור. "אני בונה פרויקטים מיוחדים אך אין היום קרקע. את הכסף שאני מנהל באופן פרטי אני לא משקיע בחברות נדל"ן כי לא משקיעים הכל באותו מקום. אבל אם מדברים על השקעה בנדל"ן - זו אחת ההשקעות הבטוחות, במיוחד בנדל"ן מניב. לדעתי ההשקעה הכי טובה כיום היא במלונאות", מסביר אקירוב הפועל בתחום בארץ ובעולם.

באשר למחירי הדיור, אמר יזם הנדל"ן כי מחיר הדירה הוא 50% קרקע ו"כאשר המדינה תוריד את מחיר הקרקע מחירי הדירות ירדו".

את השיחה חתם אקירוב בסוד השרידות שלו גם לאחר גיל 80. "הסוד הוא איפוק. משברים תמיד יש אבל אבא לימד אותי שמי שרוצה להגיע לקומה 30 עולה לאט לאט".